Hej har problem med min oljebrännare i huset jag nyligen köpt. Är en gammal värmebaronen viking från 1994. Köpte huset för ca 1 månad sedan och startade då oljebrännaren då det fanns olja kvar så tänkte att jag kan lika gärna använda det sista som finns kvar. Den har funkat felfritt nu i ca 3 veckors tid men idag när jag kom hem hade den stannat och nu vägrar den gå igen. Återställer jag den kan den starta och tända i ca 10-15 sek sen börjar lågan fladdra och den slår ifrån.

Har provat göra rent den där flamvakten och även filtret på ledningen från tanken utan framgång. Har även tagit bort munstycket och rengjort det men inte heller de gjorde någon skillnad.
Nu undrar jag om någon kan komma med tips och Trix på vad jag kan prova att göra för att få igång den igen?
Mvh nybliven husägare
 
Är det olja kvar i tanken?
 
Yes det finns gott om olja kvar.
 
Tanken inomhus eller utomhus?
Hur kallt är det där tanken är?
När du rengör filtret på ledningen rinner då oljan av sig självt?
 
L lat skrev:
Tanken inomhus eller utomhus?
Hur kallt är det där tanken är?
När du rengör filtret på ledningen rinner då oljan av sig självt?
Tanken står i samma rum som pannan nere i källaren så det är väl ca 15 grader där den står. Har en avstängningskran på ledningen precis innan filtret så har stängt av den innan jag skruvat av filtret så nej det rinner inte av sig självt ur ledningen. Kanske man ska prova öppna kranen och se om det rinner fram? Eller är risken att man får in luft i ledningen då?
 
Är det 1 eller 2 rör till tanken
 
L lat skrev:
Är det 1 eller 2 rör till tanken
Det är 2 ST rör från tanken.
 
Båda anslutna på toppen av tanken?

Hur vet du att det är olja i tanken? har du pejlat?
 
L lat skrev:
Båda anslutna på toppen av tanken?

Hur vet du att det är olja i tanken? har du pejlat?
Japp båda rören är anslutna på toppen av tanken sen går dem uppe i taket fram till pannan där går dem rakt ner till oljebrännaren.
Och ja jag har öppnat inspektionsluckan på tanken och kollat och det är ca 6-7 cm från botten kvar.
 
erikfors96 erikfors96 skrev:
Och ja jag har öppnat inspektionsluckan på tanken och kollat och det är ca 6-7 cm från botten kvar.
Sugröret kan mycket väl sluta både 5 & 10 cm från botten, för att man inte ska suga upp skiten som ligger där.

Om du lossar/kopplar isär returledningen nånstans och kör igång oljebrännaren så ska det komma en ganska god stråle olja ur returledningen så länge brännaren går.
 
L lat skrev:
Sugröret kan mycket väl sluta både 5 & 10 cm från botten, för att man inte ska suga upp skiten som ligger där.

Om du lossar/kopplar isär returledningen nånstans och kör igång oljebrännaren så ska det komma en ganska god stråle olja ur returledningen så länge brännaren går.
Okej jag får ta och kolla på det i eftermiddag när jag kommer hem. Tack för tipset
 
  • Gilla
ÅkeSun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.