harry73
M MoveMe skrev:
och har inte spenderat mina semester på sommaren i att resa i Sverige.....
Det tycker han är märkligt.
Och om du ändå är så ointresserad av resten av landet, varför bryr du dig om tomtpriserna där?
 
M
harry73 harry73 skrev:
Det tycker han är märkligt.
Och om du ändå är så ointresserad av resten av landet, varför bryr du dig om tomtpriserna där?
Jag är intresserad av att flytta till en kustnära plats där jag kan bo permanent, inte intresserad av ett semesterboende eller en sommarstuga. Det kanske är svårt att förstå...Tycker att tråden hamnar på sidospår nu...
 
Enkelt kan man ju säga att det finns väldigt mycket mer östkust än västkust i Sverige vilket borde ge en skillnad i priser - tillgång/efterfrågan. (Väldigt förenklat, jag vet). Klimatet kan man ju tänka på om man ska bestämma sig: västkust = Jag gillar blåst och regn!, östkust = Jag kan välja det klimat jag gillar! (från Haparanda till Simrishamn).
 
  • Gilla
Mr.fluff och 2 till
  • Laddar…
Jag tror miljön är mer eftertraktad på västkusten! Det tillsammans med att kusten är kortare samt att övre delen även är eftertraktad av norrmännen.

Det tror jag har drivit och kommer driva priserna framöver.
 
Västkusten = Bästkusten ;)
 
  • Gilla
spfofs och 3 till
  • Laddar…
Du kan inte jämföra storstadsnära områden på västkusten med till exempel Västervik. Västervik är ett mindre samhälle med cirka 20.000 invånare som inte ligger inom bekvämt pendlningsavstånd till någon större stad. Inte konstigt att priserna blir lägre där. Många av de som skulle kunna tänka sig att bo där kan inte få motsvarande jobb som man har möjligheter till i en storstad (egen erfarenhet).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vart är kvällssolen?
Algblomning?
Kallt badvatten ?
Världens mest förorenade hav!
Detta spelar nog in rätt mycket!
Nä västkusten lockar mer !
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
J
Som några andra redan nämnt, tillgång och efterfrågan.
Du jämför med Kalmar. Hur många arbetsplatser finns det i Kalmar jämfört med Göteborgsområdet?
Här nere i Skåne är det också stor skillnad på öst och väst. Finns flest arbetsplatser i Malmö/Lund/Helsingborg, därav vill/måste fler bo i väst. (Sen har vi förstås område som t.ex. knäbeckshusen som stuckit iväg i pris sen det ockuperats av sommargäster från Stockholm)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Västkusten är mycket längre än bara den svenska delen. Kommer man upp i samma höjd som t ex höga kusten, hittar man t ex detta på västkusten
[bild]
Inte så dyrt tycker jag.
Sannolikt åsyftades den Svenska västkusten. Norge är en annan marknad.
Annars hittar du säkert billig mark på Islands och Grönlands västkuster också. :)
 
  • Gilla
  • Haha
ami39 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Sannolikt åsyftades den Svenska västkusten. Norge är en annan marknad.
Annars hittar du säkert billig mark på Islands och Grönlands västkuster också. :)
Troligtvis, men då ska man jämföra Bohuslän med Stockholms skärgård och Skånes och Hallands västkust med Skånes och Blekinges östkust, och redan den jämförelse haltar om man tar hänsyn till E6:an och västkustbanan längs västkusten och ett dåligt utbyggt vägnät och järnvägsnät längs Österlen och Blekinge.

Med mina inlägg försökte jag sätta fingret på den diskrepansen.
 
Tror som tidigare redan nämnt, efterfrågan är mycket större på västkusten. Närhet till Göteborg och Oslo, bra förbindelser havsväg och luftburet. Tror även västkustens natur, salta bad och klippor, båtlivet m.m. ligger rätt i tiden och möjliggör en livsstil som många vill ha just nu.
 
  • Gilla
MoveMe
  • Laddar…
Sedan är det en jäkla skillnad i pris på kustnära och inlandet här i norra Bohuslän. De inre delarna av Munkedals, Tanums och Strömstads kommuner har väldigt billig mark. Gränsen går ungefär vid E6:an, på västra sidan är det dyrt, på östra billigt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Sedan är det en jäkla skillnad i pris på kustnära och inlandet här i norra Bohuslän. De inre delarna av Munkedals, Tanums och Strömstads kommuner har väldigt billig mark. Gränsen går ungefär vid E6:an, på västra sidan är det dyrt, på östra billigt.
Det är sant. Dock var det kustnära lägen eller lägen med havsutsikt som TS är intresserad av enligt inlägget. En kvalificerad gissning är att dessa lägen inte återfinns i "norra Bohusläns inland".
 
  • Gilla
MoveMe
  • Laddar…
A
Jag tycker kusten vid Västervik är fin, med skärgård och allt. Men vill man bo där så beror det på vad man har för yrke. Det är ju ingen storstad. Dessutom minst 10 mil till större storstad som Linköping, och på det rätt dåliga/långsamma tågförbindelser. Tågförbindelser västerut ännu sämre.
Sen vet jag inte hur mycket billigare det är med havsnära tomt. En sommarstuga på sådant läge med 50-tals standard utan el och avlopp kostar ändå närmare 3 miljoner.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Jag har under längre tid letat efter tomter nära kusten eller med högt läge där man ser havet. Jag bor för närvarande nära Kungsbacka. Vad jag undrar över är varför det känns som att Västkustens tomter är mycket dyrare än Östkusten? Då räknar jag inte med Stockholm då, men tex Kalmar, Öland, Västervik. Tänker mig att även om Uddevalla kanske är lite billigare än resten av Västkusten så tycker jag priserna är mycket bättre på Östkusten, vet någon varför?
För att västkusten har riktigt hav, kortare avstånd, mer tätbefolkat, bättre kommunikationer, det finns mycket arbetsgivare efter sträckan, i Bohuslän har norrmän under många år pressat upp priser.
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.