Ska bygga nytt badrum, första frågan är väl om det märks nån skillnad om jag lägger 5 cm cellplast på golvet? Har gjutet golv med oinredd källare under, kallt som tusan på vintern. Sen skall jag isolera ytterväggarna, har idag isolering på insida i resten av huset, är ju dock bäst att isolera utsida, dock inget alternativ nu. Min yttervägg består av dubbla tegel med luft emellan. Om man har en luftspalt mellan innervägg o isolering, blir det mindre risk då? Borde man ha nån form av ventilation av den luftspalten?
 
D dalldalldall skrev:
Ska bygga nytt badrum, första frågan är väl om det märks nån skillnad om jag lägger 5 cm cellplast på golvet? Har gjutet golv med oinredd källare under, kallt som tusan på vintern. Sen skall jag isolera ytterväggarna, har idag isolering på insida i resten av huset, är ju dock bäst att isolera utsida, dock inget alternativ nu. Min yttervägg består av dubbla tegel med luft emellan. Om man har en luftspalt mellan innervägg o isolering, blir det mindre risk då? Borde man ha nån form av ventilation av den luftspalten?
Hej luftspalt på insida yttervägg är ett måste. Komplettera inte med difftät plastfolie.
Använd min.ull.tycker jag.
 
Carl Fredriksson Carl Fredriksson skrev:
Hej luftspalt på insida yttervägg är ett måste. Komplettera inte med difftät plastfolie.
Använd min.ull.tycker jag.
Tycker du jag ska ha nån ventilering i luftspalten?
 
Carl Fredriksson Carl Fredriksson skrev:
Hej luftspalt på insida yttervägg är ett måste. Komplettera inte med difftät plastfolie.
Använd min.ull.tycker jag.
Golvet isolera golvet. Lägg på en btg. Gjutn 5 cm. Då är det klart att lägga på Klinker.
Har du vattenburen uppvärmning.
Så räcker det. Annars lägg i el i golvet.
Ell~r rör som kopplas till radiator systemet.
Glöm inte att fixa bra ventilation med fläkt.
 
Carl Fredriksson Carl Fredriksson skrev:
Golvet isolera golvet. Lägg på en btg. Gjutn 5 cm. Då är det klart att lägga på Klinker.
Har du vattenburen uppvärmning.
Så räcker det. Annars lägg i el i golvet.
Ell~r rör som kopplas till radiator systemet.
Glöm inte att fixa bra ventilation med fläkt.
Kommer att få en hög kant upp till badrummet, men kanske värt för att få ett varmt golv? Har vattenburet ja. Du tänker på ventilation i rummet? Ja det är viktigt. Men luftspalten, behövs den ventileras? Tänkte mig några hål genom teglet in i spalten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.