BirgitS
I tvättstugan måste det vara 130 cm bredd på gångytan så att en rullstol kan vända.

Rita in säng, skrivbord och 60 cm garderob i det lilla sovrummet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I tvättstugan måste det vara 130 cm bredd på gångytan så att en rullstol kan vända.

Rita in säng, skrivbord och 60 cm garderob i det lilla sovrummet.
Nja, 120 cm ska räcka. Och om det bara är bänkskåp så räcker det med 110 cm :)
Vändcirkeln bör ju även få plats vid dörren till garaget?
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Nja, 120 cm ska räcka. Och om det bara är bänkskåp så räcker det med 110 cm :)
Vändcirkeln bör ju även få plats vid dörren till garaget?
Okej, för 120 cm pga utrymmet vid garagedörren men varför 110 cm?
Det är ju fortfarande fråga om att kunna vrida rullstolen 90 grader och kunna öppna skåpdörrar precis som i ett kök. Varför skulle höjden på dörren ha betydelse?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, för 120 cm pga utrymmet vid garagedörren men varför 110 cm?
Det är ju fortfarande fråga om att kunna vrida rullstolen 90 grader och kunna öppna skåpdörrar precis som i ett kök. Varför skulle höjden på dörren ha betydelse?
Jag ska ge dig ett ärligt svar att jag vet inte varför det varierar, men enligt Boverket så är det de måtten som gäller :thinking:
 
Då jag inte kan stötta 110 cm teorin mer än med denna bild
Diagram som visar planlösningar och mått för toalett, tvättmaskin och torkskåp/tumlare kombination i ett tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hänvisar jag till 120cm. Det är vad som krävs i kök och att en tvättstuga skulle behöva vara bredare finns det åtminstone inget fog för :crysmile:
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I tvättstugan måste det vara 130 cm bredd på gångytan så att en rullstol kan vända.

Rita in säng, skrivbord och 60 cm garderob i det lilla sovrummet.
Det var inritat. Nu har jag ökat till 120 i tvättstugan.
Ritning av en planlösning med måttangivelser inklusive ett förstorat område märkt 120 i tvättstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är spontant det sämsta med denna planlösning?
 
Sämsta och sämsta..

Entrén är lite oproportionerlig som tidigare nämnt.

Sen hade jag personligen plockat väck korridoren mellan sovrummen.

Om du snott ett par dm från entrén så kan du vrida lilla sov och wc 90° grader. Tar du sedan bort korridoren mellan sovrummen så kan du göra båda sovrummen lite större med hjälp av den ytan.

Detta gör även att wcn kan få ett fönster (y)
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Tack för synpunkterna. Det jag inte gillar med det är att dörren till toan kommer mot kök/matplats, det vill jag inte. Sedan kan jag tycka det blir trevligt med en korridor för att då få ljus genom hela huset på ett till ställe. Wc får för min del gärna vara utan fönster då jag vill kunna ha en ordentligt rymlig dusch längs in.
 
Manberg Manberg skrev:
Tack för synpunkterna. Det jag inte gillar med det är att dörren till toan kommer mot kök/matplats, det vill jag inte. Sedan kan jag tycka det blir trevligt med en korridor för att då få ljus genom hela huset på ett till ställe. Wc får för min del gärna vara utan fönster då jag vill kunna ha en ordentligt rymlig dusch längs in.
Varför det? Dörren kan vara kvar där den är.. Finns inget som säger att dörren måste sitta på kortsidan ;)
 
J Jarlsgård skrev:
Varför det? Dörren kan vara kvar där den är.. Finns inget som säger att dörren måste sitta på kortsidan ;)
Haha, det kan ligga nåt i det du säger..
 
J Jarlsgård skrev:
Då jag inte kan stötta 110 cm teorin mer än med denna bild
[bild]

Så hänvisar jag till 120cm. Det är vad som krävs i kök och att en tvättstuga skulle behöva vara bredare finns det åtminstone inget fog för :crysmile:
Du har helt rätt i att det är 110 i tvättstugan som gäller, om man inte placerar exempelvis den obligatoriska kläd/textilförvaringen eller städskåp i form av högskåp i utrymmet, då det kräver 120. Bild från SS 914222. De flesta brukar väl rita 120 ändå, pga av att man måste kunna vända i slutet av tvättstugan.

I övrigt håller jag med om att TS bör minska hallen till förmån för två vettiga sovrum.
Ritning över en tvättstuga med måttangivelser, 1200 mm utrymme bredvid högskåp markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jag tycker det blir lite skeva proportioner.

Vrum/kök blir när jag räknar på det typ 60 kvm, entrén 17kvm.

Medan lilla sovrummet inte ens mäter 7.5kvm och det stora bara är 13.2kvm.

Det känns således som att vissa utrymmen får väldigt gott om utrymme medan andra är rena motsatsen :surprised:

Och som jag säkert nämnt innan så blir det lite dansgolv av entrén. Det är gott om utrymme, men man kan inte nyttja det och förvaringsmöjligheterna är små med tanke på storleken.

"Nischen" i vardagsrummet är förvisso ett trevligt inslag, men inte på bekostnad av sovutrymmena tycker jag. Jag har själv 4m idag mellan mina väggar och det räcker gott och väl, är inte ens trångt och då har vi ändå en relativt stor soffa :)
 
Tack återigen för synpunkterna! Testade dina ideer Jarlsgård, inte alls så tokigt!

Nu har jag minskat hall med en meter samt hela huset 1,2 meter.

Något osäker på tillgänglighetskraven i "stora" sovrummet. Det är 1,3 mellan fönster och sängända iaf.

Ritning av en husplan med mått, inklusive minskad hall och total storlek, med fokus på "stora" sovrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillgängligheten är ok I sovrummet. Det måste vara minst 3.7m brett och 3m djupt så det duger (y):)
 
BirgitS
Har alla garderober försvunnit från sovrummen nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.