Vi har sagt upp Verisure då vi dels kände att det va dyrt speciellt när en av kamerorna la av och då skulle en ”tekniker” ut. Detta skulle kosta ca 2000:-. Nej tack.

Vi var inne på att skaffa Ajax, men har nu vänt lite i den frågan. Det vi mest vill ha/behöver är brandlarm. Då föll jag in och läste på lite om Fibaros brandvarnare som man kan koppla upp mot exempelvis Homey Pro. Vi har idag en del lampor från Philips Hue som man också ska kunna koppla ihop, genom Homeyn, till brandvarnarna.

är det någon här som använder sig av speciellt brandvarnare på detta sätt? Och är Homey Pro den Hub man ska köpa eller finns där likvärdiga eller bättre där ute?
 
Bara så att du är medveten.. Larmlösningar baserade på hemautomationsprylar har oftast stora brister vad det gäller driftsäkerhet. Vill man inte tumma på säkerheten är det betydligt bättre att låta ett riktigt larmsystem hantera vitala saker som brand. Larmsystemet kan i sin tur integreras med ett hemautomationssystem om man vill använda larmets detektorer för att t.ex styra belysning.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Nej, tanken var att enbart kunna få en notis i mobilen ifall brandlarmet går när man är på exempelvis på jobb. Men ja, att integrera ett larmsystem är kanske en väg att gå. Får kolla upp detta!

Trodde faktiskt att ”smarta brandvarnare” hade hög driftsäkerhet.
 
C
JLyck JLyck skrev:
Trodde faktiskt att ”smarta brandvarnare” hade hög driftsäkerhet.
Är nog inte så farligt. De är ju autonoma på så sätt att själva enheten tjuter vid brand oberoende av trådlös kommunikation, Internet molntjänster osv. Så den grundläggande funktionen är nog rätt driftsäker. Det är värre när den är beroende av någon sorts infrastruktur för att tjuta.
 
Okej. Men OM man nu väljer vägen via zigbee/Zwave och allt det. Vilken Hub är att rekommendera? Homey Pro verkar fin, dock inte prislappen på den.
 
Alla kontrollenheter har sina för- och nackdelar. Tycker själv att Homey helt klart en av de bättre. För de som gillar att pula med Raspberry Pi är nog Home Assistent största favoriten.
 
Slängde in Home Assistant på nasen. Nu börjar det likna något. Men antar man måste ha någon extern ”Hub” för framtida brandvarnare?
 
JLyck JLyck skrev:
Slängde in Home Assistant på nasen. Nu börjar det likna något. Men antar man måste ha någon extern ”Hub” för framtida brandvarnare?
Jepp och då är nästa fråga om brandvarnarna kommer prata Z-wave eller Zigbee. Kör du Home Assistant så är visserligen inte styrenheterna särskilt dyra, du har t ex www.m.nu/styrenheter-z-wave/z-waveme-usb-stick och www.m.nu/zigbee-usb-gpio-ovrigt/conbee-ii-usb-zigbee-controller

Jag kör själv både och. Home Assistant är oftast (så länge man inte mixtrar för mycket...) helt stabilt men inlärningströskeln är förmodligen högre än för Homey. Anser dock att det är värt det för att slippa bli inlåst och beroende av tillverkaren.

EDIT: Jag kör på Raspberry Pi, fungerar fint men rekommenderar i så fall att du kör på SSD och inte minneskort.
 
Har nu grottat ner mig lite till. Kommit fram till att min NAS DS216play inte kan ha docker (oklart då om man kan köra med stickor). Så nu är jag lite inne på att införskaffa en Rpi 4 för ändamålet, och tillhörande zwave och zigbee stickor.
 
JLyck JLyck skrev:
Har nu grottat ner mig lite till. Kommit fram till att min NAS DS216play inte kan ha docker (oklart då om man kan köra med stickor). Så nu är jag lite inne på att införskaffa en Rpi 4 för ändamålet, och tillhörande zwave och zigbee stickor.
Ok, jag har själv inte provat köra på NAS men tror Docker är ett krav. Det finns en guide här https://community.home-assistant.io...istant-on-a-rpi-4b-8gb-with-ssd-boot/230948/1 som kan vara till hjälp, listar b la testade USB-SATA-adaptrar.

Min HA körs på en gammal RPi 3B (inte ens 3B+) utan fördröjningar, har RPi 4 liggande men inte känt att det är lönt att byta än. Du lär klara dig länge på en RPi 4 4GB men viktigt med bra strömadapter och testad USB-SATA-adapter om du väljer SSD. Inga problem att börja med minneskort men var beredd på att kortet kanske går sönder inom något år.
 
Vart det några problem att köra direkt från en ssd och skippa minneskort?
 
Nej inte alls. Tidigare var det strul med USB-boot på RPi 4 men numera är det värsta som kan hända att du får uppdatera bootloadern först, hur finns beskrivet på länken, du bootar bara med en recoveryimage så är det klart.

Annars gör du likadant som med minneskortet, i med USB-adapter och SSD i datorn och lägg på HA image. När du kommit igång och har backup är det inga problem att skifta mellan kort och SSD heller, eller byta från RPi till något annat.

Det är förresten bra att ha USB-förlängningskablar till Z-wave / Zigbee-stickorna, mindre störningar och bättre täckning när de inte sitter direkt i RPi'n.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Hur pass varm blir Rpi ifall man enbart ska ha HA på den? Eller man bör ha en fläkt och kylfläns till den?

Och för att få igång zwave sticka till den, behövs den kopplas upp till en skärm eller man kan köra det via HA webgränsnittet från en annan datorn?
 
F
Min CPU-temp ligger ganska stadigt på 60°. Har inga flänsar eller fläktar. Dock öppet utan något lock.
 
Jag har köpt passiva aluminiumchassin till mina och tror det ska räcka. Normalt är HAs CPU-belastning väldigt låg.

När du lagt på en HA image på kort eller SSD och burken bootat så sköter du resten via webinterface, så länge den bootar behövs ingen skärm. Behöver du uppdatera bootloadern pga USB boot så kan skärm vara bra men fortfarande inget krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.