Hejsan! Det är så att ett av våra hus har brunnit ned till grunden och vi har fått ett relativt lågt utbetalat försäkringsbelopp och vi vill inte heller låna upp oss mer än till totalt 2mkr.

Har tänkt en enplanare på 120-140kvm alternativt en 1.5 planare på 130-150kvm

Jag har kikat på mellbyhus, lövångersbygg samt Lundqvist trävaru. Om man köper en byggsats via dom och sedan anlitar en lokal byggfirma för att färdigställa huset med grund samt allt invändigt ?

eller ska man satsa på ett hus från hjältevadshus eller JK hus hade också rätt billig totalentreprenad. Tips uppskattas väldigt mycket . Och ja vi har tomt och uppskattar byggherrekostnader på 200tkr ungefär.

mvh FR
 
Jag bygger själv med Lundqvist och är nöjd. Har inga byggare. Tror tyvärr inte modulhus blir billigare om du tar in folk för entreprenad.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Jag bygger själv med Lundqvist och är nöjd. Har inga byggare. Tror tyvärr inte modulhus blir billigare om du tar in folk för entreprenad.
Okej och det är du säker på? Tänker att en materialsats kostar ju ”endast” 7-800tkr inklusive grund , kan arbetet och allt invändigt verkligen bli mer än 1mkr ?
 
L Lukeeey skrev:
Okej och det är du säker på? Tänker att en materialsats kostar ju ”endast” 7-800tkr inklusive grund , kan arbetet och allt invändigt verkligen bli mer än 1mkr ?
Det är nog inga problem med att få det över 1mille. Bara två kaklade badrum och ett kök kan vara 400k. El 150, värme 200, VA 100, parkett 60 osv.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är nog inga problem med att få det över 1mille. Bara två kaklade badrum och ett kök kan vara 400k. El 150, värme 200, VA 100, parkett 60 osv.
Håller med!

Du måste också lägga till att Lundqvist etc inte skickar med invändigt tex reglar till innerväggar, OSB, Gips, panel till innertak, så ja, du kommer lätt upp i dem summorna tyvärr. Anledningen till att dessa byggsatser är populära för självbyggare är att de kommer moduler med instruktioner som gör det möjligt för folk som inte är byggare att själva få upp huset. Dessutom, för en självbyggare går det att vänta, hitta saker begagnat, restpartier, blocket och allt möjligt. Det är förstås mycket svårare om du betalar för byggare som har specifika krav på material de vill jobba med och inte kan vänta en dag på att du gör en utflykt med släpet för att köpa ett begagnat parkettgolv.

Om du ska ha byggare till allt, verkar det som att älvsbyn har billiga modeller. Jag tror att du kommer undan billigare genom att leta efter billiga nyckelfärdga modeller under de förutsättningar du har tyvärr. Dessutom blir det mindre jobb för dig, om det är viktigt.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
L Lukeeey skrev:
Okej och det är du säker på? Tänker att en materialsats kostar ju ”endast” 7-800tkr inklusive grund , kan arbetet och allt invändigt verkligen bli mer än 1mkr ?
Priset beror mycket på vad du väljer ska ingå i din mateialsats från modulhusfirma. Fönster, dörrar, isolering, takpaket? Det går liksom inte att svara på frågan vad kostar det utan att veta "vad" är. Modulhusmarknaden vänder sig mycket till självbyggare eller i vart fall de som vill göra mycket själva. Till skillnad från nyckelfärdigt, där ett pris är "allt" vill självbyggare ofta dra ifrån och lägga till beroende på vilket material som det går att hitta billigt i restparti, begagnat lokalt, eller från Polen osv. Vill ge dig ett tips till som jag funderade på en del innan jag valde att bygga själv: det finns billigare alternativ på nyckelfärdigt från Polen och Baltikum. Jag har inte tips på bra firmor, men du kan nog komma ner i pris en del genom att undersöka den möjligheten och få tips om bra firmor här på forumet.
 
  • Gilla
Norrslyta och 2 till
  • Laddar…
Uppskattar alla svaren! Baltikum har jag tänkt på men strök den tanken eftersom jag inte förlitar mig på dem.
Har fått offert av en liten lokal firma på 1.9mkr inklusive allt jobb(markarbeten montering material osv osv) samt kök badrum osv invändigt med övervåning fixad också på ett 1.5planshus 140kvm. (Modulhus) Det låter ju isåfall väldigt bra antar jag? Eller ska man fortsätta leta med andra lokala firmor eller vad säger ni? Och om jag anlitar ett mindre bolag, förstår att man betalar efter som exempelvis fixat plattan och sedan betalar man eftersom när dom arbetar, men vad skulle hända om dom exempelvis går i konkurs? Antar att inget annat byggföretag vill ”ta över” det dom skulle göra isåfall?
 
Det verkar vara ett bra pris, men det är ändå bra att ta in offerter från flera. I stort låter det rimligt. Se om du kan få titta på något som firman byggt och prata med deras kunder.

Det kan vara svårare att hitta rätt byggare från andra länder pga svårt att hitta referenser och fd kunder. Självklart finns det både bra och dåliga byggare från Baltikum.

Om du satsar på din lokala firma, se till att visa en lista på vilket material som modulhusfirman skickar och vad som ska ingå i deras pris. Se också till att ha avtalat om vilket material som ska användas. Våtrumsmatta, eller dyraste klinkers på marknaden är rätt stor skillnad. Ett nytt kök från unoform eller Ikeas billigaste osv. Tänk
även på små detaljer som blandare och vägguttag. Stora skillnader i kvalitet och pris, så det gäller att avtala innan!
 
  • Gilla
Lukeeey och 1 till
  • Laddar…
Det som skulle ingå va ett vedum Maja samt klinkers på golv å vägg i badrum samt vitvaror skulle man välja separat aa han. Har ej frågat om vad som ingår i modulhuset ännu, ska göra det och be om referenser osv... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.