Nymonterad DM visar felmeddelande för låg eller ingen vattentillförsel - men bara ibland.

Körde den första gången idag, den klarade två diskar, men på tredje fick den dåligt med vatten. Den är ganska långt från blandaren så VVSaren fick lägga en två meter slang. Den löper från DM, in genom ett långt hörnskåp och sen vidare till blandare ”. Vi har elektronisk avstängning.

Den är ny så det är inga tilltäppta filter.
Det är heller ingen vikt slang, den ligger helt fri hela vägen.

Rördimension 15 mm

Vad kan det bero på? För lång slang?

Lite orolig eftersom vi även har tvättmaskin till samma blandare, så nu undrar jag om den klarare båda. VVS sa att 15mm räcker till DM, TM och blandare.
 

Bästa svaret

Slangens längd lär inte spela någon roll. Om det nu är så att det inte sker varje gång så tror jag absolut att det kan bero på att tvätt och disk tar vatten samtidigt om du nu kört båda vid tillfället då detta sker. Diskmaskiner har ofta en flowmeter som räknar pulser under vattenintaget. Antalet pulser ska ligga inom en viss tolerans. Underskrider den detta så beror det ofta på att vattentrycket är för lågt vilket det kan bli om två maskiner tar vatten samtidigt.

Har man egen brunn så kan det ju också vara att man har lite varierande tryck men det borde du märka även i blandaren då ibland. Anledningen till att tvätten inte larmar är för att den fyller vatten mot en nivåvakt med vattenstapel istället och då är vattenintaget tidsbegränsat istället men där är ofta tiden betydligt mer tilltagen än vad som normalt sett går åt.

Givetvis kan det även vara något fel på maskinen men man bör nog utesluta de andra sakerna först.
 
  • Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Tack för svaret! Det visade sig vara handhavandefel från min sida; när jag läste manualen till Ikeas elektroniska avstängare såg jag att om man öppnar vattnet via fjärrkontrollen så stängs det automatiskt av efter 4 h, det var alltså anledningen till att den i då och då fick dålig tillförsel. Om man istället öppnar via centralenheten så är det öppet tills man stänger manuellt eller till larmet går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.