Tjena, finns de nån övergång/nippel/rör som man kan stoppa in i en befintlig wcstos och sen gå vidare med 110 därifrån? Anledningen att jag frågar är att den befintliga toan sitter i en wcstos (118?) Vill ha en vägghängd toa men sidledförskjutet ca en 40cm , vore trevligt att slippa bila upp pch förstöra tätskiktet bara för att flytta det så lite. Och allt blir inbyggt sen så kommer inte synas. Mvh Patrik
 
Hur sitter stosen. dom brukar vara nedstuckna i ett 110 -rör och kan kanske gungas i sidled åt alla håll och kanter och dra.
 
Den sitter i ett 110 rör, men är i badrum så är både limmat runt spånet för att va tätt,flytspackel, tätskikt, manschett och fog så tveksam att man får upp den och ner nå nytt igen:thinking: hade de onte vart för manchetten hade de kanske gått att slakta detta och få ner ett nytt:)
 
Stosen är 110 nerstucket , är den delen ner genom allt då så muffen sitter i eller under befintligt golv., Sticker 110 delen på stosen upp över golv. Kanske ett foto är bra.
 
Har ingen bild just nu, men muffen på 110 röret slutar under spånet, så från undersidan spånskivan upp till klinker går den grövre wcstosen, och de är uteslutet att försöka gräva fram röret och förstöra tätskiktet , då får vi köra vanlig toa där de va tänkt från början, men känndes ju inte som att de kunde va omöjligt att bygga sig vidare från en wc stos.
 
Då är det nog kört. det går att såga längs med ini i stosen och spänna bort bitar, men då är det det med tätning, kan gå med att innan man trycker ner ett rör i muffen smörjer in kanterna mot klinker/tätskikt samt på röret som ska ner, då blir nog tätt när det man trycker ner röret.
 
Ja precis, man kan ju såga sönder det innifrån med lite tålamod, frågan är bara om man smärtfritt får ner det nya sen, tråkigt att stå med ett hål i golvet sen och inte få till det nya:p retligt att jag i sista stund innan ja flöt bytte ut 110 slätandan som stack upp mot en wc stos:sweat::rofl:
 
P Patzie skrev:
smärtfritt får ner det nya sen
Är det en 110 muff så går det bra, hoppas du inte limmat stosen bara ,utan sitter rakt med tätningen, det sistnämnda behövs inte om du sätter lite tätsmörja på röret innan du sätter det, Det ju nedförsbacke där.
 
Jadå de är en muff där, uppe i vänstra hörnet är wc röret där dock med ett 110 i..:crysmile:
 
  • VVS-installation i träreglage med synliga avloppsrör, vattenledningar och ett WC-rör med muff i övre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar sitta lite djupt ner i bjälklaget, kan bli problem muffdelen är under dito. Finns en viss risk att det är någon spänning på rören gör att det åker åt sidan i bjälklaget , inte bra för att få dit ett nytt
 
Bilden är lite missvisande eftersom de inte är klart där, så där ligger de bara platt på undertaket, men sen är de fastsatt högre för fall, så muffen slutar typ mitt i spånet.
 
P Patzie skrev:
så muffen slutar typ mitt i spånet.
Mitt i spånet har du trätt spånet över röret eller röret ner genom spånet. det sist nämnda så är det en grov kant på muffdelen som kanske hänger på spånet och då kan inte röret åka ner.
 
Trätt spånet över men muffen går inte över utan slutar typ mitt i tjockleken på spånet, får se hur jag gör, men tkr de är konstigt bland alla vvs prylar att de inte finns möjlighet att få på ett 110 rör på en sån, skulle ju kunna va behöndigt vid renoveringar osv om man inte ska bila upp avloppet även om de inte skulle va det som används mest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.