A
Hej,

har en kall garage och skulle vilja värma upp den. Har undersökt flera alternativ och hittat någonting som kallas Solventilator. Verkar enkel och smidig lösning. Solen /dagsljus värmer den svarta panelen bakom, skapas någon sort av växthuseffekt, luft blir varmare, och en liten fläkt pushar luft inne i garaget. Självklart, fläkten drivs av el som en liten solcell producerar. Finns några olika produkt man kan köpa för 2.800 upp till 4-5.000 kr.

Skulle vilja gärna investera det för att undvika el uppvärmning om möjligt. Frågan jag har är hur mycket värme kan egengligen produceras nu, när det är minus grader. Det var några soliga dagar och då skulle säkert fungera. Vad händer när det är molnig? Blir det något effekt alls?

Hur fungerar själva ventilator dvs startas den automatiskt när en viss temperatur nås eller blåser den hela tiden om det finns tillräcklig med solenergi att starta den. Skulle behöva några praktiska svar på mina funderingar innan jag blir 100 att köpa det... men jag är ganska nära :D

MVH
 
Redigerat:
Dessa är nog främst avsedda för att ventilera och även värma litet för att torka ur olika hus. Jag har 2 st ( Solarventi SV3 respektive SV7) på 2 olika gästhus vid min sommarstuga och skälet är att få bort "stuglukt" och inte att primärt värma upp. Mängden luft är lite för liten ( 3,5W fläkt ) för att den ska fungera riktigt bra för värmning.

Exempel från 11 februari 2021 kl. 13:45, klarblå himmel och solen rakt mot fronten. Solarventi SV3, dåligt isolerad "Friggebod" med springor runt dörren, som slagit sig lite :( .
Temperaturer : Ute = -8,7 Inne= -3,2 Inblåsningsluft= +18,2 d.v.s. diff. ute/inblåsnings-luft =26,9 C

Edit : Det finns minst en tråd här på forat, som handlar om att bygga en egen ( lite större) för just uppvärmning av garage. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-en-solluftfangare-till-garaget-garageporten.231758/
 
Redigerat:
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Dessa är nog främst avsedda för att ventilera och även värma litet för att torka ur olika hus. Jag har 2 st ( Solarventi SV3 respektive SV7) på 2 olika gästhus vid min sommarstuga och skälet är att få bort "stuglukt" och inte att primärt värma upp. Mängden luft är lite för liten ( 3,5W fläkt ) för att den ska fungera riktigt bra för värmning.

Exempel från 11 februari 2021 kl. 13:45, klarblå himmel och solen rakt mot fronten. Solarventi SV3, dåligt isolerad "Friggebod" med springor runt dörren, som slagit sig lite :( .
Temperaturer : Ute = -8,7 Inne= -3,2 Inblåsningsluft= +18,2 d.v.s. diff. ute/inblåsnings-luft =26,9 C

Edit : Det finns minst en tråd här på forat, som handlar om att bygga en egen ( lite större) för just uppvärmning av garage. [länk]
Tack för svaret. Tycker att 5 grader diff är ändå bra. Just nu blir det ganska nära hos mig (ute och inne temp). Självklart blir det diff när temperatur går ner eftersom garaget är isolerad men efter några dagar jämnar det ut sig.

Har hittat några kalkyler som verkar stämma över dina ciffror också. Nämligen, jag har cca 150m3 i garaget och har läst någonstans att det krävs 60w/m3 för denna typ av konstruktion för att ändra temperatur 30 grader. Om det är -10 ute krävs det 60wm3 för att ha 20 grader inne. För mina 150m3 blir det 9kwh för att göra det i en timme. Sedan beror det hur bra garaget är isolerat men jag tror det skulle kräva cca 50kwh per dag. Det vill jag inte och det behöver jag egentligen inte. Vill bara ha det lite över 0 när det är minus ute.

Nu vet jag inte, om jag är ute och cyklar men enkel linjär formel säger att om jag vill värma upp min garage 30 grader krävs det 9kwh i början, men om jag vill värma upp 1 grad blir det 9000/30=300W.

Solen ger cca 720W per kvardat meter och det betyder att det räcker för cca 2,5 grader skillnad. Om jag vill ha 10 grader skillnad skulle det behövas 4m2 av solvärmepaneler. Då får man när det är solig ute men sedan under natten går värme ut men inte i samma takt som den kom in. Med några kalla men soliga dagar kan det bli ganska skönt inne.

Sedan tänkte jag att man skulle kunna utnytja sådana paneler på sommaren också men inte att värma upp garaget, snarare att värma upp krypgrunden så att man ventilerar det bätre och undvika kondens. Har sätt några DIY projekt (tack för länken) och ska försöka bygga något själv och testa. Återkommer när jag har någonting :)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ifall du har en rätt ny elmätare med HAN-uttag av rätt sort så kan du kika på Pulse hos tibber.com. Då kan du läsa förbrukningen i realtid, som jag fattat det.
 
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Ifall du har en rätt ny elmätare med HAN-uttag av rätt sort så kan du kika på Pulse hos tibber.com. Då kan du läsa förbrukningen i realtid, som jag fattat det.
Fel tråd ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.