(Pappa) TS Jag fruktansvärd glad att dottern har orkat att ta sig genom detta bygge.
Bara att hoppas att det blir ett färdigt badrum.
Sen vill jag tacka alla som har hjälpt henne på Forumet.
En Tacksam pappa.
 
  • Gilla
fremax och 29 till
  • Laddar…
Ett problem som kan uppstå om det blir en juridisk konflikt är att du inte får färdigställa badrummet förrens tvisten är löst.
 
  • Gilla
litenea
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det som vore intressant att veta är om försäkringsbolagen nekar ersättning på fuktskadan (dvs sanering/torkning) eller om bara badrummets "värde" (typ ålder) sätts till 0 men försäkringen hjälper till att riva ut och torka ur men inte betala en krona av återuppbyggnaden. Det senare så är det ju i princip (förutom allt omak) hela renoveringskostnaden man kan förlora?

Jag undrar ju lite över detta, då många sitter på badrum med okänt årtal utan dokumentation där man inte vet vilka regler som gäller. Får man en skada kan jag absolut förstå att man inte får et t nytt badrum, men frågan är - vad är bäst, ett badrum gjort 2021 efter 2019 års tätskikt och regler eller ett badrum från 1982?



Jag ville på intet sätt säga att nationalitet skulle leda till sämre hantverksskicklighet, kanske snarare tvärt om för de som kommer hit - det är de drivna hantverkarna som kommer hit?

Det jag menade var att kommande från annat land med andra metoder, regelverk etc är just el, rör och badrum områden där det verkar vara otroligt viktigt att göra exakt enligt reglerna (rätt eller fel, man kan fundera när våtrumsregler, material etc ändras varje år, då kan heller inte reglerna vara bra om man tvingas ändra så ofta). Det är troligen också viktigt att kunna läsa de ofta svenska monteringsinstruktionerna som kan vara skrivna så även en akademiker med 5 år på högskolan får läsa ett par gånger och googla eller ta hjälp av forum för att förstå vad som menas. Ska jag vara ärlig tror jag även de med svenskt modersmål och i yrket många år kan göra nåt fel här och var, så rigida som reglerna är.

Fast du har säkert rätt, det finns rötägg i alla grupper. Så jag hoppas ingen tolkade mitt inlägg som rasistiskt.



Jag blir mer och mer övertygad om att det enda hyfsat säkra (i trähus) är att ha badkar eller duschkabin som mynnar rakt ned i en golvbrunn, och att inga väggar skall vattenbegjutas. Så byggde man ju förr i världen, bara svart papp under bruket, och många av de badrummen har ju hållit i över 50 år. Sen kan förstås rör rosta av, vara otäta eller annan skada som inte kommer från det vatten som normalt ska flöda. Eller fuktskada pga kondens.
Försäkringsbolagen nekar oftast helt och hållet även följdskador om det visar sig vara hantverkaren som gjort fel. Inte alltid men väldigt ofta i min erfarenhet. Dem lägger allt ansvar på hantverkaren då.
 
Rohax Rohax skrev:
Försäkringsbolagen nekar oftast helt och hållet även följdskador om det visar sig vara hantverkaren som gjort fel. Inte alltid men väldigt ofta i min erfarenhet. Dem lägger allt ansvar på hantverkaren då.
Om försäkringstagaren inte efterfrågar återuppbyggnad utan bara sanering, görs då en utredning på hur gammalt badrummet är? Jag tänker att reglerna ändrats över åren och är det inte ett totalt generalfel så det blir fuktskada direkt borde man kunna säga "vet inte" om man får frågan när/vem som gjorde om badrummet. Eller tittar man på datummärkningar på rör, tätskikt mm och från det härleder vilken standard som gällde då?

Vore intressant att veta hur många vattenskador som uppkommer i badrum med duschkabin eller badkar (dvs där man inte duschar direkt mot kaklet). Finns någon sådan statistik?
 
Karlia
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad var det som avgjorde valet av firma om nu en med svensk arbetskraft och en med utländsk var lika dyra/billiga?
Se inlägg #25.

Och att fokusera på att hantverkarna inte är svenska känns inte relevant.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
@Krille-72 @Rohax @Claes Sörmland och alla ni andra.
Jag har nu nått en överenskommelse med VD om att fakturan på +100.000 för själva renoveringen är makulerad och att de istället kommer att fakturera mig 20.000 som då innefattar strax över 15.000 för material, duschdörrar (kostar ca 11.000 nya, de är kvar i sin originalförpackning), de 4 spottar som är installerade (de kommer att monteras bort men jag räknar med att kunna återanvända dem), en blandare som tydligen är installerad någonstans och jordfelsbrytaren. resterande 5000 är "ospecifierat material" och innefattar det arbete de utfört som jag kanske fortfarande kan använda.
(fönstret kommer de att fakturera mig separat när det ankommer och vi kunnat kontrollera att de passar eftersom det inte har levererats ännu) .
Jag har fått det bekräftat per mail.

I korthet kan jag sammanfatta samtalet imorse med elsäkerhetsverket med att de sa ungefär "Det här är en olaglig elinstallation, det här ska du polisanmäla!! följt av att de var väldigt intresserade av att jag skulle anmäla detta till dem också. (Ungefär vad jag hade väntat mig efter vad flera här hade skrivit)

Jag kan sen säga att jag är ganska övertygad om att någon iblandad i det här har läst denna tråd. (isåfall kan jag inte säga något annat till den personen än att "Hej, jag är glad över att detta har löst sig" ) för det kändes inte som att det jag sa var någon överraskning för dem.

När jag ringde förmannen på morgonen blev jag bortkopplad, när jag försökte ringa VD (på fast telefon) fick jag inget svar (klockan var dock strax innan 9 så hen kanske inte var på plats ännu) och sen dyker hantverkarna upp och jag ber dem ringa förmannen så att han kan informera hantverkarna om läget och som jag uppfattade det hann inte hantverkaren säga något (knappt) utan bemötes av en väldigt arg röst (som jag givetvis inte förstod) varpå han samtalet var brutet och de stackars hantverkarna står där och vet inte var de ska ta vägen då DE inte kan förklara något för mig. Efter en tid ringer förmannen till mig och jag förklarar situationen i korthet och hänvisar till att jag vill komma i kontakt med VD (och att jag försökt nå denne) för att jag vill häva kontraktet helt och hänvisar dels till att det "förbättringsarbete" som utfördes dagen innan ej är godkänt men att det egentligen inte spelar någon roll för att mina skäl bakom hävningen handlar om att allt det där med elen är olagligt och att elsäkerhetsverket sagt att jag ska polisanmäla men att det här är saker jag behöver ta med VD men att han givetvis behöver informera sina hantverkare om detta. Minns inte exakt vad förmannen sa, men han avbröt mig gång på gång och började bland annat "hota" med att de ska riva ned allting för jag ska minsann inte få ett badrum gratis i princip (nu i efterhand undrar jag fan inte om han sa 20.000 och inte gratis...)
Jag klargjorde hursom helst att de hemskt gärna får riva badrummet åt mig men att jag kan ta på mig att göra det själv (och här avbröt han mig med det där med gratis badrum/20.000 eller vad han sa) varpå jag fortsatte att "om jag får prata klart" och klargjorde att jag gladeligen dokumentar det faktum att jag river bort allt och att de kan få inspektera det om det önskar det, här klargjorde jag även att jag självklart betalar tex för den del av golvet som är gjord (flytt av avlopp) om den är korrekt gjord. Likaså det material som jag kan återanvända. Då avslutade han med att han ska säga åt VD att kontakta mig.

Tids nog blir jag kontaktad av VD och här var det inga som helst problem, han var väldigt angelägen om att vi skulle komma överens NU om allt. När jag hänvisade till att de gärna får riva allt men att jag kan göra det själv och givetvis dokumentera för dem att jag faktiskt gjort det tyckte han att det var skitsaker att tjafsa om (fast han sa det lite snällare än vad jag nu skrev) och att han bara ville att vi ska komma överens om ett pris och sen får jag göra vad jag vill med resten i princip. Jag godtar priset och tycker att det är fair.
Angående fakturan kring extraarbetet ligger det i nuläget kvar i väntan på specc i och med att det är två skilda saker.
(I och med att de har rivit badrummet från första början kan jag tycka att det är en fair att jag själv tar arbetet att göra det nästa gång)

Så, nu är det här förhoppningsvis löst ifråga om att jag har kunnat häva avtalet med dem till en (i mitt tycke) rimlig kostnad. Sen kvarstår givetvis problemet att jag står utan badrum/toalett... Vi ska kolla närmare på om det (med hjälp av rörmokaren) går att temporärt koppla in toaletten, isåfall KAN jag bo i huset, det finns badkar i källaren och handfat i köket. i väntan på någon annan som kan utföra arbetet.

och ja, jag har lärt mig min läxa. Jag ska kolla upp vilken dokumentation offert lämnare nr 2 har lämnat efter renovering av min närståendes badrum för att se om jag kan överväga honom istället. Annars blir det att gå upp i pris och syna offertlämnare nummer 3 istället.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna tacka er här på forumet!!! Jag är så sjukt tacksam att jag i princip sitter och grinar. Det här hade kunnat bli en katastrof för min del. Ni som följt/läst tråden från början vet att om det inte hade varit för den oskäliga fakturan på extrajobbet och att jag i min frustration sökte rådgivning här så hade jag, med all sannolikhet, varit nöjd med mitt badrum och inte övervägt att ta in besiktningsman på arbetet eller nånting alls. OM något hade hänt (vattenläcka, brand etc) hade jag i worst-case-scenario inte haft ersättning från mitt försäkringsbolag, och då riskerat att stå utan både bostad och arbete. (Och dessutom är jag lite osäker på vad som hade kunnat hända med ev skadad varulager i mitt bolag, eftersom jag antar att försäkringsbolaget skulle kunna rikta anspråket till mig som fastighetsägare?)

Nu kan jag endast för första gången sedan fredag eftermiddag, förhoppningsvis kommer jag att kunna sova ordentligt för första gången sedan dess och vara fri från en konstant värk i huvud / axlar och nacke som plågat mig sedan det här uppkom.

Jag har planer på att skriva ett annat inlägg om det här, att sammanfatta hela historien (och hänvisa till denna tråd) i ett varnande syfte för andra att inte göra samma misstag som jag har gjort.

Sen måste jag säga att jag faktiskt är lite stolt och förvånad över att jag pallade att driva det här, att jag vågade sätta mig emot och att jag kunde hålla mig så pass lugn och saklig som jag ändå har gjort (det är inte riktigt min vanliga personlighet om jag säger så).
Det är NI här som har försett mig med de verktyg jag behövde, på ett extremt tydligt sätt med hänvisningar och paragrafer och det kunnande som NI besitter, jag fattar egentligen inte ett skit av det där men tack vara er har jag ändå kunnat hänvisa till sånt och kunnat påvisa alla de fel och brister som finns/fanns på ett sätt de i princip inte har kunnat säga emot. Så återigen,

TACK!!!!
 
  • Gilla
  • Älska
ingenmail och 100 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej inte jurist här men jag har blivit rätt intresserad av konsumenttjänstlagens upplägg via detta forum.

Först det där med att häva kontraktet. Jag förstår lagen som att hävning är något som man kan göra i sista hand när allt annat har havererat. Först måste du nämligen ha reklamerat tjänsten och det det kan du inte göra nu eftersom tjänsten inte levererad. Badrummet är ju inte färdigbyggt. Eller som det står i 12 § "Frågan om tjänsten är felaktig skall bedömas med hänsyn till förhållandena vid den tidpunkt då uppdraget avslutades." Tjänsten är således i lagens mening ännu inte felaktig och därmed kan du ännu inte reklamera den och de paragrafer (23, 27 §§ o s v) som du angav är ännu inte aktiva.

Konsumenttjänstlagen ger dig dock några viktiga rättigheter. Företaget måste utföra tjänsten fackmässigt (4 §). Företaget ska särskilt iakttaga att tjänsten inte utförs i strid mot sådana författningsföreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt (5 §). Till detta så har du avtalat med företaget (muntlig accept av deras offert) att branschregler för våtrum ska följas. Du har vidare rätt att samråda med företaget i den utsträckning som det behövs och är möjligt (4 §). Det tråkiga är att företaget har stor rätt att få avsluta uppdraget enligt konsumenttjänstlagen.

Mitt förslag:

Samråd med företaget genom att sitta ned med deras representant. Om jag var du så skulle jag i en mycket sakligt ton och på ett mycket detaljerat och långsamt sätt ta upp fel efter fel angående fackmässighet, branschregler och olagligt elinstallationsarbete. Jag skulle fråga dem för varje punkt hur detta har kunnat hända och fråga vad de tror branschreglerna är och hur de tror att man löser felet. Ifrågasätt varje svar och varje punkt på ett sakligt sätt. Förstår du inte be dem förtydliga. Låt de prata omkull sig. Ta anteckningar och berätta det för företagets representant när mötet börjar. Kalla det för ett "protokoll". Upplys dem hela tiden "Då skriver jag i protokollet att..." Efter ett par timmars möte så kommer detta vad jag förstår resultera i den gemensamma slutsatsen i protokollet att nästa hela badrummet måste byggas om från grunden. Nu är alla trötta.

Jag skulle då när detta faktum har konstaterats tillsammans med företaget förklara att jag inte har något förtroende alls för företaget och att din bedömning är att de troligen kommer att leverera en felaktig tjänst och därmed inte kommer att kunna få någon ersättning badrummet. För att lösa detta föreslår du att avbryta ert samarbetet f r o m nu. Sedan kommer ni överens om att gå skilda vägar. Du följer upp med ett email där du sakligt förklarar att du trots omständigheterna tackar för ett konstruktivt möte och att ni båda kom överens om att att avbryta arbetet och avtalet om att bygga badrummet.

Sedan betalar du ingenting för detta elände till arbete. Men den diskussionen tas helst efter att ni har kommit överens om att avbryta arbetet. Vill de prata pengar så avbryt dem och säg att det är inte frågan för mötet.
Det här är intressant. Någon här på forumet borde ha varit med om en liknande situation där det enda raka är att avbryta. Borde också finnas någon form av prejudikat. Hur många chanser ska man få som företag att rätta till misstag? 1? 15?.

Efter det jag sett på gårdagens bilder där man börjat göra om skulle jag personligen ha kontaktat en jurist för rådgivning. Är det någon gång det är läge så är det nu. Sen får den kontakten avgöra hur man ska gå vidare.

En första kontakt med firman är tagen. Ts har påtalat de fel som hen har upptäkt. Firman har tagit till sig och börjat åtgärda. Men det går liksom inte att åtgärda något man inte har kunskap om. Tyvärr är det helt uppenbart.
Kunskapen finns uppenbarligen inte heller hos arbetsledaren eller vd:en. Trots att dom enligt egen utsaga byggt 100- tals badrum.

Om min sista misstanke stämmer att det saknas ”våtrumsplyfa” eller motsvarande bakom gipsen finns bara en återvändo. Börja om från början.

Ska svara lite mer utförligt direkt till Ts senare.
 
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det här är intressant. Någon här på forumet borde ha varit med om en liknande situation där det enda raka är att avbryta. Borde också finnas någon form av prejudikat. Hur många chanser ska man få som företag att rätta till misstag? 1? 15?.

Efter det jag sett på gårdagens bilder där man börjat göra om skulle jag personligen ha kontaktat en jurist för rådgivning. Är det någon gång det är läge så är det nu. Sen får den kontakten avgöra hur man ska gå vidare.

En första kontakt med firman är tagen. Ts har påtalat de fel som hen har upptäkt. Firman har tagit till sig och börjat åtgärda. Men det går liksom inte att åtgärda något man inte har kunskap om. Tyvärr är det helt uppenbart.
Kunskapen finns uppenbarligen inte heller hos arbetsledaren eller vd:en. Trots att dom enligt egen utsaga byggt 100- tals badrum.

Om min sista misstanke stämmer att det saknas ”våtrumsplyfa” eller motsvarande bakom gipsen finns bara en återvändo. Börja om från början.

Ska svara lite mer utförligt direkt till Ts senare.
Vi kan ju läsa propositionen också så får vi se vad lagstiftaren Ingvar Karlsson tänkte sig. Tar det ikväll.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Grattis!

Om man nu ska vara lite kreativ, bestämmer du dig för att inte riva ut allt så skulle du kunna göra klart resten av jobbet själv, be nån fixa golvbrunnen och välja att ha en duschkabin (eller badkar) istället för duschväggar. Risken för fuktskador om duschkabin mynnar ned i en tillrättad brunn är nog mycket små. Samtidigt kanske det var en hel del jobb kvar? Hade alla väggar och golv vart klara så hade jag nog personligen kört på det spåret och sen renoverat källarens badrum istället (om det var i behov av renovering).
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Se inlägg #25.

Och att fokusera på att hantverkarna inte är svenska känns inte relevant.
Fokuserar inte på något men min erfarenhet säger att svenska hantverkare har mer koll på vad för regler som gäller i Sverige än vad utländska har och ett resultat ser vi i denna tråd tyvärr
 
  • Gilla
Ickedickedoa och 2 till
  • Laddar…
L litenea skrev:
@Krille-72 @Rohax @Claes Sörmland och alla ni andra.
Jag har nu nått en överenskommelse med VD om att fakturan på +100.000 för själva renoveringen är makulerad och att de istället kommer att fakturera mig 20.000 som då innefattar strax över 15.000 för material, duschdörrar (kostar ca 11.000 nya, de är kvar i sin originalförpackning), de 4 spottar som är installerade (de kommer att monteras bort men jag räknar med att kunna återanvända dem), en blandare som tydligen är installerad någonstans och jordfelsbrytaren. resterande 5000 är "ospecifierat material" och innefattar det arbete de utfört som jag kanske fortfarande kan använda.
(fönstret kommer de att fakturera mig separat när det ankommer och vi kunnat kontrollera att de passar eftersom det inte har levererats ännu) .
Jag har fått det bekräftat per mail.

I korthet kan jag sammanfatta samtalet imorse med elsäkerhetsverket med att de sa ungefär "Det här är en olaglig elinstallation, det här ska du polisanmäla!! följt av att de var väldigt intresserade av att jag skulle anmäla detta till dem också. (Ungefär vad jag hade väntat mig efter vad flera här hade skrivit)

Jag kan sen säga att jag är ganska övertygad om att någon iblandad i det här har läst denna tråd. (isåfall kan jag inte säga något annat till den personen än att "Hej, jag är glad över att detta har löst sig" ) för det kändes inte som att det jag sa var någon överraskning för dem.

När jag ringde förmannen på morgonen blev jag bortkopplad, när jag försökte ringa VD (på fast telefon) fick jag inget svar (klockan var dock strax innan 9 så hen kanske inte var på plats ännu) och sen dyker hantverkarna upp och jag ber dem ringa förmannen så att han kan informera hantverkarna om läget och som jag uppfattade det hann inte hantverkaren säga något (knappt) utan bemötes av en väldigt arg röst (som jag givetvis inte förstod) varpå han samtalet var brutet och de stackars hantverkarna står där och vet inte var de ska ta vägen då DE inte kan förklara något för mig. Efter en tid ringer förmannen till mig och jag förklarar situationen i korthet och hänvisar till att jag vill komma i kontakt med VD (och att jag försökt nå denne) för att jag vill häva kontraktet helt och hänvisar dels till att det "förbättringsarbete" som utfördes dagen innan ej är godkänt men att det egentligen inte spelar någon roll för att mina skäl bakom hävningen handlar om att allt det där med elen är olagligt och att elsäkerhetsverket sagt att jag ska polisanmäla men att det här är saker jag behöver ta med VD men att han givetvis behöver informera sina hantverkare om detta. Minns inte exakt vad förmannen sa, men han avbröt mig gång på gång och började bland annat "hota" med att de ska riva ned allting för jag ska minsann inte få ett badrum gratis i princip (nu i efterhand undrar jag fan inte om han sa 20.000 och inte gratis...)
Jag klargjorde hursom helst att de hemskt gärna får riva badrummet åt mig men att jag kan ta på mig att göra det själv (och här avbröt han mig med det där med gratis badrum/20.000 eller vad han sa) varpå jag fortsatte att "om jag får prata klart" och klargjorde att jag gladeligen dokumentar det faktum att jag river bort allt och att de kan få inspektera det om det önskar det, här klargjorde jag även att jag självklart betalar tex för den del av golvet som är gjord (flytt av avlopp) om den är korrekt gjord. Likaså det material som jag kan återanvända. Då avslutade han med att han ska säga åt VD att kontakta mig.

Tids nog blir jag kontaktad av VD och här var det inga som helst problem, han var väldigt angelägen om att vi skulle komma överens NU om allt. När jag hänvisade till att de gärna får riva allt men att jag kan göra det själv och givetvis dokumentera för dem att jag faktiskt gjort det tyckte han att det var skitsaker att tjafsa om (fast han sa det lite snällare än vad jag nu skrev) och att han bara ville att vi ska komma överens om ett pris och sen får jag göra vad jag vill med resten i princip. Jag godtar priset och tycker att det är fair.
Angående fakturan kring extraarbetet ligger det i nuläget kvar i väntan på specc i och med att det är två skilda saker.
(I och med att de har rivit badrummet från första början kan jag tycka att det är en fair att jag själv tar arbetet att göra det nästa gång)

Så, nu är det här förhoppningsvis löst ifråga om att jag har kunnat häva avtalet med dem till en (i mitt tycke) rimlig kostnad. Sen kvarstår givetvis problemet att jag står utan badrum/toalett... Vi ska kolla närmare på om det (med hjälp av rörmokaren) går att temporärt koppla in toaletten, isåfall KAN jag bo i huset, det finns badkar i källaren och handfat i köket. i väntan på någon annan som kan utföra arbetet.

och ja, jag har lärt mig min läxa. Jag ska kolla upp vilken dokumentation offert lämnare nr 2 har lämnat efter renovering av min närståendes badrum för att se om jag kan överväga honom istället. Annars blir det att gå upp i pris och syna offertlämnare nummer 3 istället.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna tacka er här på forumet!!! Jag är så sjukt tacksam att jag i princip sitter och grinar. Det här hade kunnat bli en katastrof för min del. Ni som följt/läst tråden från början vet att om det inte hade varit för den oskäliga fakturan på extrajobbet och att jag i min frustration sökte rådgivning här så hade jag, med all sannolikhet, varit nöjd med mitt badrum och inte övervägt att ta in besiktningsman på arbetet eller nånting alls. OM något hade hänt (vattenläcka, brand etc) hade jag i worst-case-scenario inte haft ersättning från mitt försäkringsbolag, och då riskerat att stå utan både bostad och arbete. (Och dessutom är jag lite osäker på vad som hade kunnat hända med ev skadad varulager i mitt bolag, eftersom jag antar att försäkringsbolaget skulle kunna rikta anspråket till mig som fastighetsägare?)

Nu kan jag endast för första gången sedan fredag eftermiddag, förhoppningsvis kommer jag att kunna sova ordentligt för första gången sedan dess och vara fri från en konstant värk i huvud / axlar och nacke som plågat mig sedan det här uppkom.

Jag har planer på att skriva ett annat inlägg om det här, att sammanfatta hela historien (och hänvisa till denna tråd) i ett varnande syfte för andra att inte göra samma misstag som jag har gjort.

Sen måste jag säga att jag faktiskt är lite stolt och förvånad över att jag pallade att driva det här, att jag vågade sätta mig emot och att jag kunde hålla mig så pass lugn och saklig som jag ändå har gjort (det är inte riktigt min vanliga personlighet om jag säger så).
Det är NI här som har försett mig med de verktyg jag behövde, på ett extremt tydligt sätt med hänvisningar och paragrafer och det kunnande som NI besitter, jag fattar egentligen inte ett skit av det där men tack vara er har jag ändå kunnat hänvisa till sånt och kunnat påvisa alla de fel och brister som finns/fanns på ett sätt de i princip inte har kunnat säga emot. Så återigen,

TACK!!!!
L litenea skrev:
@Krille-72 @Rohax @Claes Sörmland och alla ni andra.
Jag har nu nått en överenskommelse med VD om att fakturan på +100.000 för själva renoveringen är makulerad och att de istället kommer att fakturera mig 20.000 som då innefattar strax över 15.000 för material, duschdörrar (kostar ca 11.000 nya, de är kvar i sin originalförpackning), de 4 spottar som är installerade (de kommer att monteras bort men jag räknar med att kunna återanvända dem), en blandare som tydligen är installerad någonstans och jordfelsbrytaren. resterande 5000 är "ospecifierat material" och innefattar det arbete de utfört som jag kanske fortfarande kan använda.
(fönstret kommer de att fakturera mig separat när det ankommer och vi kunnat kontrollera att de passar eftersom det inte har levererats ännu) .
Jag har fått det bekräftat per mail.

I korthet kan jag sammanfatta samtalet imorse med elsäkerhetsverket med att de sa ungefär "Det här är en olaglig elinstallation, det här ska du polisanmäla!! följt av att de var väldigt intresserade av att jag skulle anmäla detta till dem också. (Ungefär vad jag hade väntat mig efter vad flera här hade skrivit)

Jag kan sen säga att jag är ganska övertygad om att någon iblandad i det här har läst denna tråd. (isåfall kan jag inte säga något annat till den personen än att "Hej, jag är glad över att detta har löst sig" ) för det kändes inte som att det jag sa var någon överraskning för dem.

När jag ringde förmannen på morgonen blev jag bortkopplad, när jag försökte ringa VD (på fast telefon) fick jag inget svar (klockan var dock strax innan 9 så hen kanske inte var på plats ännu) och sen dyker hantverkarna upp och jag ber dem ringa förmannen så att han kan informera hantverkarna om läget och som jag uppfattade det hann inte hantverkaren säga något (knappt) utan bemötes av en väldigt arg röst (som jag givetvis inte förstod) varpå han samtalet var brutet och de stackars hantverkarna står där och vet inte var de ska ta vägen då DE inte kan förklara något för mig. Efter en tid ringer förmannen till mig och jag förklarar situationen i korthet och hänvisar till att jag vill komma i kontakt med VD (och att jag försökt nå denne) för att jag vill häva kontraktet helt och hänvisar dels till att det "förbättringsarbete" som utfördes dagen innan ej är godkänt men att det egentligen inte spelar någon roll för att mina skäl bakom hävningen handlar om att allt det där med elen är olagligt och att elsäkerhetsverket sagt att jag ska polisanmäla men att det här är saker jag behöver ta med VD men att han givetvis behöver informera sina hantverkare om detta. Minns inte exakt vad förmannen sa, men han avbröt mig gång på gång och började bland annat "hota" med att de ska riva ned allting för jag ska minsann inte få ett badrum gratis i princip (nu i efterhand undrar jag fan inte om han sa 20.000 och inte gratis...)
Jag klargjorde hursom helst att de hemskt gärna får riva badrummet åt mig men att jag kan ta på mig att göra det själv (och här avbröt han mig med det där med gratis badrum/20.000 eller vad han sa) varpå jag fortsatte att "om jag får prata klart" och klargjorde att jag gladeligen dokumentar det faktum att jag river bort allt och att de kan få inspektera det om det önskar det, här klargjorde jag även att jag självklart betalar tex för den del av golvet som är gjord (flytt av avlopp) om den är korrekt gjord. Likaså det material som jag kan återanvända. Då avslutade han med att han ska säga åt VD att kontakta mig.

Tids nog blir jag kontaktad av VD och här var det inga som helst problem, han var väldigt angelägen om att vi skulle komma överens NU om allt. När jag hänvisade till att de gärna får riva allt men att jag kan göra det själv och givetvis dokumentera för dem att jag faktiskt gjort det tyckte han att det var skitsaker att tjafsa om (fast han sa det lite snällare än vad jag nu skrev) och att han bara ville att vi ska komma överens om ett pris och sen får jag göra vad jag vill med resten i princip. Jag godtar priset och tycker att det är fair.
Angående fakturan kring extraarbetet ligger det i nuläget kvar i väntan på specc i och med att det är två skilda saker.
(I och med att de har rivit badrummet från första början kan jag tycka att det är en fair att jag själv tar arbetet att göra det nästa gång)

Så, nu är det här förhoppningsvis löst ifråga om att jag har kunnat häva avtalet med dem till en (i mitt tycke) rimlig kostnad. Sen kvarstår givetvis problemet att jag står utan badrum/toalett... Vi ska kolla närmare på om det (med hjälp av rörmokaren) går att temporärt koppla in toaletten, isåfall KAN jag bo i huset, det finns badkar i källaren och handfat i köket. i väntan på någon annan som kan utföra arbetet.

och ja, jag har lärt mig min läxa. Jag ska kolla upp vilken dokumentation offert lämnare nr 2 har lämnat efter renovering av min närståendes badrum för att se om jag kan överväga honom istället. Annars blir det att gå upp i pris och syna offertlämnare nummer 3 istället.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna tacka er här på forumet!!! Jag är så sjukt tacksam att jag i princip sitter och grinar. Det här hade kunnat bli en katastrof för min del. Ni som följt/läst tråden från början vet att om det inte hade varit för den oskäliga fakturan på extrajobbet och att jag i min frustration sökte rådgivning här så hade jag, med all sannolikhet, varit nöjd med mitt badrum och inte övervägt att ta in besiktningsman på arbetet eller nånting alls. OM något hade hänt (vattenläcka, brand etc) hade jag i worst-case-scenario inte haft ersättning från mitt försäkringsbolag, och då riskerat att stå utan både bostad och arbete. (Och dessutom är jag lite osäker på vad som hade kunnat hända med ev skadad varulager i mitt bolag, eftersom jag antar att försäkringsbolaget skulle kunna rikta anspråket till mig som fastighetsägare?)

Nu kan jag endast för första gången sedan fredag eftermiddag, förhoppningsvis kommer jag att kunna sova ordentligt för första gången sedan dess och vara fri från en konstant värk i huvud / axlar och nacke som plågat mig sedan det här uppkom.

Jag har planer på att skriva ett annat inlägg om det här, att sammanfatta hela historien (och hänvisa till denna tråd) i ett varnande syfte för andra att inte göra samma misstag som jag har gjort.

Sen måste jag säga att jag faktiskt är lite stolt och förvånad över att jag pallade att driva det här, att jag vågade sätta mig emot och att jag kunde hålla mig så pass lugn och saklig som jag ändå har gjort (det är inte riktigt min vanliga personlighet om jag säger så).
Det är NI här som har försett mig med de verktyg jag behövde, på ett extremt tydligt sätt med hänvisningar och paragrafer och det kunnande som NI besitter, jag fattar egentligen inte ett skit av det där men tack vara er har jag ändå kunnat hänvisa till sånt och kunnat påvisa alla de fel och brister som finns/fanns på ett sätt de i princip inte har kunnat säga emot. Så återigen,

TACK!!!!
L litenea skrev:
@Krille-72 @Rohax @Claes Sörmland och alla ni andra.
Jag har nu nått en överenskommelse med VD om att fakturan på +100.000 för själva renoveringen är makulerad och att de istället kommer att fakturera mig 20.000 som då innefattar strax över 15.000 för material, duschdörrar (kostar ca 11.000 nya, de är kvar i sin originalförpackning), de 4 spottar som är installerade (de kommer att monteras bort men jag räknar med att kunna återanvända dem), en blandare som tydligen är installerad någonstans och jordfelsbrytaren. resterande 5000 är "ospecifierat material" och innefattar det arbete de utfört som jag kanske fortfarande kan använda.
(fönstret kommer de att fakturera mig separat när det ankommer och vi kunnat kontrollera att de passar eftersom det inte har levererats ännu) .
Jag har fått det bekräftat per mail.

I korthet kan jag sammanfatta samtalet imorse med elsäkerhetsverket med att de sa ungefär "Det här är en olaglig elinstallation, det här ska du polisanmäla!! följt av att de var väldigt intresserade av att jag skulle anmäla detta till dem också. (Ungefär vad jag hade väntat mig efter vad flera här hade skrivit)

Jag kan sen säga att jag är ganska övertygad om att någon iblandad i det här har läst denna tråd. (isåfall kan jag inte säga något annat till den personen än att "Hej, jag är glad över att detta har löst sig" ) för det kändes inte som att det jag sa var någon överraskning för dem.

När jag ringde förmannen på morgonen blev jag bortkopplad, när jag försökte ringa VD (på fast telefon) fick jag inget svar (klockan var dock strax innan 9 så hen kanske inte var på plats ännu) och sen dyker hantverkarna upp och jag ber dem ringa förmannen så att han kan informera hantverkarna om läget och som jag uppfattade det hann inte hantverkaren säga något (knappt) utan bemötes av en väldigt arg röst (som jag givetvis inte förstod) varpå han samtalet var brutet och de stackars hantverkarna står där och vet inte var de ska ta vägen då DE inte kan förklara något för mig. Efter en tid ringer förmannen till mig och jag förklarar situationen i korthet och hänvisar till att jag vill komma i kontakt med VD (och att jag försökt nå denne) för att jag vill häva kontraktet helt och hänvisar dels till att det "förbättringsarbete" som utfördes dagen innan ej är godkänt men att det egentligen inte spelar någon roll för att mina skäl bakom hävningen handlar om att allt det där med elen är olagligt och att elsäkerhetsverket sagt att jag ska polisanmäla men att det här är saker jag behöver ta med VD men att han givetvis behöver informera sina hantverkare om detta. Minns inte exakt vad förmannen sa, men han avbröt mig gång på gång och började bland annat "hota" med att de ska riva ned allting för jag ska minsann inte få ett badrum gratis i princip (nu i efterhand undrar jag fan inte om han sa 20.000 och inte gratis...)
Jag klargjorde hursom helst att de hemskt gärna får riva badrummet åt mig men att jag kan ta på mig att göra det själv (och här avbröt han mig med det där med gratis badrum/20.000 eller vad han sa) varpå jag fortsatte att "om jag får prata klart" och klargjorde att jag gladeligen dokumentar det faktum att jag river bort allt och att de kan få inspektera det om det önskar det, här klargjorde jag även att jag självklart betalar tex för den del av golvet som är gjord (flytt av avlopp) om den är korrekt gjord. Likaså det material som jag kan återanvända. Då avslutade han med att han ska säga åt VD att kontakta mig.

Tids nog blir jag kontaktad av VD och här var det inga som helst problem, han var väldigt angelägen om att vi skulle komma överens NU om allt. När jag hänvisade till att de gärna får riva allt men att jag kan göra det själv och givetvis dokumentera för dem att jag faktiskt gjort det tyckte han att det var skitsaker att tjafsa om (fast han sa det lite snällare än vad jag nu skrev) och att han bara ville att vi ska komma överens om ett pris och sen får jag göra vad jag vill med resten i princip. Jag godtar priset och tycker att det är fair.
Angående fakturan kring extraarbetet ligger det i nuläget kvar i väntan på specc i och med att det är två skilda saker.
(I och med att de har rivit badrummet från första början kan jag tycka att det är en fair att jag själv tar arbetet att göra det nästa gång)

Så, nu är det här förhoppningsvis löst ifråga om att jag har kunnat häva avtalet med dem till en (i mitt tycke) rimlig kostnad. Sen kvarstår givetvis problemet att jag står utan badrum/toalett... Vi ska kolla närmare på om det (med hjälp av rörmokaren) går att temporärt koppla in toaletten, isåfall KAN jag bo i huset, det finns badkar i källaren och handfat i köket. i väntan på någon annan som kan utföra arbetet.

och ja, jag har lärt mig min läxa. Jag ska kolla upp vilken dokumentation offert lämnare nr 2 har lämnat efter renovering av min närståendes badrum för att se om jag kan överväga honom istället. Annars blir det att gå upp i pris och syna offertlämnare nummer 3 istället.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna tacka er här på forumet!!! Jag är så sjukt tacksam att jag i princip sitter och grinar. Det här hade kunnat bli en katastrof för min del. Ni som följt/läst tråden från början vet att om det inte hade varit för den oskäliga fakturan på extrajobbet och att jag i min frustration sökte rådgivning här så hade jag, med all sannolikhet, varit nöjd med mitt badrum och inte övervägt att ta in besiktningsman på arbetet eller nånting alls. OM något hade hänt (vattenläcka, brand etc) hade jag i worst-case-scenario inte haft ersättning från mitt försäkringsbolag, och då riskerat att stå utan både bostad och arbete. (Och dessutom är jag lite osäker på vad som hade kunnat hända med ev skadad varulager i mitt bolag, eftersom jag antar att försäkringsbolaget skulle kunna rikta anspråket till mig som fastighetsägare?)

Nu kan jag endast för första gången sedan fredag eftermiddag, förhoppningsvis kommer jag att kunna sova ordentligt för första gången sedan dess och vara fri från en konstant värk i huvud / axlar och nacke som plågat mig sedan det här uppkom.

Jag har planer på att skriva ett annat inlägg om det här, att sammanfatta hela historien (och hänvisa till denna tråd) i ett varnande syfte för andra att inte göra samma misstag som jag har gjort.

Sen måste jag säga att jag faktiskt är lite stolt och förvånad över att jag pallade att driva det här, att jag vågade sätta mig emot och att jag kunde hålla mig så pass lugn och saklig som jag ändå har gjort (det är inte riktigt min vanliga personlighet om jag säger så).
Det är NI här som har försett mig med de verktyg jag behövde, på ett extremt tydligt sätt med hänvisningar och paragrafer och det kunnande som NI besitter, jag fattar egentligen inte ett skit av det där men tack vara er har jag ändå kunnat hänvisa till sånt och kunnat påvisa alla de fel och brister som finns/fanns på ett sätt de i princip inte har kunnat säga emot. Så återigen,

TACK!!!!
Lugn i stormen en liten stund till. Vi börjar som vanligt med det possessiva. Sjukt stolt över dig och din far att ni tog tag i detta och förstod allvaret. Väldigt bra också att du förstår att problemet INTE är de stackars hantverkarna samt att du funderar på ett inlägg för att varna andra.
Blir lite nervös när du säger att du ska kontakta firma nr 2. Som låg väldigt nära i pris. Jag brukar få ganska mycket kritik här på forumet när jag slänger ur mig något som ”Man får det man betalar för”. Det är såklart inte helt sant. Men en parameter att väga in. Att riva ett badrum och bygga upp det med ny brunn, golvvärme lite ny vattendragning, för priser runt 100” går i princip inte. Inte med normala löner iaf. Mer runt +150” skulle jag säga.
Tänk på det innan du beställer från någon igen. Nu har du ju en del gjort och då kommer den stora frågan. Vad kan man behålla och vad måste göras om?
Den nya entreprenören kan inte ta ansvar för något som redan är ingjutet när han kommer. Och är något fel och det blir en vattenskada som beror på installationen som är ingjuten så kommer försäkringsbolaget hänvisa dig till utföraren.

Som rubriken lyder. Lugn i stormen. Du har fortfarande en del att tänka på.

1, Är golvbrunnen korrekt monterad och installerad? Eller behöver man bila upp brunnen?

2. Den ingjutna golvvärmen. Går den att använda? Finns bilder eter utläggning? En elektriker kan mäta om slingan är hel till att börja med.

3. Vet fortfarande inte om samtliga väggar är av trä? Här köper jag ditt resonemang att du ska riva själv.

4. Har du köpt fixturen? Har dom bytt alla avloppsrör i badrummet eller bara brunnen? Någon måste kontrollera så allt är rätt gjort så det inte blir katastrof om du bygger klart badrummet och börjar duscha.

5,:Ledningen till radiatorn. Hur har man egentligen proppat denna? Ligger proppningen ingjuten under badrumsgolvet? Går det att komma åt den underifrån ifall den börjar läcka? Man skulle behöva spåra ledningen så man vet exakt vad som är gjort och vad som händer ifall den börjar läcka. Du vill inte riva ut badrummet igen.

6. Vad ska du betala nu? Duschdörrar för 11” låter saftigt. Men jag antar att du kollat upp vad dom kostar? Nytt fönster? Går det inte att avboka? Om jag vad dig skulle jag vilja att dom specificerar vad dom vill att du ska betala för. Det är ju på gränsen att det är du som ska ha skadestånd. Förstår verkligen att du vill komma ur detta men tänk till en vända till innan du går med på något.

Någon sakkunnig måste kolla på badrummet lite mer ingående så man får en ny helhetsbild.

Ps. Rörmokaren kan enkelt koppla in din wc tillfälligt. Men inbyggnaden kommer antagligen också behöva rivas när renoveringen ska fortsätta.
 
  • Gilla
ReijoS och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Fokuserar inte på något men min erfarenhet säger att svenska hantverkare har mer koll på vad för regler som gäller i Sverige än vad utländska har och ett resultat ser vi i denna tråd tyvärr
Det hela är mycket enklare än så. Det handlar om utbildning. Hur ska en svensk eller utländsk hantverkare veta vad som gäller ifall man inte fått utbildning? Hur ska ett företag veta att dom gör rätt ifall som inte har ett fungerande system med egenkontroller? Hur ska ett företag veta att det blir rätt om företagsledningen och arbetsledarna själva saknar kunskap?

Återigen. Det handlar nog mycket mer om var man befinner sig på den sociala stegen än på hudfärg. Detta gäller även företaget i många fall.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Inte silikonfogar man nertill i mötet mellan kakel och golv? Hur ska eventuellt inträngande vatten rinna ut?
Om fogen inte är helt genomträngande in till tätskiktet ska det väl inte vara ett problem? Någon klokare än mig har säkert bättre svar :)
 
L litenea skrev:
@Krille-72 @Rohax @Claes Sörmland och alla ni andra.
Jag har nu nått en överenskommelse med VD om att fakturan på +100.000 för själva renoveringen är makulerad och att de istället kommer att fakturera mig 20.000 som då innefattar strax över 15.000 för material, duschdörrar (kostar ca 11.000 nya, de är kvar i sin originalförpackning), de 4 spottar som är installerade (de kommer att monteras bort men jag räknar med att kunna återanvända dem), en blandare som tydligen är installerad någonstans och jordfelsbrytaren. resterande 5000 är "ospecifierat material" och innefattar det arbete de utfört som jag kanske fortfarande kan använda.
(fönstret kommer de att fakturera mig separat när det ankommer och vi kunnat kontrollera att de passar eftersom det inte har levererats ännu) .
Jag har fått det bekräftat per mail.

I korthet kan jag sammanfatta samtalet imorse med elsäkerhetsverket med att de sa ungefär "Det här är en olaglig elinstallation, det här ska du polisanmäla!! följt av att de var väldigt intresserade av att jag skulle anmäla detta till dem också. (Ungefär vad jag hade väntat mig efter vad flera här hade skrivit)

Jag kan sen säga att jag är ganska övertygad om att någon iblandad i det här har läst denna tråd. (isåfall kan jag inte säga något annat till den personen än att "Hej, jag är glad över att detta har löst sig" ) för det kändes inte som att det jag sa var någon överraskning för dem.

När jag ringde förmannen på morgonen blev jag bortkopplad, när jag försökte ringa VD (på fast telefon) fick jag inget svar (klockan var dock strax innan 9 så hen kanske inte var på plats ännu) och sen dyker hantverkarna upp och jag ber dem ringa förmannen så att han kan informera hantverkarna om läget och som jag uppfattade det hann inte hantverkaren säga något (knappt) utan bemötes av en väldigt arg röst (som jag givetvis inte förstod) varpå han samtalet var brutet och de stackars hantverkarna står där och vet inte var de ska ta vägen då DE inte kan förklara något för mig. Efter en tid ringer förmannen till mig och jag förklarar situationen i korthet och hänvisar till att jag vill komma i kontakt med VD (och att jag försökt nå denne) för att jag vill häva kontraktet helt och hänvisar dels till att det "förbättringsarbete" som utfördes dagen innan ej är godkänt men att det egentligen inte spelar någon roll för att mina skäl bakom hävningen handlar om att allt det där med elen är olagligt och att elsäkerhetsverket sagt att jag ska polisanmäla men att det här är saker jag behöver ta med VD men att han givetvis behöver informera sina hantverkare om detta. Minns inte exakt vad förmannen sa, men han avbröt mig gång på gång och började bland annat "hota" med att de ska riva ned allting för jag ska minsann inte få ett badrum gratis i princip (nu i efterhand undrar jag fan inte om han sa 20.000 och inte gratis...)
Jag klargjorde hursom helst att de hemskt gärna får riva badrummet åt mig men att jag kan ta på mig att göra det själv (och här avbröt han mig med det där med gratis badrum/20.000 eller vad han sa) varpå jag fortsatte att "om jag får prata klart" och klargjorde att jag gladeligen dokumentar det faktum att jag river bort allt och att de kan få inspektera det om det önskar det, här klargjorde jag även att jag självklart betalar tex för den del av golvet som är gjord (flytt av avlopp) om den är korrekt gjord. Likaså det material som jag kan återanvända. Då avslutade han med att han ska säga åt VD att kontakta mig.

Tids nog blir jag kontaktad av VD och här var det inga som helst problem, han var väldigt angelägen om att vi skulle komma överens NU om allt. När jag hänvisade till att de gärna får riva allt men att jag kan göra det själv och givetvis dokumentera för dem att jag faktiskt gjort det tyckte han att det var skitsaker att tjafsa om (fast han sa det lite snällare än vad jag nu skrev) och att han bara ville att vi ska komma överens om ett pris och sen får jag göra vad jag vill med resten i princip. Jag godtar priset och tycker att det är fair.
Angående fakturan kring extraarbetet ligger det i nuläget kvar i väntan på specc i och med att det är två skilda saker.
(I och med att de har rivit badrummet från första början kan jag tycka att det är en fair att jag själv tar arbetet att göra det nästa gång)

Så, nu är det här förhoppningsvis löst ifråga om att jag har kunnat häva avtalet med dem till en (i mitt tycke) rimlig kostnad. Sen kvarstår givetvis problemet att jag står utan badrum/toalett... Vi ska kolla närmare på om det (med hjälp av rörmokaren) går att temporärt koppla in toaletten, isåfall KAN jag bo i huset, det finns badkar i källaren och handfat i köket. i väntan på någon annan som kan utföra arbetet.

och ja, jag har lärt mig min läxa. Jag ska kolla upp vilken dokumentation offert lämnare nr 2 har lämnat efter renovering av min närståendes badrum för att se om jag kan överväga honom istället. Annars blir det att gå upp i pris och syna offertlämnare nummer 3 istället.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna tacka er här på forumet!!! Jag är så sjukt tacksam att jag i princip sitter och grinar. Det här hade kunnat bli en katastrof för min del. Ni som följt/läst tråden från början vet att om det inte hade varit för den oskäliga fakturan på extrajobbet och att jag i min frustration sökte rådgivning här så hade jag, med all sannolikhet, varit nöjd med mitt badrum och inte övervägt att ta in besiktningsman på arbetet eller nånting alls. OM något hade hänt (vattenläcka, brand etc) hade jag i worst-case-scenario inte haft ersättning från mitt försäkringsbolag, och då riskerat att stå utan både bostad och arbete. (Och dessutom är jag lite osäker på vad som hade kunnat hända med ev skadad varulager i mitt bolag, eftersom jag antar att försäkringsbolaget skulle kunna rikta anspråket till mig som fastighetsägare?)

Nu kan jag endast för första gången sedan fredag eftermiddag, förhoppningsvis kommer jag att kunna sova ordentligt för första gången sedan dess och vara fri från en konstant värk i huvud / axlar och nacke som plågat mig sedan det här uppkom.

Jag har planer på att skriva ett annat inlägg om det här, att sammanfatta hela historien (och hänvisa till denna tråd) i ett varnande syfte för andra att inte göra samma misstag som jag har gjort.

Sen måste jag säga att jag faktiskt är lite stolt och förvånad över att jag pallade att driva det här, att jag vågade sätta mig emot och att jag kunde hålla mig så pass lugn och saklig som jag ändå har gjort (det är inte riktigt min vanliga personlighet om jag säger så).
Det är NI här som har försett mig med de verktyg jag behövde, på ett extremt tydligt sätt med hänvisningar och paragrafer och det kunnande som NI besitter, jag fattar egentligen inte ett skit av det där men tack vara er har jag ändå kunnat hänvisa till sånt och kunnat påvisa alla de fel och brister som finns/fanns på ett sätt de i princip inte har kunnat säga emot. Så återigen,

TACK!!!!
Hej ts! Sträckläste tråden sent igår kväll med spänning och klump i magen å dina vägnar och vill bara ge dig en stor eloge för hur du hanterade detta! Bra kämpat och vad skönt att det löste sig såhär ändå. Läropengar dom 20tkr får man väl se det som förutom det material du kan behålla. Lycka till fortsatt, hoppas du får ett nytt (fackmässigt) badrum fixat snarast!
 
  • Gilla
TreeView och 10 till
  • Laddar…
Hej. Jag har följt tråden hela tiden. Så jäkla bra du är som står på dig som du gjort. (och din pappa)
En eloge till dom som svarat med kunskap och idéer. Riktigt kul att följa. Ska själv till att ordna badrum snart. Bra att ta med sig.
Lycka till med fortsättningen.
Thomas
 
  • Gilla
TreeView och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.