Obegripligt, Länstyrelsen skulle krävt borttagande av taket istället för behålla det ruttna korset!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Jag hade ändå tagit bort taket och satt 2-3 stora vita takfläktar som tryckt ner värmen.
Det är ändå en sommarstuga så man kanske uppskattar kylan mer än värmen.
Frågan var varför man efter ett antal år bygde innertaket och dess syfte, inte vad man skulle kunna göra idag ;)
 
A AndersS skrev:
Frågan var varför man efter ett antal år bygde innertaket och dess syfte, inte vad man skulle kunna göra idag ;)
Fast det är ju redan besvarat både här i tråden och i programmet. Det är för uppvärmningen. Traditionellt står ju sådana här lokaler ouppvärmda i veckorna och man startar värmen på morgonen före gudstjänsten, då spar man oerhört mycket på att ha ett mycket lägre innertak.
 
  • Gilla
Nomimon
  • Laddar…
PeterFalun
en bra start på ett bra projekt

man ska nog bo in sig i huset för att hitta vad som känns rätt

inom ramen för budget väl genomtänkt och genomfört

ser fram emot återbesök om något år
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
en bra start på ett bra projekt

man ska nog bo in sig i huset för att hitta vad som känns rätt

inom ramen för budget väl genomtänkt och genomfört

ser fram emot återbesök om något år
En renoveringsbudget som överskreds med 70%?
Där tycker jag programledarna hade kunnat lägga lite tid på att följa upp så att man kan få lära sig något av programmet, istället för ett helt program fyllt av, ja vad var det fyllt av egentligen?
 
  • Gilla
pabbie och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Problemet är inte att hitta husrum det finns en uppsjö här nere i Småland där det rivs hela hyreshus i tätorter med bättre isolering, värmesystem, bättre anpassade, etc, än vad de här gamla kapellen/missionshusen är ute på landsbygden. Bara ett exempel men de finns på nästan alla småorter [länk]

Jo det är ju sant, men världen blir inte ljusare, om man hittade några eldsjälar, givare, några ideella människor som kan fixa soppkök, skänka ved för värme osv osv. Men här pratar vi om "bygga hus" så det hör ju egentligen inte dit, därför skriver jag ju inte heller mer om det. Men tack för synpunkterna.
 
Stocktaub Stocktaub skrev:
Då kanske du skulle varit snabb på bollen och köpt huset/kapellet först. Alla hemlösa du skulle bjudit in hade tackat dig. Gert hade kanske kunnat gästföreläsa.
Tackar för hånet, vi får se vad det blir av människorna när de blir arbetslösa, inga arbeten, inget kvar av pensionerna efter devalvering av kronan, och efter alla naturkatastrofer sitter vi på bar rumpa, utan hjälp någonstans ifrån. Det är faktiskt inte helt otänkbart, även om det verkar så, än så länge.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, det är ytterst få "trevliga småbarnsföräldrar" som bara råkat bli arbetslösa, som hamnar på gatan i Sverige idag. Det finns både ett och två skyddsnät mellan jobbet och gatan, och de har till med speciella regler som gäller personer som har barn. Att andelen hemlösa ökar skulle jag tro beror till största delen på svängen man gjorde i migrationspolitiken för några år sedan.
Migrationspolitik är ju bara en del. Att nya får allt medan de gamla som har slitit och skattat hela livet får kängan. Människorna blir sjukare, blir oförsäkrade, hur många fall hörde man? Hur många adhd, hur många andra sjukdomar, utbrända människor pga all stress och folk lever som om det var naturligt att ha 300 kvadrat att värma upp, betala elräkning, underhålla huset osv. Jag kan avslöja att min pension är på 4700 Kr och jag måste sälja min bostad om jag vill ha hjälp att dryga ut det, men om jag skulle göra det, då skulle jag kosta mer. Och i februari kom en faktura på 4500 för el. Men nu ska jag inte babbla om sådant, för här ska man prata om att BYGGA HUS. Jag har i alla fal medkänsla för alla som har det kämpigt, och det är många, tro mig eller inte.
 
T tarevarg skrev:
Migrationspolitik är ju bara en del. Att nya får allt medan de gamla som har slitit och skattat hela livet får kängan. Människorna blir sjukare, blir oförsäkrade, hur många fall hörde man? Hur många adhd, hur många andra sjukdomar, utbrända människor pga all stress och folk lever som om det var naturligt att ha 300 kvadrat att värma upp, betala elräkning, underhålla huset osv. Jag kan avslöja att min pension är på 4700 Kr och jag måste sälja min bostad om jag vill ha hjälp att dryga ut det, men om jag skulle göra det, då skulle jag kosta mer. Och i februari kom en faktura på 4500 för el. Men nu ska jag inte babbla om sådant, för här ska man prata om att BYGGA HUS. Jag har i alla fal medkänsla för alla som har det kämpigt, och det är många, tro mig eller inte.
Jo, det finns massor av sorgliga människoöden, tro mig, jag har hört många av dem, och troligen flera som är 100 resor värre än vad du någonsin kan tänka dig.

Jag förstår att din situation är knepig, men det är ju knappast så att du inte haft tid att förbereda dig, eller hur? Bostadsköer brukar det ju oftast räcka med att stå i i 10-15 år för att ha möjlighet till en lägenhet? Något som de här nya du pratar om inte har. Och som dessutom välkomnas i de flesta kommunerna med andrahandskontrakt i de kommunala bostadsbolagen. Oftast tidsbegränsade, i Göteborg tex på fyra år. Det räcker ju inte så långt. Om någon ens berättar för dem att de måste ställa sig i kön...

Att det här huset skulle hjälpa någon hemlös barnfamilj är så långsökt att det inte har något med empati att göra, så jag fattar inte varför du spelar det kortet?
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Tackar för hånet, vi får se vad det blir av människorna när de blir arbetslösa, inga arbeten, inget kvar av pensionerna efter devalvering av kronan, och efter alla naturkatastrofer sitter vi på bar rumpa, utan hjälp någonstans ifrån. Det är faktiskt inte helt otänkbart, även om det verkar så, än så länge.

Hej. Inget hån menat, bara att det är lätt att sitta och säga ” varför gör dom inte så, man borde istället... m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.