Hej!

Vi har köpt hus ganska nyligen och på tomten står en gammal lada/svinstia jag vill inreda till min verkstad för alla projekt. Problemet är att betonggolvet är över 100 år gammalt och på sina ställen har det nästan blivit till grus. Är lite dåliga bilder men det är en del stora stenar och en upphöjd kant av betong som syllen ligger på.

Är öppen för alla förslag, helst skulle jag nog vilja hälla betong på allt så det blir stabilt och jämt men kommer det hålla? Borde jag bila bort allt gammalt golv först m,m

Tack på förhand! :)

Gammalt sprucket betonggolv i verkstad med synlig grus och stenar samt möbler och brädor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre skadat betonggolv i lada med stora stenar och sönderfallande områden omgivet av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt, sprucket betonggolv med stora stenar och bråte i en nedgången lada med träväggar och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av gammal lada med sprucket betonggolv, träreglar, cyklar och förvarade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Falken88 Falken88 skrev:
Är öppen för alla förslag, helst skulle jag nog vilja hälla betong på allt så det blir stabilt och jämt men kommer det hålla? Borde jag bila bort allt gammalt golv först m,m
Om du vill göra ett jobb som du vet håller i längden så ta bort det gamla golvet först, det ser inte bra ut. Så slänger du bara på betong på det så kommer du i en nära framtid konstatera "Gör om, Gör rätt".

Bilar du upp golvet så kan du dessutom lägga isolering under golvet, så att du kan få lite varm och trivsam miljö i verkstaden. Finns massor med beskrivningar på nätet hur du gör en betongplatta med isolering, så googla lite på det innan du kör igång :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Om du vill göra ett jobb som du vet håller i längden så ta bort det gamla golvet först, det ser inte bra ut. Så slänger du bara på betong på det så kommer du i en nära framtid konstatera "Gör om, Gör rätt".

Bilar du upp golvet så kan du dessutom lägga isolering under golvet, så att du kan få lite varm och trivsam miljö i verkstaden. Finns massor med beskrivningar på nätet hur du gör en betongplatta med isolering, så googla lite på det innan du kör igång :)

Jo jag misstänkte ju att det skulle vara det bästa alternativet egentligen. Dyrast och mest jobb men det brukar ju oftast bli bäst så.

Har även funderat på om det kan vara värt att regla upp och lägga ett trägolv, relativt billigt och skönt att stå på men inte det mest hållbara. Och det blir himmelriket för alla möss under golvet :p

Svarfar som jobbat som plattläggare föreslog att slänga på sand och sedan lägga byasten som ett golv. Det skulle kanske fungera det också men känns som det kommer bli ojämt med tiden?
 
Falken88 Falken88 skrev:
Hej!

Vi har köpt hus ganska nyligen och på tomten står en gammal lada/svinstia jag vill inreda till min verkstad för alla projekt. Problemet är att betonggolvet är över 100 år gammalt och på sina ställen har det nästan blivit till grus. Är lite dåliga bilder men det är en del stora stenar och en upphöjd kant av betong som syllen ligger på.

Är öppen för alla förslag, helst skulle jag nog vilja hälla betong på allt så det blir stabilt och jämt men kommer det hålla? Borde jag bila bort allt gammalt golv först m,m

Tack på förhand! :)

[bild] [bild] [bild] [bild]
Hej igen. Städa upp. Gjut på 5 cm btg.
Alt. Ta bort golvet. Gjut 10 cm ny Btgplatta.
 
Carl Fredriksson Carl Fredriksson skrev:
Hej igen. Städa upp. Gjut på 5 cm btg.
Alt. Ta bort golvet. Gjut 10 cm ny Btgplatta.

Yes, när elektrikern är färdig imorgon tänkte jag börja rensa ut allt och försöka få bort alla lösa bitar och stenar. Vet inte hur tjockt golvet är eller hur det ser ut under riktigt.

Det är även en hel del hål och liknande under syllen ut i det fria som måste sättas igen.

Kan det bli problem när man gjuter ett nytt golv upp mot den gamla ramen eller vad man ska kalla det allt står på idag?
 
Falken88 Falken88 skrev:
Yes, när elektrikern är färdig imorgon tänkte jag börja rensa ut allt och försöka få bort alla lösa bitar och stenar. Vet inte hur tjockt golvet är eller hur det ser ut under riktigt.

Det är även en hel del hål och liknande under syllen ut i det fria som måste sättas igen.

Kan det bli problem när man gjuter ett nytt golv upp mot den gamla ramen eller vad man ska kalla det allt står på idag?
Syllen är underlag för väggen.
Sättning kan bli följden. Väggen får sprickor.
Palla under med cementbruk ganska torr.
1 del cement 2 delar sand..
Om det går lägg ut syllisolering mellan väggen s undersida o bruket etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.