Ska bygga ett badrum på övervåningen och skulle vara fint att få in en liten bastu för 2 pers.

Det är snedtak och lägsta höjden mot väggen är 1,8m. Jag tänkte en enkel sittbänk och glasade väggar. Den är extremt liten bara 2m lång och 90-100cm djup. Hade tänkt ett 6kW aggregat mot gaveln på huset (markerat som blå ring)

Vilka krav är det på vägg/tak? räcker de krav som är i övrigt i badrummet som byggs?

Ventilationen är ett utsug till FTX ovanför duschen, räcker detta?
Ventilation i bastun, räcker glipa under glasdörren och ventil i närheten av aggregatet?

Många frågor då det inte är lätt att veta hur man kan göra detta.

Tacksam för alla synpunkter.
 
  • Ritning på ett planerat badrum med inritad bastu, bänk och plats för aggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O O.M skrev:
Ska bygga ett badrum på övervåningen och skulle vara fint att få in en liten bastu för 2 pers.

Det är snedtak och lägsta höjden mot väggen är 1,8m. Jag tänkte en enkel sittbänk och glasade väggar. Den är extremt liten bara 2m lång och 90-100cm djup. Hade tänkt ett 6kW aggregat mot gaveln på huset (markerat som blå ring)

Vilka krav är det på vägg/tak? räcker de krav som är i övrigt i badrummet som byggs?

Ventilationen är ett utsug till FTX ovanför duschen, räcker detta?
Ventilation i bastun, räcker glipa under glasdörren och ventil i närheten av aggregatet?

Många frågor då det inte är lätt att veta hur man kan göra detta.

Tacksam för alla synpunkter.
Är inte 6kW lite väl kraftigt aggregat, du klarar dig gott med lägre effekt. Har också skissat på en bastu med liknande mått och tänkt mig ett aggregat som är 3.6kW.
 
pipewelder pipewelder skrev:
Är inte 6kW lite väl kraftigt aggregat, du klarar dig gott med lägre effekt. Har också skissat på en bastu med liknande mått och tänkt mig ett aggregat som är 3.6kW.
Tänkte pga att det är mycket glas att det isolerar sämre än vanliga väggar, sedan är prisskillnaden på aggregaten inte så stor.. kan väl inte vara något problem med för mycket effekt då den är termostatstyrd?
 
O O.M skrev:
Tänkte pga att det är mycket glas att det isolerar sämre än vanliga väggar, sedan är prisskillnaden på aggregaten inte så stor.. kan väl inte vara något problem med för mycket effekt då den är termostatstyrd?
Nädå, det kommer säkert funka bra. Tänkte bara om du stod inför ett köp då ett mindre aggregat kanske är billigare i inköp.
 
O O.M skrev:
Ska bygga ett badrum på övervåningen och skulle vara fint att få in en liten bastu för 2 pers.

Det är snedtak och lägsta höjden mot väggen är 1,8m. Jag tänkte en enkel sittbänk och glasade väggar. Den är extremt liten bara 2m lång och 90-100cm djup. Hade tänkt ett 6kW aggregat mot gaveln på huset (markerat som blå ring)

Vilka krav är det på vägg/tak? räcker de krav som är i övrigt i badrummet som byggs?

Ventilationen är ett utsug till FTX ovanför duschen, räcker detta?
Ventilation i bastun, räcker glipa under glasdörren och ventil i närheten av aggregatet?

Många frågor då det inte är lätt att veta hur man kan göra detta.

Tacksam för alla synpunkter.
Ang ventilation i bastun så har jag byggt en bastu hemma och en i stugan. Hemma efter konstens alla regler med frånluftsventil diagonalt från tilluften under dörren. I stugan ingen frånluft alls utan bara springan under dörren. Märker ingen skillnad. Kanske för att vi inte bastar i timmar men för vårt bruk klarar vi oss gott utan ventilation
 
O O.M skrev:
Ska bygga ett badrum på övervåningen och skulle vara fint att få in en liten bastu för 2 pers.

Det är snedtak och lägsta höjden mot väggen är 1,8m. Jag tänkte en enkel sittbänk och glasade väggar. Den är extremt liten bara 2m lång och 90-100cm djup. Hade tänkt ett 6kW aggregat mot gaveln på huset (markerat som blå ring)

Vilka krav är det på vägg/tak? räcker de krav som är i övrigt i badrummet som byggs?

Ventilationen är ett utsug till FTX ovanför duschen, räcker detta?
Ventilation i bastun, räcker glipa under glasdörren och ventil i närheten av aggregatet?

Många frågor då det inte är lätt att veta hur man kan göra detta.

Tacksam för alla synpunkter.
Hur har det gått?
Vore kul att se bilder och hur du löst konstruktionen av väggarna. :D
 
@O.M Jag undrar också, håller på med precis samma sak!

Hur gjorde du med tätskiktet? -Hamnade det i bastun också, även väggarna och snedtaket, eller övergick du där till ångspärr? Eller använde du bastufolie?

Någon annan som har tips på hur man gör med tätskikt kontra bastufolie när bastun är i badrummet? skulle vilja ha det förberett enligt våtrumsreglerna så att jag i framtiden kan ställa ett badkar där bastun i dagsläget planeras.
 
Ett problem med för stort aggregat kan väl vara att stenarna svalnar om aggregatet inte behöver jobba på.
 
4 4väggarochtak skrev:
@O.M Jag undrar också, håller på med precis samma sak!

Hur gjorde du med tätskiktet? -Hamnade det i bastun också, även väggarna och snedtaket, eller övergick du där till ångspärr? Eller använde du bastufolie?

Någon annan som har tips på hur man gör med tätskikt kontra bastufolie när bastun är i badrummet? skulle vilja ha det förberett enligt våtrumsreglerna så att jag i framtiden kan ställa ett badkar där bastun i dagsläget planeras.
för att svara på min egna fråga ifall ngn vill veta; en säljare på K-rauta som enligt hans kollegor ”vet allt” fick frågan av mig, vi diskuterade för/nackdelar en stund och kom fram till bastufolie/plast i tak i just det utrymmet, men kanske något alternativ till takfärg eftersom den kunde lukta vid hög temperatur. Sedan ringde han Kiilto (som de också säljer) och frågade om tätskiktet. De sa att (iaf i mitt fall med kakel/klinkers) så var det bara att göra samma som med resten av badrummet, eftersom det dels troligtvis klarade av det, självklart beroende på temp, men också att det inte blir så varmt inne vid tätskiktet pga kakel som värmeskydd.

Bänkar/ryggstöd tänker jag att jag bygger så det står på golvet och därav inga hål i väggar etc.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.