Min husleverantör rekommenderade mig att använda Isovers Vario Xtra som en "variabel ångbroms" när jag ska isolera och inreda övervåningen för att slippa luftspalt istället för traditionell ångspärr med luftspalt.

Jag köpte till extra isolering vid leverans av skalet som ligger ovanpå mellanbjälklaget idag 220 mm som jag skulle kunna använda vid isolering av takstolarna. Skulle jag bygga en luftspalt på ca 30-40 mm så skulle jag behöva köpa ny isolering (195 mm) och göra mig av med en hel del 220-isolering samt montera nockventilation om jag ska isolera till nock och ha synliga hanbjälkar. Detta blir väldigt kostsamt till skillnad mot att använda Isovers Vario Xtra.

De menar att konstruktionen isåfall skulle se ut såhär:
Takplåt 1 mm
Papp 1 mm
Råspont 22 mm
Takstol/Isolering 220 mm
Isover Vario Xtra 1 mm
Gles/Isolering 28 mm
Gips 13 mm

Alltså ingen luftspalt. Jag var till lokala bygghandeln (K-bygg) idag och de förstod inte alls var fukten ska ta vägen när jag visade dom detta. Är det någon på forumet som har erfarenhet av att isolera taket på detta vis? Se bilderna nedan från Isovers hemsida.

Enligt förslaget nedan så använder dom lösull men det torde inte spela någon roll.

https://www.isover.se/news/kompakta-tak-med-isover-varior-xtra
https://www.isover.se/solutions/st73-oventilerat-plattak-med-losull-rei30-46-db
 
  • Schematisk illustration av takkonstruktion med ISOVER isolering, ångbroms och gips utan luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-illustration av en takkonstruktion med takplåt, papp, råspont, isolering och Isover Vario Xtra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Uppdatering
Jag ringde direkt till Isover och dom menade att denna konstruktion absolut fungerar och att man inte behöver luftspalt så länge man använder rätt produkter. Jag skulle t ex. inte kunna använda en "variabel" ångbroms från ett annat märke där dom menar att produkten ska vara likvärdig utan att man bör välja ett märke och använda deras produkter rakt igenom då tillverkarna själva testat att sina produkter fungerar tillsammans.

Isovers Vario Xtra har en annorlunda funktion än traditionella ångbromsar och ångspärrar. Det är en variabel ångbroms som ändrar diffusionsmotstånd beroende på luftfuktigheten. Det innebär att kompakta takkonstruktioner utan ventilerad luftspalt fungerar på så sätt att råsponten fuktas upp lite under vinterperioden till följd av en svag fuktdiffusion genom folien. På våren och sommaren torkar solen råsponten och fukten tar sig tillbaka genom folien till inomhusmiljön där fukten ventileras bort med hjälp av byggnadens ventilationssystem eller vädring. Det skapas på så sätt en årscykel med variationer i råspontens fukthalt som ligger under risken för mögel. Mögelrisken är temperaturberoende vilket innebär att man kan ha lite högre fuktkvot i virket vintertid än sommartid.
 
HomeboY HomeboY skrev:
Uppdatering
Jag ringde direkt till Isover och dom menade att denna konstruktion absolut fungerar och att man inte behöver luftspalt så länge man använder rätt produkter. Jag skulle t ex. inte kunna använda en "variabel" ångbroms från ett annat märke där dom menar att produkten ska vara likvärdig utan att man bör välja ett märke och använda deras produkter rakt igenom då tillverkarna själva testat att sina produkter fungerar tillsammans.

Isovers Vario Xtra har en annorlunda funktion än traditionella ångbromsar och ångspärrar. Det är en variabel ångbroms som ändrar diffusionsmotstånd beroende på luftfuktigheten. Det innebär att kompakta takkonstruktioner utan ventilerad luftspalt fungerar på så sätt att råsponten fuktas upp lite under vinterperioden till följd av en svag fuktdiffusion genom folien. På våren och sommaren torkar solen råsponten och fukten tar sig tillbaka genom folien till inomhusmiljön där fukten ventileras bort med hjälp av byggnadens ventilationssystem eller vädring. Det skapas på så sätt en årscykel med variationer i råspontens fukthalt som ligger under risken för mögel. Mögelrisken är temperaturberoende vilket innebär att man kan ha lite högre fuktkvot i virket vintertid än sommartid.
HomeboY HomeboY skrev:
Uppdatering
Jag ringde direkt till Isover och dom menade att denna konstruktion absolut fungerar och att man inte behöver luftspalt så länge man använder rätt produkter. Jag skulle t ex. inte kunna använda en "variabel" ångbroms från ett annat märke där dom menar att produkten ska vara likvärdig utan att man bör välja ett märke och använda deras produkter rakt igenom då tillverkarna själva testat att sina produkter fungerar tillsammans.

Isovers Vario Xtra har en annorlunda funktion än traditionella ångbromsar och ångspärrar. Det är en variabel ångbroms som ändrar diffusionsmotstånd beroende på luftfuktigheten. Det innebär att kompakta takkonstruktioner utan ventilerad luftspalt fungerar på så sätt att råsponten fuktas upp lite under vinterperioden till följd av en svag fuktdiffusion genom folien. På våren och sommaren torkar solen råsponten och fukten tar sig tillbaka genom folien till inomhusmiljön där fukten ventileras bort med hjälp av byggnadens ventilationssystem eller vädring. Det skapas på så sätt en årscykel med variationer i råspontens fukthalt som ligger under risken för mögel. Mögelrisken är temperaturberoende vilket innebär att man kan ha lite högre fuktkvot i virket vintertid än sommartid.
Hej!
Jag undrar ifall du använde dig av isovers vario xtra och om du isf blev nöjd? Jag ska själv snart till och isolera mitt fritidhusbygge och har inte bestämt mig om jag ska köra med isovers vario och ingen luftspalt eller om jag ska köra med luftspalt/ångbroms i taket.
 
T trasan skrev:
Hej!
Jag undrar ifall du använde dig av isovers vario xtra och om du isf blev nöjd? Jag ska själv snart till och isolera mitt fritidhusbygge och har inte bestämt mig om jag ska köra med isovers vario och ingen luftspalt eller om jag ska köra med luftspalt/ångbroms i taket.
Vi gjorde som vår hustillverkare rekommenderade och använde isovers kompaktakslösning utan luftspalt och har haft så i snart ett år. Det är väl svårt att avgöra hur bra det fungerar eftersom det är svårt att inspektera taket när det är beklätt med gips men det verkar fungera bra iaf :)
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Vi gjorde som vår hustillverkare rekommenderade och använde isovers kompaktakslösning utan luftspalt och har haft så i snart ett år. Det är väl svårt att avgöra hur bra det fungerar eftersom det är svårt att inspektera taket när det är beklätt med gips men det verkar fungera bra iaf :)
Ok, ja det är ju inte så lätt att veta när det är inbyggt .
Vilken hustillverkare är det ? Och vart i landet har ni byggt?

Tack för svar/ Johan
 
  • Tabell för projekteringsanvisning med svenska orter och olika takmaterial samt fuktklasser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HomeboY HomeboY skrev:
Kustvillan, i Sundsvall. Enligt projekteringsanvisningarna från Isover så kan det ha betydelse var i landet man bygger och vilket slags tak/färg det är.

[länk]

Tack för infon, ska kolla upp det
 
Jag har precis byggt en gäststuga med ett pulpettak och valt följande lösning sett utifrån;

Falsat plåttak
Takpapp T-emballage Epic
Råspont 22mm
Takstolar 220mm/Isolering Isover glasull
Ångspärr Isover Vario Xtra
Glespanel 22mm
Målat paneltak.

Jag läste på väldigt mycket innan detta val. Nyckeln är alltid att ha god ventilation särskilt i badrum och kök.
En annan viktig aspekt är tjockleken på isoleringen. Ju tjockare isolering desto större krav på en eventuellt luftspalt eftersom det då blir kallare vid undersida yttertak och där med större risk för kondens. Isolerar man runt 200mm så blir yttertakets insida varmare och risken för kondens minskar.


Installation av isolering i tak på pågående byggprojekt med synliga takstolar och ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
HomeboY
  • Laddar…
Renoveringsprojekt med isoleringsmaterial och gipsskivor i underuppbyggnadsfasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre del av en byggarbetsplats med diverse verktyg och byggmaterial, isolering på väggarna och arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gabsson skrev:
[bild] [bild]
Jag ringde till isover och frågade om vario xtra passade mitt hus, men den jag pratade tyckte inte att det skulle bli optimalt med vario xtra utan luftspalt då jag har 45graders taklutning ena sidan av taket vetter mot norr för då kommer inte solen åt den sidan av taket, så han avrådde mig från att använda den lösningen. Lite synd hade varit skönt att slippa jävlas med luftspalt, men ska kolla upp andra variabla ångbromsar som tex Siga
 
  • Gilla
Gabsson och 1 till
  • Laddar…
T trasan skrev:
Jag ringde till isover och frågade om vario xtra passade mitt hus, men den jag pratade tyckte inte att det skulle bli optimalt med vario xtra utan luftspalt då jag har 45graders taklutning ena sidan av taket vetter mot norr för då kommer inte solen åt den sidan av taket, så han avrådde mig från att använda den lösningen. Lite synd hade varit skönt att slippa jävlas med luftspalt, men ska kolla upp andra variabla ångbromsar som tex Siga
Ett alternativ då är att ha en takpapp som är diffusionsöppen. Alltså att taket kan andas både på insidan (Isover Vario) och utsidan.
Men det beror på vilken typ av takläggning man använder också, glöm inte vad taktillverkaren rekommenderar för papp/duk.
 
G Gabsson skrev:
Ett alternativ då är att ha en takpapp som är diffusionsöppen. Alltså att taket kan andas både på insidan (Isover Vario) och utsidan.
Men det beror på vilken typ av takläggning man använder också, glöm inte vad taktillverkaren rekommenderar för papp/duk.
Har redan lagt takpappen tyvärr, och den är inte diffusionsöppen.
 
T trasan skrev:
Har redan lagt takpappen tyvärr, och den är inte diffusionsöppen.
Ok. Ja man ska väl helst inte avvika från leverantörens råd. Men det finns ju luftspaltsboard som är smidiga att montera.
 
G Gabsson skrev:
Ok. Ja man ska väl helst inte avvika från leverantörens råd. Men det finns ju luftspaltsboard som är smidiga att montera.
Eller så kollar du alternativet att ha cellulosa isolering (blåst ull) och Isover Vario Xtra.
 
  • Gilla
trasan
  • Laddar…
T trasan skrev:
Har redan lagt takpappen tyvärr, och den är inte diffusionsöppen.
Hur gjorde du till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.