Finns det någon som har erfarenhet av installation av ovanstående i ett gammal hus, dvs där den nya pumpen ersätter en gammal?

Jag har bekymmer med att den nya felkodar och installatören vill byta ut vätskan i borrhållet, skall det verkligen behövas, den gamla vätskan fungerade utmärkt med den gamla pumpen. Den gamla vätskan har renats flera gånger och ser nu klar och fin ut. Kan det vara något annat som gör att pumpen strular? Felkoden säger att temperaturen i köldbäraren in till TBO är för hög.
 
Vad för felkoder , vet du det. Sen att byta brain Tja är den skitig/grumlig så JA, annars inte, luktar det sprit så är det rätt sort. Finns det filter, finns det slangar som VP är kopplad med. Hög diff på utgående och ingående VB eller på KB kan det bli felkoder av.
 
Felkoden är att temperaturen i köldbäraren in till TBO är för hög. Installatören sa samma att den kan felkoda om temperaturdiffen mellan in och ut för hög och det är precis det som har hänt. Kan det åtgärdas på annat sätt än att byta ut vätskan. Vätskan är klar och det finns både fileter och slangar.

Hur kan man åtgärda hög diff på utgående och ingående KB?
 
Det finns 2 st givare för KB , leta reda på var dom sitter och skifta dom som prov, jan vara ett fatalt givarfel, Att byta brain är utopi.
 
Stort tack detta skall kollas. Så att byta vätskan är helt onödigt i ditt tycke? Jag skall nog ta ut en annan installatör för att få en åsikt till.
 
Kan du köra KB-pumpen för sig utan annat så gör det, efter ca 15 min ska tempen på in/ut vara nästan lika. Mäta går med ute/inne 2 st termometrar a 50 kr där svansen tejpas på slangarna, om det inte visas på någon display., blir inte exakt men en fingervisning.
 
  • Gilla
Emlan1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.