P
Grannen har inte klagat än. :)
Det är ett betydligt större intrång för grannen att ha en kraftledningsstolpe på sin mark.
 
Skillnaden är att nätägaren har all rätt i världen att ha sin stolpe/ledning där, medans du enligt reglerna inte får ha din kabel på grannens mark. Men för att göra det enkelt för sig så har man "blundat" lite och det är inte direkt ovanligt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harry73
E elmont skrev:
Skillnaden är att nätägaren har all rätt i världen att ha sin stolpe/ledning där, medans du enligt reglerna inte får ha din kabel på grannens mark. Men för att göra det enkelt för sig så har man "blundat" lite och det är inte direkt ovanligt.
Det är mycket möjligt att fastighetsägaren inte har rätt att ha sin kabel på grannens mark, det är dock inget som regleras i ellagen, men i jordabalken. Och finns det ett servitut för att kabeln får vara där, har fastighetsägaren all rätt i värden att ha en kabel mellan sitt fastighetstillbehör (som anslutningspunkten är) och huset.

Jag blir lite trött på alla som hävdar att ellagen ska tolkas hårdare än den ska, och samtidigt säger att man försöka blunda för det för att det är enklare.
Visa den exakta lagparagrafen, där det står att en privat ledning inte får dras över en fastighetsgräns.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Det är mycket möjligt att fastighetsägaren inte har rätt att ha sin kabel på grannens mark, det är dock inget som regleras i ellagen, men i jordabalken. Och finns det ett servitut för att kabeln får vara där, har fastighetsägaren all rätt i värden att ha en kabel mellan sitt fastighetstillbehör (som anslutningspunkten är) och huset.

Jag blir lite trött på alla som hävdar att ellagen ska tolkas hårdare än den ska, och samtidigt säger att man försöka blunda för det för att det är enklare.
Visa den exakta lagparagrafen, där det står att en privat ledning inte får dras över en fastighetsgräns.
Fel, det är ju precis tvärtom, skulle ellagen tolkas strikt skulle mycket behöva göras om.

Nu räcker det ju att ha med det i tankarna vid ändringar för att slippa hamna i den situationen.
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Fel, det är ju precis tvärtom, skulle ellagen tolkas strikt skulle mycket behöva göras om.

Nu räcker det ju att ha med det i tankarna vid ändringar för att slippa hamna i den situationen.
Det är inte tvärtom. Ellagen ska inte läsas så strikt som många gör, och därför är många lösningar som redan finns idag helt lagliga (enligt ellagen i alla fall) och behöver de inte göras om.

Sedan har ju elbolagen alltid möjlighet att placera om sina anslutningspunkter om de anser att det passar deras verksamhet bättre. Så elbolagen kan bestämma att de vill ha anslutningspunkterna på fastigheten som ska anslutas, men de kan inte tvingas med ellagen.
 
E
harry73 harry73 skrev:
Det är inte tvärtom. Ellagen ska inte läsas så strikt som många gör, och därför är många lösningar som redan finns idag helt lagliga (enligt ellagen i alla fall) och behöver de inte göras om.

Sedan har ju elbolagen alltid möjlighet att placera om sina anslutningspunkter om de anser att det passar deras verksamhet bättre. Så elbolagen kan bestämma att de vill ha anslutningspunkterna på fastigheten som ska anslutas, men de kan inte tvingas med ellagen.
Elbolagen har inte med detta att göra och det är heller inte deras problem.

Det du skriver om tolkning kanske gäller idag men inte imorgon och därför är det kanske inte dumt att tänka över detta då ändringar görs, betydligt billigare än i efterhand.
 
harry73
harry73 harry73 skrev:
Visa den exakta lagparagrafen, där det står att en privat ledning inte får dras över en fastighetsgräns.
Detta är en fråga som @El-Löken66 inte gärna svarar på.
 
harry73
1 § En elektrisk starkströmsledning får inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession). Till byggandet av en ledning räknas även schaktning, skogsavverkning eller liknande åtgärder för att bereda plats för ledningen.
Lag (2013:207).

1 a § Nätmyndigheten prövar frågor om nätkoncession enligt detta kapitel, om inte annat anges.

I 1 b §, 4 a § andra stycket, 5 § andra stycket, 11 a § andra stycket, 15 a §, 15 b § tredje stycket, 15 j § andra stycket, 16 § fjärde stycket, 16 a § tredje stycket, 17 § tredje stycket och 18 § tredje stycket finns det bestämmelser om att regeringen prövar frågor om nätkoncession i vissa fall.

Regeringen får också pröva sådana frågor om nätkoncession som har betydelse för försvaret, om Försvarsmakten begär det.
Nätmyndigheten ska i ett sådant fall överlämna frågan om prövningsmyndighet till regeringen för avgörande.
Lag (2013:207).

1 b § Regeringen prövar ärenden om meddelande av nätkoncession, om ärendet avser en utlandsförbindelse eller det i ärendet finns en fråga om tillstånd till expropriation som ska prövas av regeringen. Lag (2013:207).
Står inget om fastighetsgränser här, så det är inte ellagen som drar en magisk gräns vid min fastighetsgräns
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Står inget om fastighetsgränser här, så det är inte ellagen som drar en magisk gräns vid min fastighetsgräns
Nejdå. Där står det att du (eller din elektriker) inte alls får dra någon ledning, inte ens på din egen fastighet. Så alla ledningar är förbjudna, så det så ...

Du ville ha en paragraf, jag läste inte att du ville ha någon förklaring eller att förstå ...
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Fast enligt EL-Löken så existerar ju i princip inga ledningar över fastighetsgränser (förutom TS ledning kanske...). Trots att flera i tråden har egna erfarenheter av det. Hen kanske skulle vidga sina vyer?
Så vad är det vi diskuterar egentligen?


E El-Löken66 skrev:
att ha sin mätare på annan fastighet måste vara extremt ovanligt
E El-Löken66 skrev:
Jag har sett tusentals mätare och aldrig sett att dessa skulle vara någon annanstans än i direkt anknytning till tomtgräns.
E El-Löken66 skrev:
Jag har kört runt i decennier i Skåne och aldrig stött på en bostaddmätare som inte legat på rätt fastighet eller i tomtgräns.



Här är några exempel på de installationer som inte finns i verkligheten:

B Bigfoot skrev:
Jag har grannens skåp på min tomt sedan avstyckning för 15+ år sedan och ingen har haft några synpunkter på det.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vi har samma situation med delat mätarskåp med grannen. Skåpet sitter på vårt uthus.
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Mitt mätarskåp sitter på en stolpe på grannens fastighet, gjort så sedan -56 då fastigheten byggdes.
M Morfar68 skrev:
Mitt och grannens skåp sitter på en tredje grannes fastighet och har så gjort sedan avstyckningen 1965...
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror alla hos oss har skåpet utanför tomten på den stora markägarens mark...
M marieed2 skrev:
Jag jobbar på ett elbolag - det är mycket vanligt att anslutning och mätare sitter på en annan fastighet
T tpsoft skrev:
Det handlar om vanliga villakvarter där mätarna sitter i ett gemensamt kabelmätarskåp. Finns på flertalet ställen runt om i landet och hos flera elnätsbolag.
Henningelvis Henningelvis skrev:
Sommarstugans elskåp och mätare sitter tillsammans med mätarna för två andra fastigheter på en stolpe som vad jag kan se står på en fjärde fastighet.
E elmont skrev:
Men för att göra det enkelt för sig så har man "blundat" lite och det är inte direkt ovanligt.
 
  • Gilla
polaris78 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror också att fastighetsgräns är eget hittepå, någon sorts egen förenkling för att folk ska förstå undantagen för nätkoncession gällande elledningar. Ordet fastighet förekommer inte alls i ellagen eller i IKN-förordningen (med undantag från termen "jordbruksfastighet").

Nu hoppas jag att jag inte har missat något viktigt inlägg men jag har fortfarande inte förstått vilken paragraf i IKN-förordningen som ger ett undantag från kravet på nätkoncession för att leda ström från ett markskåp och sen över sin tomt (eller annan mark) via egna ledare till bostadshuset. Någon som kan citera den förordningstext som jag har missat?
 
E
harry73 harry73 skrev:
Detta är en fråga som @El-Löken66 inte gärna svarar på.
Precis som @Mikael_L skriver är det inte så det fungerar som @harry73 fått för sig.
Grundregeln är att all ledningsdragning är förbjuden sen är det upp till @harry73 att bevisa att det kan vara ett undantag.
 
E
useless useless skrev:
Fast enligt EL-Löken så existerar ju i princip inga ledningar över fastighetsgränser (förutom TS ledning kanske...). Trots att flera i tråden har egna erfarenheter av det. Hen kanske skulle vidga sina vyer?
Så vad är det vi diskuterar egentligen?











Här är några exempel på de installationer som inte finns i verkligheten:
Vi kan väl tillägga att fallet @useless pratar om uppstått efter kablifiering av luftledningsnät, då hamnade en elmätare på Annans fastighet men enligt Eon är det då alltså inte detta som utför anslutningspunkt då denna är ritad på rätt fastighet.

Så ett lite lustigt undantag, nätägare har tagit på sig att ansvara för den normalt kundägda kabeln där den mätta strömmen flyter.

Detta är givetvis en trygghet ifall någon skulle gräva av kabeln men jag tror knappast Eon vill ha det så utan det är något som går under deras radar och mätaren borde varit i andra änden av kabeln.
 
Mikael_L
Ska vi reda ut det lagmässiga åtminstone.
I ellagen jag länkade till ovan så framgår det i 2kap 1§ att man måste ha nätkoncession för att anlägga och/eller använda starkströmsledning. Det gäller alltså t.o.m gruppledningarna i sitt egna hus. (Och så var det kanske 1887-1905 -isch, men sen funkade det inte längre)

Så då finns det undantag från kravet på nätkoncession, och de är upptagna i denna lagtext.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...07215-om-undantag-fran-kravet-pa_sfs-2007-215

Och det som inte finns som undantag, det får endast utföras av den lokala elnätsägaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.