Hej
Vi är på gång med att välja husfabrikant. Vi har varit i kontakt med Trivselhus i Karlskrona. Är det någon som har erfarenhet av dem, positiva som negativa. Tack på förhand!

/Sanna
 
Hej!

Jo, jag var i kontakt med dem, de var väldigt tevliga och tillmötesgående. hade gärna byggt ett hus med Trivselhus. Fina hus och med bra basstandard. Jag fick ett mycket bra intryck av Trivselhus.

I vårt fall var det tillfälligheter som avgjorde och vi valde till slut en annan husleverantör (LB-Hus), bland annat med hjälp av tips som jag fått via kontakter på detta forum, blev lite mer ändringar för att få den standard vi ville, men vi är nöjda...

Och i april flyttar vi in!!! Jag LÄNGTAR!

:)
 
Jag har bara varit i kontakt med Karlskronakontoret för prisuppgift och frågor om villornas standard. Mitt bestående intryck av killen var gott och om mag minns rätt så hade Trivselhus rätt hög standard. Kamin var standard i alla hus.
Var i Karlskrona ska ni bygga?
 
Vi stod och valde mellan TH och Götenehus (GH). Det var en väldigt jämn "kamp", men valet föll till slut på GH. Detta för att vi tyckte bäst om det hus vi ritade fram tillsammans med GH. Sedan var GH säljare mycket duktigare och idag är vi ännu gladare att vi valt GH! En av anledningarna är att det är totalentreprenad.

Vår byggledare (snickaren), bygger endast åt GH och TH, han tycker att de är likvärdiga vad gäller kvalitèn på stomme m.m. Det finns vissa saker som TH har som inte GH har och vice versa. Han gav några exempel, jag kommer tyvärr inte ihåg alla, men en sak var att det endast är folierat i TH fönstersmygar medan GH har spånplatta. Det jag själv, med lekmannaögon lade märke till i visningshusen, var att GH har kalksten som fönsterbänkar medan de flesta andra husleverantörer endast har träskiva (inkl. TH). En sådan detalj gör ganska mycket för helhetsintrycket, tycker jag.

De som precis har putsat vårt hus (STO), sade att det var väldigt struligt att arbeta ihop med TH, medan GH var en "dröm". Vet ej om kunden märker detta dock?

Vi var nöjda med TH bemötande (något "slö" säljare dock) och vi tycker de har fina hus. De har ett "flashigare" kontor mitt i city och sticker ut lite i sin marknadsföring, vilket gör att man lätt blir "förförd"... ::). GH ger mer känslan av "en trygg Volvo" när man besöker dem, fast egentligen är deras hus minst lika fräcka och moderna, om man nu söker en sådan lösning. Prismässigt ligger GH och TH ungefär lika.

Detta var lite om mina tankar, fråga gärna mer om du vill veta!

Lycka till!
:)
 
Vi kommer nog att bygga med TH. Har varit i kontakt med deras kontor i Malmö och säljaren ( Johan ) är toppen . Kan inte annat än rekommendera honom iaf .
Svarar snällt på alla dumma frågor från oss , och det snabbt.
Och i Skåne så har de totalentreprenad .
Standarden är hög och likaså verkar kvaliteten vare det .

Lycka till .
 
Det lutar nog åt att vi kommer att bygga med Trivselhus. Kvaliten på material och byggkonstruktion verkar gediget. Vi måste bara få referenser på de entreprenaderna som Trivselhus anlitar i Karlskronaområdet, nämre bestämt i Ronneby.
När man har läst här på forumet så verkar ju de vara nästan det avgörande i slutändan.
Det blir väl att man få knacka på hos ngn nybliven husägare av ett Trivselhus i området.
 
Vi kommer att bygga Trivselhus i Karlskrona, har precis som andra inblandade i tråden fått ett gott intryck av säljaren. I Karlskrona så använder de Byggplanerarna som sammanhållande entrepenör. Efter samtal med folk häromkring som också byggt med Trivselhus och Byggplanerarna så har det varit positiva signaler.

I Ronneby, ute på Karö (tror jag det hette) så håller de på att smälla upp en Trivselhus kåk. Kan ju alltid åka dit och titta. Ska höra med säljaren nästa gång jag träffar honom om det är ok att gå in och kolla i huset. (Har för mig att han sa det vid ett tidigare möte)
 
Vi kommer att bygga ett Trivselhus skiss 520 med förlängt vardagsrum(0,9m) i Norrtälje. Vi har ok från banken idag och skall skriva med (Char)Lotta Sabel imorgon. Det känns så härlig!
Vi beställer stomrest och tar själva in lokala hantverkare för mark, platta, snickerier, rör samt el.
 
Hur resonerar ni när ni accepterar deras betalningsklausul där ni väldigt tidigt (redan efter kompletterande stomleverans) endast har 5% av kontraktsvärdet att hålla inne med?
 
Lekkamraten skrev:
Hur resonerar ni när ni accepterar deras betalningsklausul där ni väldigt tidigt (redan efter kompletterande stomleverans) endast har 5% av kontraktsvärdet att hålla inne med?
Det är en punkt vi kommer att ta upp imorgon, dock så måste jag säga att det förtroende vi har för Trivselhus och Lotta säger oss att saker kommer att lösa sig. Vi har ej funnit någon som inte är nöjd med TH, ännu mindre den säljare vi har!

Jag förstår det du är ute efter men har svårt att finna något bra sätt att gardera sig mot sådana problem. Det ända som gäller är att själv sätta sig in allt och mer därtill. Helst ha koll på det mesta innan materialleveransen ristas i sten! Är det sedan felaktig leverans, materialfel eller liknande så tror jag TH kommer att sköta sig.

Jag jobbar själv med medelstora projekt inom annan sektor och vet hur viktigt det är att vara en bra köpare. Det gäller att veta vad man vill och vad man köper. Därför har vi valt att köpa stomrest. Vi vill ha bättre koll på vem som pular på vårat nya hus!
 
Personligen skulle jag aldrig skriva på en sådan klausul oavsett vilket förtroende jag har för företaget, i vart fall inte på sådana belopp det handlar om när man köper ett hus.

Har blivit väldigt förvånad över dessa klausuler att de överhuvudtaget finns på konsumentmarknaden.

Därmed inget sagt om Trivselhus för det har jag ingen erfarenhet av. Och givetvis önskar jag er lycka till!
 
aleli skrev:
Hej!

Jo, jag var i kontakt med dem, de var väldigt tevliga och tillmötesgående. hade gärna byggt ett hus med Trivselhus. Fina hus och med bra basstandard. Jag fick ett mycket bra intryck av Trivselhus.

I vårt fall var det tillfälligheter som avgjorde och vi valde till slut en annan husleverantör (LB-Hus), bland annat med hjälp av tips som jag fått via kontakter på detta forum, blev lite mer ändringar för att få den standard vi ville, men vi är nöjda...

Och i april flyttar vi in!!! Jag LÄNGTAR!

:)
Vart har ni byggt erat LB-hus
 
Jimnor,

Har en "nybörjarfråga".... Är intresserade av trivselhus, men du skriver att ni ska bygga stomrest, och sen ta in lokala hantverkare. Innebär det här att ni "bara" köper stommen och resningen av trivselhus (väggar o tak typ) och ordnar resten själv? Undrar hur det funkar med trivselhus ifall man är intresserad att bara köpa stommen eller plattan, och planlösningar samt el, men göra inredningen själv. Hur funkar det? Hoppas nån kan förklara.... ska snart ta kontakt med en säljare för att få det förklarat...
 
susieQ skrev:
Jimnor,

Har en "nybörjarfråga".... Är intresserade av trivselhus, men du skriver att ni ska bygga stomrest, och sen ta in lokala hantverkare. Innebär det här att ni "bara" köper stommen och resningen av trivselhus (väggar o tak typ) och ordnar resten själv? Undrar hur det funkar med trivselhus ifall man är intresserad att bara köpa stommen eller plattan, och planlösningar samt el, men göra inredningen själv. Hur funkar det? Hoppas nån kan förklara.... ska snart ta kontakt med en säljare för att få det förklarat...
I våran kontakt med Trivselhus har vi redan från början sagt att vi vill ha egna entreprenörer efter stomresningen. Våran erfarenhet säger mig att de säljer en materialsats där allt kan ingå. Du väljer bort det du inte vill ha från dem mot prisavdrag. Vill du sedan ha hjälp med upphandling av entreprenad så kan de ta det med. Vi fick hjälp med markentreprenad, men valde bort det då vi har bättre kontakter lokalt. Kort sagt de hjälper dig med det du vill ha hjälp med. Sedan om det skiljer sig från ort till ort vet jag ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.