Hej, vi har nyss flyttat in i hus och har nu upptäckt att det droppar från ett rör som går in till tvättmaskinen.. Någon som vet om det finns någon "enkel" gör-det-själv-lösning eller är det rörmokare som behöver bokas in? Bifogar bilder och video.
Tacksam för alla tips och råd.

Med vänlig hälsning
Anders
Vattenrör med droppande läckage går in i tvättmaskin, behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenanslutning med ett droppande rör och säkerhetsventil bredvid en tvättmaskinsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten droppar från en gul röranslutning nära tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Läckande anslutning för tvättmaskin med droppar nära en säkerhetsventil och flexibel slang mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Ser ut som att läckan ligger i tvättmaskinens anslutningsslang mellan den blåa och vita delen, hittade den här videon som kanske kan hjälpa er:
Den visar en isärtagning av hela enheten, så den bör kunna lösa ert problem ;-) Verkar vara en packning där i skarven som det kanske är dags att byta?

Jag googlade på "VDE Reg.Nr.40010188", som gick att utläsa på dina bilder.
Generellt tips till er som nyblivna husägare, Mr Google har ofta svaret, leta efter nummer och namn på prylarna och googla på det ;)
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Slutar det att droppa efter ett tag när du stänger ventilen. Svårt se hur kopplingarna är. Stäng ventilen. Skruva isär allt och lina om. Inget märkvärdigt jobb. Finns lin och loscherpasta på varuhusen i liten påse, lagom för hemmabruk. Se även om det är gummipackningar där. köp sådana nya med.
 
Mats-S
J jonaserik skrev:
Skruva isär allt och lina om
Det var precis vad jag tänkte först också, helt klart värt att prova. Men kollar man noga på filmen så tycker jag att det tyvärr verkar vara specialkopplingen efter kuloventilen som läcker mellan blåa och vita delen.
Endast TS kan nog avgöra det :)
 
Ja då blir det bara ny gummipackning
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Tusen tusen tack för era tips , uppskattar det hur mycket som helst!
 
J jonaserik skrev:
Ja då blir det bara ny gummipackning
Vad betyder lina om och vart ska jag göra det, kan du visa genom printscreen på filmen ? Tusen tack på förhand
 
Det var ett häftigt prts på paketet men räcker i många år i vanligt hus https://www.bauhaus.se/unipak-rorkitt-lin-13gr , man lindar linet medsos på gängan och smörjer med pastan. Du kan se här förutom rörtången men andra verktyg från din låda
 
A
troligen är det själva aquastopen som läcker.
köpa en ny är det säkra sättet ca800.-
eller sätta dit en vanlig slang 50.-
reparera denna grej gör man inte om man vill vara säker på att den gör det den är tillverkad för,
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Förlåt, allt detta med hus osv är nytt för mig. Sätta dit ny slang, tar man in rörmokare för det ?
 
A
Svennebananen Svennebananen skrev:
Förlåt, allt detta med hus osv är nytt för mig. Sätta dit ny slang, tar man in rörmokare för det ?
nej
enkelt job på denna
en mutter i var ände
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.