För några månader sen så fick vi brev från föreningen ang en hyreshöjning på 3%
Pga att dem måste byta taken på husen för det läcker in vatten.
Under hösten har jag haft visningar inför försäöjning och städat ordentligt varvid jag upptäckt svarta beläggningar på fönster och tavlor.
Vidare syns det nu också i tak samt på väggen i mitt sovrum vid taket har tapet och tak o vägg tydliga fuktskador,likaså i vardagsrummet i taket ser man mlrka streck där fogarna är av takplattorna,samt mörka beläggningar på kalklet i badrummet.
Föreningen skall stå för allt säger dem.
Men mitt försäkringsbolag kan stå för en ersättningslägenhet.
Vad har jag för rättigheter ?
Måste jag söka ett ersättningsboende själv ? (Enligt folksam)
 
  • Gilla
merbanan
  • Laddar…
Strulmaja Strulmaja skrev:
För några månader sen så fick vi brev från föreningen ang en hyreshöjning på 3%
Pga att dem måste byta taken på husen för det läcker in vatten.
Under hösten har jag haft visningar inför försäöjning och städat ordentligt varvid jag upptäckt svarta beläggningar på fönster och tavlor.
Vidare syns det nu också i tak samt på väggen i mitt sovrum vid taket har tapet och tak o vägg tydliga fuktskador,likaså i vardagsrummet i taket ser man mlrka streck där fogarna är av takplattorna,samt mörka beläggningar på kalklet i badrummet.
Föreningen skall stå för allt säger dem.
Men mitt försäkringsbolag kan stå för en ersättningslägenhet.
Vad har jag för rättigheter ?
Måste jag söka ett ersättningsboende själv ? (Enligt folksam)
Det stämmer. Din bostadsrättsförening står inte för kostnader för ersättningsbostad om det behövs. Tala med ditt försäkringsbolag om det är så att du inte kan bo kvar under renoveringen. Det kan vara svårt att sälja under renoveringstiden, så det är bra för din del om det kan göras så fort som möjligt.
 
  • Gilla
Strulmaja
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det stämmer. Din bostadsrättsförening står inte för kostnader för ersättningsbostad om det behövs. Tala med ditt försäkringsbolag om det är så att du inte kan bo kvar under renoveringen. Det kan vara svårt att sälja under renoveringstiden, så det är bra för din del om det kan göras så fort som möjligt.
Precis, föreningen har sagt att dem står för det invändiga arbetet.. och Folksam som har min hemförsäkring säger sig ev.stå för ersättningslägenhet.
 
Fast det verkar meningslöst att renovera om inte taket är fixat
 
  • Gilla
Strulmaja
  • Laddar…
I princip är föreningen inte skyldig att fixa något i din lägenhet. De måste åtgärda läckan i taket. Men skadorna i medlemmars lägenheter ligger på den enskilde medlemmen, formellt sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.