P pmd skrev:
Energieffektivitet vill väl alla ha ändå för att inte behöva göra av med för mycket pengar?
Ja, men nu är det så att miljöpartiet har bestämt att dom ska bestämma vad som är energieffektivt.
 
P pmd skrev:
Visst, men då pratar vi om att uppfylla alla regler. Jag undrar snarare vad den regeln ger för fördelar för byggherren.

Vad är poängen med det? Energieffektivitet vill väl alla ha ändå för att inte behöva göra av med för mycket pengar?
Absolut, men utan dessa krav skulle en del bygga hus som är billigare och snåla på t.ex. isoleringstjockleken, sätta in direktverkande el etc. för att det är kortsiktigt mer ekonomiskt. Speciellt om planen är att bygga för att sälja.
Provtryckningen är ett sätt att "verifiera" att huset är byggt som beskrivet i bygglovet. Alternativet är att göra en avläsning efter 2 år tror jag och då få det slutgiltiga slutbeskedet på bygglovet. Dvs verifiera att energiprestandan är enligt plan.

En teoretisk verifiering med en provtryckning är lite väl osäker, men skönt att få bygglovet klart och slippa bry sig.
 
useless useless skrev:
Ja, men nu är det så att miljöpartiet har bestämt att dom ska bestämma vad som är energieffektivt.
Anar en viss bitterhet?

Vad är det som är fel i systemet för energieffektivitet för hus?
 
Jag är inte emot principen. Dock tycker jag det är för mycket detaljstyrning med konstiga primärenergital som premierar en viss värmekälla snarare än att bygga energieffektivt. Sen kan man runda reglerna helt och hållet genom att t ex kalla huset fritidshus.
Det borde finnas en enklare regeluppsättning som gäller alla och låta ekonomiska incitament styra vilken nivå man vill lägga sig på.

Sen ska vi inte prata om parodin kallad energideklaration...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
P
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Absolut, men utan dessa krav skulle en del bygga hus som är billigare och snåla på t.ex. isoleringstjockleken, sätta in direktverkande el etc. för att det är kortsiktigt mer ekonomiskt.
Det borde väl vara deras problem och inte byggnadsnämndens?

Jag upptäckte nyss att det finns en egen tråd om energideklaration så jag ber om ursäkt för att ha dragit upp frågan här. Jag fortsätter i den tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.