K Krokodilen31 skrev:
Hej Jag kontaktade daloc i detta ärende och fick svaret att dörren måste vara förberedd från fabrik med speciella hakar det går alltså inte med de vanliga. Antar att jag ungefär samma med andra säkerhetsdörrar. Så jag antar att det minsta man måste göra är att byta spanjoletterna i dörren innan man installerar låset om man vill behålla funktionen med låsning i karm uppe och nere..
Har du kontrollerat vilken flerpunktslåsning som sitter i din dörr?
Så du vet om en Doorman MPL passar eller inte.
P Pillard skrev:
Eftersom jag tog bort spanjoletten helt funkar det ju som en helt vanlig tom dörr du installerar Doorman i. Men en Doorman är ju redan från början ganska säker. Så här ser det ut nu
Det finns en lång stolpe som täcker över urtaget i dörren att köpa i danmark, Lockit 668 artikelnummer: 1685000095.
https://www.danzafe.dk/produkter/lockit-stolpe-lang-til-yale-doorman-1685000095/
https://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11708/25/Lockit_katalog_2017_1.pdf
P Pillard skrev:
Jag har sparat spanjoletten och har funderat på att medelst vinkelkapen såga loss själva låskistan och sen skruva tillbaka resten såsom "dummy"-upstyvning av dörrbladet
Det går att modifiera det gamla så det ser bättre ut.
 
Hur blir det med säkerhetsklassningen om man tar bort spanjoletten? Och kommer försäkringen att godkänna det?
 
R RiffRandell skrev:
Hur blir det med säkerhetsklassningen om man tar bort spanjoletten? Och kommer försäkringen att godkänna det?
Det korta svaret är att du troligtvis inte har några krav från ditt försäkringsbolag.
Kontrollera vilka krav ditt försäkringsbolag ställer på dig via ditt försäkrivngsavtal/försäkringsbrev.
Kontrollera även vad för spanjolett du har i dörren då en Doorman MPL eventuellt kan passa rakt av om dörren inte är för gammal.
Teknisk ritning för fräsning av dörrkomponent, inklusive mått och specifikationer, svartvit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det korta svaret är att du troligtvis inte har några krav från ditt försäkringsbolag.
Kontrollera vilka krav ditt försäkringsbolag ställer på dig via ditt försäkrivngsavtal/försäkringsbrev.
Kontrollera även vad för spanjolett du har i dörren då en Doorman MPL eventuellt kan passa rakt av om dörren inte är för gammal.
[bild]
Hmm.. har inte Yale. Skapade eget tråd till slut, men tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.