Vi har en nedervåning med 3 rum som ligger på rad. De yttre rummen har två ytterväggar och får lite mer kyla än rummet i mitten. I alla rummen finns vattenburna golvvärmeslingor med termostater (LK ICS 2).

Jag har ställt alla rummen på 22 grader och den temperaturen hålls rätt bra. Problemet är bara att golvet i mittenrummet blir kallt. Rummet håller 22 grader men golvvärmen körs så sällan och golvet blir kallt (gissar att det är för att det inte behöver värmas speciellt mycket).

Går det att sätta nån minimumvärme på nåt sätt så man alltid har lite värme i golvet även om temperaturen i rummet är uppnådd? Tänker antingen i termostaterna eller på shuntarna?
 
Om termostaten stänger av blir golvet ju kallt. Höj temperaturen på termostaten så blir golvet varmt men rummet blir också varmare än 22 i så fall.
 
  • Gilla
knipo
  • Laddar…
Golvvärme är ofta byggd för att hålla rummet varmt men många anser att det ska ge varma golv. Vi har en öppen planlösning med två zoner golvvärme, genom att balansera dom mot varandra blir golven och rummen lagom varma.
Elektrisk golvvärme kan ofta styras på golvtemperatur men jag har aldrig sett lösningen för vattenburen golvvärme.
 
M Mellanbarn skrev:
Golvvärme är ofta byggd för att hålla rummet varmt men många anser att det ska ge varma golv. Vi har en öppen planlösning med två zoner golvvärme, genom att balansera dom mot varandra blir golven och rummen lagom varma.
Elektrisk golvvärme kan ofta styras på golvtemperatur men jag har aldrig sett lösningen för vattenburen golvvärme.
Vi har en LK Minikretsventil M5 för golvvärmen i badrummet (det är bara några få kvadratmeter så har ingen egen cirkulationspump och grejer, utan är bara kopplad på radiatorslingan). Den har en returtemperaturbegränsare som man kan sätta på exempelvis 30 grader, och för just badrum har jag inget emot att att det blir övertemperaturer – det är rätt skönt med varma fötter, att vatten torkar fort och att det är över normal rumstemperatur när man stiger ur duschen.

Som andra säger kommer förstås rummet att bli varmare om golvvärmen alltid är "på". Ett alternativ är kanske att sätta de yttre rummen på en grad svalare och se om det då krävs lite mer värme i mittenrummet?
 
En bättre lösning är tofflor. Ur energisynpunkt.:)
 
Varmt på toan är ju helskönt, är man inte helnaken så sitter man med byxorna nere:cool:
 
M Mellanbarn skrev:
Varmt på toan är ju helskönt, är man inte helnaken så sitter man med byxorna nere:cool:
Ja det är ett rum som gärna får vara betydligt varmare än 23, eller vad man nu kör med för innetemperatur. Att ha 27 i resten av huset bara för att golven ska vara varma kan kanske upplevas som lite för mustigt för de flesta.
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.