Skall sätta upp ett 3 X 5 m växthus som skall stå på tegelmur. Blir dock väldigt osäker på hur jag skall göra med grunden, då det endast är ca 20 - 30 cm ned till berggrunden se bild, och den lutar dessutom något. Skall man gjuta ända ned till berggrunden och förankra med bergnubb eller något liknande?

Och hur gör man bäst med golvet inne i växthuset? Är det bäst att gjuta en platta innanför murarna och ha en avloppsbrunn eller hur skall man tänka?

När det regnar kommer ju vattnet att åka ned mot växthusets vänstra sida längs berget, så jag antar att man behöver dränera så att regnvattnet kan ledas bort från ovansidan?
 
  • Tvärsnitt av mark med 20-30 cm jord över berggrund, markerat för växthusgrund.
Varför gjuta mot berget bara dit med en markmatta och jorden på det, Grundmur mot berg måste ankras, lämpligt med armeringsjärn som stoppas i borrhål i berget , betong fäster inte mot berg, ligger bara rakt på. Beroende på djup till berget, 5 - 6 dubbar och två järn 12 mm lägges i hela längden som arnering med en 90 graders vinkel högst upp och stoppas ner i berget. Då kan det inte halka ner, Det med att vatten rinner mot , hur mycket blir det, är det vattenfall så lägger du bara kross på utsidan så rinner det bort.
 
tommib
Lägg dräneringsrör runt bara, du har ju självfall.

För växternas skull, om du ska plantera något direkt i mark, bör du kanske bygga upp kanterna lite och fylla i ett tjockare lager matjord.

Grunden för du som jonaserik skriver, dubba fast i berget med armeringsjärn.
 
Tack @jonaserik och @tommib !

Vi hade nog inte tänkt odla direkt i mark, dvs ha jordgolv växthuset (eller på sidorna), utan ha odlingslådor som vi ställer på golv av klinker eller marktegel så att vi även kan använda växthuset som uterum och sitta och käka där på sommarkvällarna.

Så om jag förstod er korrekt så gör man en grundmur som man armerar och sedan bygger upp en tegelmur runt omkring. OM man nu vill få till ett klinkergolv eller lägga marktegel, hur gör man då på bästa sätt när det är så nära berget där golvet skall ligga ( 20-30 cm, som sagt) ?
 
Kross i botten ca 1-15 cm en matta, sand ovanpå paddas till lagom höjd och i våg över hela ytan ( packas ) så det blir hårt och sedan vanliga uteplattor som sätts i sand. Lite överkurs med betong och klinkers.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
tommib
Ja, jag hade inte heller besvärat mig med betong. Du har ju berget direkt där under, vad ska röra sig liksom? Marktegel är dock snyggt så jag skulle haft det hellre än trädgårdsplattor men det är ett rent estetiskt val.

Om du inte ska ha jord där kan du lägga några bitar dräneringsrör genom grundmuren bara på upp- resp nersidan av växthuset så kan vattnet rinna fritt under och igenom krosslagret kommer fungera som ett stort dräneringsrör i detta avseende. Det viktiga är att det inte blir några större stående pölar under växthuset som kan frysa och därmed trycka upp markbeläggningen. Glöm inte markduken dock, det är viktigt att sanden inte rinner ner i krosset och sätter igen det.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
@tommib och @jonaserik Än en gång ett stort tack för dessa klargörande svar!

Om det skulle visa sig att det finns bergfickor precis under där golvet kommer att ligga, skall man försöka hälla i betong eller något så att det inte kan samlas vatten där?
 
B BORNER skrev:
hälla i betong
Är mycket bra och släta ut lite så det ligger jämns med berget, ett stort hål fylles med lite större stenar, banka ner dom i betongen efter sen du hällt den.
 
  • Gilla
BORNER och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.