Hej!

Jag skulle vilja trycka på knappen och komma igång med garagebygget nu men behöver fixa plattan först. Tyvärr verkar det vara smått omöjligt att få ett företag att komma hit och fixa det åt mig. Så jag hoppas det finns någon kunnig själv där ute som kan berätta hur jag ska göra detta själv?

Bifogat finns en bild på hur kanten på plattan gått sönder lite här och där. Det är verkligen inga stora delar men på vissa ställen så syns isoleringen. Hur fixar jag detta på bästa sätt? Själva plattan är 10 år gammal så jag kan inte kontakta det företaget och be dem fixa sitt slarv heller.

Med hopp om hjälp,
Mattias
 
  • Skadad kant på betongplatta med synlig isolering och vattensamlingar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
För att ge ett vettigt svar måste man nog se det på plats, kanske du har några närbilder så att man kan se lite mer detaljer?

Plattan har alltså stått helt öppen i 10 år, inget garage blev gjort när plattan var klar?
Antar då att kanterna har blivit frostsprängda med tiden, så det räcker nog inte bara med att fixa dom synliga felen, kanske är så att du måste fixa till alla kanter. Inte kul, men ännu värre om dom spricker upp om några år när det står ett garage ovanför ... klart svårare att fixa problemet då ...

Normalt sett har man ju en kantbalk som ska stötta garageväggarna, ser ju lite skumt ut här ... har man fuskat till det och endast gjutit en platta, och sedan lagt lite frigolit på kanterna ... som sagt, lite mer närbilder så man ser hur kanten är gjord.

Du kanske vet mer om hur man gjort plattan, vilka lager den består av och hur kanten ser ut under jorden?
 
Mats-S Mats-S skrev:
tar då att kanterna har blivit frostsprä
Mats-S Mats-S skrev:
För att ge ett vettigt svar måste man nog se det på plats, kanske du har några närbilder så att man kan se lite mer detaljer?

Plattan har alltså stått helt öppen i 10 år, inget garage blev gjort när plattan var klar?
Antar då att kanterna har blivit frostsprängda med tiden, så det räcker nog inte bara med att fixa dom synliga felen, kanske är så att du måste fixa till alla kanter. Inte kul, men ännu värre om dom spricker upp om några år när det står ett garage ovanför ... klart svårare att fixa problemet då ...

Normalt sett har man ju en kantbalk som ska stötta garageväggarna, ser ju lite skumt ut här ... har man fuskat till det och endast gjutit en platta, och sedan lagt lite frigolit på kanterna ... som sagt, lite mer närbilder så man ser hur kanten är gjord.

Du kanske vet mer om hur man gjort plattan, vilka lager den består av och hur kanten ser ut under jorden?
Tack för svar. Jag har inte svaren tyvärr men när snön smälter så ska jag återkomma med bättre bilder. Får försöka få tag på någon som kan komma och titta på det. Segt :(
 
Tomture61
Min platta till garaget stod också öppen för väder o vind i minst 10 år :rolleyes:

För att få panelen på utsidan på en betryggande höjd så monterade jag först lättbetong byggstenar (isolerar bättre än lecasten) putsade senare insidan så väggar blir fuktsäkrade .

Fick byta cementbaserade skivorna på utsidan av frigoliten , köpte 8 mm från Beijerbygg
Passade ok på höjden , satte dom I höjd med överkanten på blocken , lite jobb dock att gräva bort all makadam runt grunden , ännu mer jobb att hacka bort de gamla :oops:

Går iofs att sätta byggstenar jämns med gamla cementskivorna , limmade mina med PL400 (y)
 
Har fått tag på lite mer info kring plattan och visst är det som så att själva plattan är i bra skicka men det är själva kantelementen (plattorna) som spruckit. Så som jag fattar det så är ju inte utsidan bärande utan skyddar endast frigoliten? Kan man laga det med lite "spackel för utomhusbruk" då?
 
Tomture61
Hur är tanken med ytterväggar , trä eller vad ?

Blir aldrig snyggt att försöka reparera fibercementplattor .
 
Ytterväggarna blir av vanlig liggande panel med faluröd svart på.

Det är jag med på, men alternativet är att gräva ur och lägga dit nya plattor? Var köps dessa plattor och hur fick du bort de gamla? Känns som att om det ändå bara är estistiskt så skiter jag faktiskt i om det inte ser så bra ut. Det viktiga är att det inte förstör och väggen trillar ned om några år.
 
Tomture61
Ser ut som betongplattan inte har så stort avstånd till marken , hur nära tänkte du lägga ytterpanelen (mot marken)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser ut som betongplattan inte har så stort avstånd till marken , hur nära tänkte du lägga ytterpanelen (mot marken)
Jag har bara fått informationen från Mellbygarage att det går fint att sätta rakt på plattan. Så min tanke var att inte sätta någon leca eller annat utan bara köra väggarna rakt på. Är det inte ett bra tillvägagångssätt?
 
Tomture61
S SolenSkiner skrev:
Jag har bara fått informationen från Mellbygarage att det går fint att sätta rakt på plattan. Så min tanke var att inte sätta någon leca eller annat utan bara köra väggarna rakt på. Är det inte ett bra tillvägagångssätt?
När det regnar så får du stänk upp på panelen , på våren när snön smälter så ligger panelen i snö som är våt , markfukt får närmre till trä .
Det är alltid bra med minst 20-25 cm avstånd till marken .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När det regnar så får du stänk upp på panelen , på våren när snön smälter så ligger panelen i snö som är våt , markfukt får närmre till trä .
Det är alltid bra med minst 20-25 cm avstånd till marken .
Okej, men det innebär ju att om jag lägger leca eller som du rekommenderade byggsten runt om så kan jag ju putsa igen det som spruckit och på så vis få "samma" yta runt hela kanten? Då är det ju enkelt att reparera? Eller är jag ute och cyklar :)
 
Tomture61
S SolenSkiner skrev:
Okej, men det innebär ju att om jag lägger leca eller som du rekommenderade byggsten runt om så kan jag ju putsa igen det som spruckit och på så vis få "samma" yta runt hela kanten? Då är det ju enkelt att reparera? Eller är jag ute och cyklar :)
Om du inte är så nogräknad ang utseende så kör puts .
Har du putsat med bruk förut ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du inte är så nogräknad ang utseende så kör puts .
Har du putsat med bruk förut ?
Nej, det har jag inte. Men antar att antingen säger youtube att det är enkelt eller så får jag ta hit någon murare som fixar det åt mig.
 
Tomture61
S SolenSkiner skrev:
Nej, det har jag inte. Men antar att antingen säger youtube att det är enkelt eller så får jag ta hit någon murare som fixar det åt mig.
Kan vara klokt att räkna på det + inte enkelt att hitta duktiga hantverkare .

Att såga / spika går nog att lära sig . Svårare att lära sig att putsa snyggt.
 
Tycker det ser ut som ”vinkelelement” dom brukar ju ha en tunn cementskiva utanpå frigoliten..... jag hade murat ett eller två varv med lecablock kant i kant med befintlig skiva och sen ”klätt” med nån sockelskiva utanpå allt... låtit den gå ner 10-15cm under marknivå
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.