Hej, är det någon som vet vad det kostar att riva ett hus? Vi har en tomt på gång där det ligger ett gammalt (ca 70 år) hur i risigt skick, som vi inte anser det är någon idé att renovera/bygga till, istället tänker vi bygga nytt på annan plats på tomten. Men det gamla måste ju bort och det kostar väl antar jag. Frågan är om det är värt att försöka göra jobbet själv? Någon som har erfarenhet? Tacksam för tips!
 
Att riva ett hus an kosta allt från 0-100 000 enligt de personer jag pratat med. Vi ska också riva det hus vi har nu. Om ert hus inte "sitter ihop" med grunden kan det kanske säljas/skänkas för avhämtning. Ett annat alternativ som jag hört om är att prata med brandförsvaret. Det här är inte bekräftat och kanske bara ett rykte men tydligen söker brandförsvaret "övningshus" som de kan träna brandbekämpning på. De tar då hand om "resterna" efter släckningen men det kan kanske bli lite stökigt... En annan sak som man kan spara pengar på är att låta ett företag riva huset men soreta och tippa själv. Inget jag skulle vilja göra själv men om man har tid och ork kan det kanske löna sig. Den största kostnaden vid rivning är just sortering och tippning. Företag måste betala för att tippa byggskrot, men privatpersoner kan på vissa ställen tippa gratis. Lycka till och hör gärna av dig om du hittar ett bra sätt att riva. /S
 
Brandförsvaret är en bra idé, fast jag läste någon stans att en nackdel kan vara att brandröken kan stanna kvar länge i marken och det låter ju inget vidare. Men för vår del kanske det ändå blir lösningen för vi ska inte bygga än på 3-4 år och då kan man ju se till att lösa "rivningen" i god tid!

Jag läste också att man måste ha rivningstillstånd, vet någon vem som beviljar det, är det byggnämnden?
 
Jag trodde oxå att brandkåren var ett bra alternativ tills det visade sig att ett hus i vårt område som fick "hjälp" av dom fick betala för brandövningen/eldningen av huset. Huset var ca 100kvm 1-plan med källare och det sägs att dom fick betala 30ksek för brandkårens hjälp.

Om ni har 3-4 år på er så har ni ju gott om tid att plocka ned det själva (om ni är lagda åt det hållet), att elda upp det bit för bit är ju bara en bonus!
 
Vi skulle riva ett litet hus för ett antal år sedan och tänkte också på brandförsvaret, men dom gör det inte överallt tydligen, om läget är för dåligt, med grannar etc. Däremot så fick vi tag på en grupp som ingick i nåt kyrkligt rehabiliteringsprojekt tror jag, ett antal fd missbrukare/alkoholister, som gjorde småjobb på mer eller mindre frivilligbasis. Dom fick ta hand om allt dom rev, sälja det vidare eller vad dom ville. Det jag stod för själv var en container dom kunde slänga skräp i.
 
vad fick ni betala för container och tippning bonnier??
 
bebben skrev:
Om ni har 3-4 år på er så har ni ju gott om tid att plocka ned det själva (om ni är lagda åt det hållet), att elda upp det bit för bit är ju bara en bonus!
Gott om tid vet jag inte... Det tar tid med en kofot och muskelkraft. Tog mig två dagar att riva takpapp och bärläkt på gästhuset i sommar, och det är 10 m2! 27 grader i skuggan... tvi vale.
 
sjutumfyra skrev:
vad fick ni betala för container och tippning bonnier??
Kommer inte ihåg exakt, har för mig att vi gav dom som rev typ 5000 för att bekosta container och tömning, om det kostade dem mera så fick dom stå för det själva.
 
Om det kostar 30.000 att låta brandkåren ta bort en 100kvm stuga måste man väl ändå anse att det är billigt jmf 100.000.
70.000 får man en hel del lull-lull och fluff-fluff för! :)
 
cian skrev:
Om det kostar 30.000 att låta brandkåren ta bort en 100kvm stuga måste man väl ändå anse att det är billigt jmf 100.000.
70.000 får man en hel del lull-lull och fluff-fluff för! :)

Sen återstår ju ändå bortforsling/grävning av den gamla plattan/grunden, om man nu inte vill ha det som fylle...
 
Hej!

Vi hade ett gammalt torp från 1924 - 44 kvm som skulle rivas. Enligt husbyggare skulle det kosta från 60 000 och uppåt. I stället anlitade vi en grävmaskinist som rev det för 7500 kr. Till detta kom containerhyra. Det gick åt 2 st. 1 20 kbm i vilken vi bara kastade trä samt en mindre container med blandat. Totalt gick rivningen med bortforsling på ca 15 000. Kan tillägga att jag gjorde en hel del själv, bl a rev jag ut all el, tog bort fönster (skänkte bort dem mot att de hämtades). Faktum är att containerhyran/omhändertagandet av "avfallet" kostnade mindre än jag trodde.

Kollade med brandkåren, dock menade dom på att det var kommunen som bestämde, kommunen å andra sidan hänvisade tillbaka till brankåren. Det hela blev väldigt byråkratiskt med blanketter som skulle fyllas i och skickas kors och tvärs, varför vi rev det på egen hand.

/Pelle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.