T tarevarg skrev:
... Men om jag ska vara ärlig, det finns så många fler hemlösa idag än det var för 40 år sen, jag hade gärna velat behålla det som Wingård nämnde. Inte för Kyrkans och religionens skull utan för alla människor som inte längre får hjälp när de får sparken, inget nytt jobb, kan inte betala hyra och familjer även med småbarn blir vräkta och hamnar på gatan. Trevliga människor som alltid gjorde sitt jobb och levde ärligt.
Nja, det är ytterst få "trevliga småbarnsföräldrar" som bara råkat bli arbetslösa, som hamnar på gatan i Sverige idag. Det finns både ett och två skyddsnät mellan jobbet och gatan, och de har till med speciella regler som gäller personer som har barn. Att andelen hemlösa ökar skulle jag tro beror till största delen på svängen man gjorde i migrationspolitiken för några år sedan.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 5 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Vad hette stället där de bytte till sig dubbeldörrarna? Såg ut som man kunde göra fynd där!
Där fick man ju inte gärna köpa något, tyckte jag att dom så.
 
Håller med Gert om öppningen, den borde de absolut ha! Man kan ju tänka sig att ha en balkong så att man inte öppnar hela, det både tar ner volymen och ökar känslan av kapell.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Håller för en gångs skull med Gert. Öppna upp taket för bövelen :)
 
  • Gilla
Bjor och 3 till
  • Laddar…
Det är fint smide också som finns gömt på den igenbygde delen.
 
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
Uruselt avsnitt! Vi gick se några anlita en målare att måla panel.

Kändes mer som Sommar med Ernst än Husdrömmar :love:
 
  • Gilla
RosannaEL och 11 till
  • Laddar…
Huset var bara omkring 15 år gammalt när man satte in det extra innertaket. Det måste ha funnits en väldigt bra anledning till att man lät göra det. Man tog ju bort en stor del av kyrkorummet som man nyss hade lagt mycket arbete och pengar på att uppföra. Frågan är vilka problem man riskerar att få om man tar bort det?
 
T tarevarg skrev:
Jag funderar alltid, behöver yngre människor (20-40 år) verkligen över 300 kvadratmeter till sommarstuga? Trots heminredning kändes "rummet" eka. Ikea-köket hade jag inte heller valt. Visst hade de gjort ett fint jobb. Men om jag ska vara ärlig, det finns så många fler hemlösa idag än det var för 40 år sen, jag hade gärna velat behålla det som Wingård nämnde. Inte för Kyrkans och religionens skull utan för alla människor som inte längre får hjälp när de får sparken, inget nytt jobb, kan inte betala hyra och familjer även med småbarn blir vräkta och hamnar på gatan. Trevliga människor som alltid gjorde sitt jobb och levde ärligt.
Då kanske du skulle varit snabb på bollen och köpt huset/kapellet först. Alla hemlösa du skulle bjudit in hade tackat dig. Gert hade kanske kunnat gästföreläsa.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt-54 och 4 till
  • Laddar…
Tänkte först att vad häftigt med ett kapell, men det va ett riktigt tråkigt avsnitt.
Lite auktioner och mest skit, men inte mycket till bygge. De målade och det va väl det de gjorde egentligen? och ett IKEA kök på det.... ( inget illa om IKEA kök men hade hellre sett att man köpt ett begagnat och målat om för att få en bättre känsla.
Riktigt synd att de inte plockade bort innertaket. Det hade verkligen gjort allt. Eller som någon va inne på att ha en liten balkong eller ett sovrum hade kunnat bli häftigt.
@gbgustaf att bara ta bort panelen hade inte gjort något, möjligtvis om man rör reglarna men det har jag svårt att tro.
 
  • Gilla
pabbie och 2 till
  • Laddar…
Det är ju bra att nån vill ta sig både tid o pengar för något som bara Gerth tror skulle kunna fyllas med hemlösa , man får inse detta är inte förort , där även det skulle inte vara lätt o i så fall vem ska driva detta . Men jag förstår ändå inte hur man bygger om för ett sommarboende , och inte prioterar sovrum utan har ett köksutrymme för 40 personer dom har som prio 2st egna barn som ska sova
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Eftersom innertaket inte var isolerat så var det nog inte för att spara energi, byggnaden hade ju inte något värmesystem mer än kakelugn i lärarbostaden, så det var nog mer den allmänna känslan att det blev för högt, eller att huset höll på att bågna ut
Det finns en antik varmluftspanna också som skymtar i hallen. En vanlig form av uppvärmning i dessa samlingslokaler där man ville värma upp snabbt vid samlingarna.
Det är inte så att man ville få bättre akustik när man satte upp taket.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Huset var bara omkring 15 år gammalt när man satte in det extra innertaket. Det måste ha funnits en väldigt bra anledning till att man lät göra det. Man tog ju bort en stor del av kyrkorummet som man nyss hade lagt mycket arbete och pengar på att uppföra. Frågan är vilka problem man riskerar att få om man tar bort det?
Minns jag rätt sa de i programmet att innetaket var för att minska värmebehovet, vilket är troligt utifrån att värmen stiger och hamnar högst upp där det finns ytterligare en rad med fönster som även kyler.
 
jag blir irriterad på myndigheter! Är det en kyrka eller ej!!! Varför behålla predikstolen? Skicka den till ett hembygdsmuseum, om nu den är så viktig. Huset i sitt utseende passar ju inte alls i ett svenskt sammanhang- hade du kommit till USA hittar du dessa hus/lador i parti och minut, så varför måste man då bevara något alls. Tycker att våra tjänstemän måste skärpa sig!

Det hade varit intressant att på mer principiellt plan diskuterat hur man bygger om en byggnad likt denna och få till ett fungerade hem. Det är ju många småbyggsskolor som omvandlats på samma sätt, vilket i de flesta fall görs på ett taffligt sätt, där husen blir väldigt omysiga.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
T
trähandtag trähandtag skrev:
jag blir irriterad på myndigheter! Är det en kyrka eller ej!!! Varför behålla predikstolen? Skicka den till ett hembygdsmuseum, om nu den är så viktig. Huset i sitt utseende passar ju inte alls i ett svenskt sammanhang- hade du kommit till USA hittar du dessa hus/lador i parti och minut, så varför måste man då bevara något alls. Tycker att våra tjänstemän måste skärpa sig!
Det är väl för att historien ska finnas kvar. Om hundra år så kommer folk fortfarande se att det varit en kyrka och inte bara 4 väggar och ett tak. Kan uppskatta den tanken även om jag inte är kyrklig så gillar jag historia vilket är ända anledningen till att jag betalar kyrkskatt.

Sen är hustypen i mitt tycke väldigt mycket mer spännande än dom vanliga kapellen man ser. Detta hade jag kunnat tänka mig enbart pgr av utseendet.

Tur dom köpte det, hade garanterat blivit en raggarlokal snart annars med sydstatsflaggan på huset och gamla skrotbilar utanför.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 4 till
  • Laddar…
T
A AndersS skrev:
Minns jag rätt sa de i programmet att innetaket var för att minska värmebehovet, vilket är troligt utifrån att värmen stiger och hamnar högst upp där det finns ytterligare en rad med fönster som även kyler.
Jag hade ändå tagit bort taket och satt 2-3 stora vita takfläktar som tryckt ner värmen.
Det är ändå en sommarstuga så man kanske uppskattar kylan mer än värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.