Bor i enplansvilla med källare. Bergvärmen men enrörsystem där vattnet går i utanpåliggande gummirör fr byggåret 1968•
Har aldrig läckt, Måste det bytas snarast eller kan det hålla ett antal år til?
Makan kräver byte pga risk för läckage o vattenskada. Jag menar att det är större risk med elen från byggåret och dräneringen från byggåret.
Vilka prioriteringar bör göras?
 
Gummirör?`

Kan du ta en bild?
 
A Aleph skrev:
Bor i enplansvilla med källare. Bergvärmen men enrörsystem där vattnet går i utanpåliggande gummirör fr byggåret 1968
Är det svarta randiga gummislangar som är sladdriga. och många
 
Elen är inget problem, bara baserat på ålder. Ledningar från den tiden är oftast i nyskick fortfarande. Man gick över till Pvc isolering på 50 talet (utom vissa kaneltyper för utanpåliggande förläggning).
Sedan kan det givetvis finnas uttag och annat som skadats eller slitits ut genom åren. Men åldern som sådan är inget problem.

är det verkligen gummi i ledningarna för radiatorvatten? Har inte hört talas om det. Däremot kom det PEX ledningar ungefär då. Om det är sådana, kan de vara helt ok idag. PEX är det material man använder mest för rör idag.
 
tommib
El från 1968 är sällan ett problem, mer än gamla glappa vägguttag, ev med grunda brunnar. Dessa kan man enkelt byta själv. Det kan finnas problem i installationen pga tidigare dåliga jobb men detta kan normalt fixas utan att allt behöver bytas.

Gummirör låter väldigt konstigt i en värmeinstallation. Det är inte så att det är prisolrör? Dessa har ett plast lager utanpå ett kopparrör.

Bild?

Dräneringen åtgärdar man om det finns problem, eller möjligen innan man gör större trädgårdsprojekt som är trista att behöva göra om.


Välkommen till forumet!
 
Vattenledning och radiator i hörn av rum med trägolv och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
tommib
W...T...F...

Det där har jag aldrig sett förut. Ser iofs prydligt gjort ut men varför?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det är rent gummirör av grov kaliber. Killen som byggde huset 1968 var snål o köpte gummislang. Men smular inte sönder om man tar på det.
Verkar solida.
 
Jag uppfattade det som golvvärme, men icke
Troligtvis någon som installerat vattenvärme själv "" Hempul "" Dessa slangar bör nog bytas mot kopparrör
 
Ja det där har aldrig varit fackmannamässigt. Bör nog bytas snarast.

Slangklämma i en fast rörkoppling..

Nästan så vi borde en ”värsta VVS koppling” tråd precis som ” värsta elkopplingen”


Så gammal gummislang, den kan ju gå rakt av för minsta smäll.
 
Nja byta direkt är nog inte så akut, det är max 1,5 bar där, skillnad om det var tappvatten med 5- 7 bar
 
Staffans2000
Aldrig sett!
Men visar de inga tecken på att spricka och de är mjuka och fina, skulle jag inte brådska på med ett byte. Håll dom bara under uppsikt. Framförallt vid anslutningarna.
Uppenbarligen hade husbyggaren tillgång till slang av god kvalité och lågt pris:).

Staffan
 
tommib
Jag skulle definitivt planera för ett snart byte. Det är betydligt viktigare att ordna det där än elen (om det inte är direkt livsfara med exponerade spänningssätta ledare då).

Den snabba fulfixen är att ersätta gummislangarna med PEX-rör rakt av men när du ändå ska göra om hade jag nog planerat för något prydligare. Detta med byte rakt av kan möjligen vara en plan vid akut läcka. Börja inventera systemet redan nu och se hur du ska sektionera det om det havererar.
 
Ok. intressant.

Men jag håller med några ovan. Om slangen ser ok ut så är det säkert ingen fara. Det är antagligen tryckslang som använts och den är ju gjord för avsevärt högre tryck.
 
nu har frugan bestämt att systemet skall bytas
men skall man nöja sig med att behålla enrörsystemet och behålla gamla elementen eller vinner man på det betydligt dyrare alternativet med två rörsystem och byta även elementen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.