Här är routern:
Stor, Klumpig och opraktisk
APDC1460.jpg
den är hela 26cm bred
och har ett djup på hela 10cm
APDC1461.jpg
vilket gör den otymplig och svårplacerad när man ska hänga upp den på väggen
borde inte vara tjockare än ca 3-4 cm och kabelanslutningarna riktade rakt åt sidan/nedåt
den dom designat denna borde få bada Isvak
att tjänste inte fungerar gör inte saken bättre, ringde supporten 90200 och talade med dom i några minuter men jag skulle vänta, men efter 20 min väntan så kopplades samtalet ned

Här är det nuvarande modemet från Comhem bättre men inte bra:
APDC1456.jpg
APDC1457.jpg
Upphängninsbart på väggen men man måste improvisera med mellanlägg i form av en träbit så att distansen blir rätt :(
 
Vad har du för internet anslutning?
Router kan man ju normalt köpa egen om man vill.
Eller är det någon ip tv/ip telefoni integrerat?
 
Det är Telia: IP-telefon är intregrerart, separat box för TV men har inte öppnat denna kartong ännu
Styrelsen valde Telia trots att Comhem skulle vara ca 50:- billigare /mån

Det är IP-TV, har en kusin som har det, enligt honom sämsta skiten som finns att få

Nu full sjåhå att få igång internet, sedan att sätta boxen på något lämpligt ställe, hade räknat med att sätta den bakom TV-bänken, men Pga av dess tjocklek får det bli vid sidan av
 
Du kan väl fortsätta med tv från comhem, sätta dit en egen router för internet och skita i ip-telefonin?
 
Finns det någon fråga gällande tråden?
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Tv-n från comhem kan jag ha ett tag till, IP-telefonen vill jag flytta fråm comhem till telia, jag vill inte ha 2 burkar igång, eftersom IP-telefoni ingår i det nya avtalet med telia
 
Då får du beställa de tjänster du önskar utifrån vad din brf har avtalat. Sedan koppla in det enligt de anvisningar som leverantören anger. Är det enbart Telia så gäller deras anvisningar.
 
Jag bytte Telia routern mot Asus som nått och dag.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Får jag också vara med och gnälla lite?
Otroligt fult illa konstruerat väggfäste. Wi-Fi-routern vinklas ut så mycket. Högt placerad på vägg blir den väldigt osnygg och opraktiskt att kika på statuslampor, vilket är det man mest har denna burk till i väntat på att fibern ska komma igång.

Min lösning var att bygga om väggfästet lite. Lite pill med en vass kniv.
Jag använde patchkabel utan långa böjskydd, så de går att göra lite snävare böjar vid anslutningarna.
Wi-Fi-router ovanligt monterad på vägg med synliga kablar och modifierat väggfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick använda några brickor för att skruva fast fästet mot väggen då nyckelhålsfästet hamnar upp och ner.

Edit: Just nu används den som förvaringshylla för nätadaptern.
 
  • Gilla
hampouspous och 1 till
  • Laddar…
Kanske är för sent nu men mitt standardförslag är att sätta inkommande kabel/fiber på något undangömt ställe och sedan om möjligt dra kabel och strössla med accesspunkter runt om i sitt hus, om man nu vill ha wifi.

Själv har jag bannlyst wifi hos mig, kabel ska det vara.
 
J
blackarrow blackarrow skrev:
Får jag också vara med och gnälla lite?
Otroligt fult illa konstruerat väggfäste. Wi-Fi-routern vinklas ut så mycket. Högt placerad på vägg blir den väldigt osnygg och opraktiskt att kika på statuslampor, vilket är det man mest har denna burk till i väntat på att fibern ska komma igång.

Min lösning var att bygga om väggfästet lite. Lite pill med en vass kniv.
Jag använde patchkabel utan långa böjskydd, så de går att göra lite snävare böjar vid anslutningarna.
[bild]
Fick använda några brickor för att skruva fast fästet mot väggen då nyckelhålsfästet hamnar upp och ner.

Edit: Just nu används den som förvaringshylla för nätadaptern.
Smart, men vad gör den erigerade råttpenisen? Sagemcomroutern har grymt bra wifi. Satte en sån hos svärfar. Dock inte så högt och synligt :p
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
Goddag Yxskaft:

Supporten på Telia ringde mig i Torsdags strax efter 16:00 som avtalat ang. Tjänsterna
med deras besked är att det ska komma igång 15 feb. men har fått 10 feb. som startdatum
inte så konstigt, inget internet trots test med 3 olika datorer och X antal omstart av Router
ansvariga personer borde bada Isvak

har nu satt upp burken:
ACtC-3eRchdMc7EWogx9vAjDX5ptPItxWRhUQaPEk56exlsckJN9u5ZX7EewAYVS-I-n3WUJ_-cl6qfIuC5BJuIzG4fqy2AAWSHSekILeJeNA_4L2QhWtzTuRnWhxi7SoirR6axSc8Bo3JvvE1Z7YREr-YVE=w1257-h942-no
har dragit en 20 meter TP-kabel skärmad Cat5e från hallen
funderade på att sätta den uppepå garderoberna som står i vardagsrummet
men blir en massa dragningar av ledningar från routern till alla enheter, men får fundera vidare på det

åverkan på Telias egendom:
ACtC-3eaYlbsgxx3z16DewnrjnZnLkFNiFYusywzbHHgY8v02Oc5Qo03_Qce22sgpPxOmnFtxDOhc4PObroSzzRZH13b7byJ-s840nQDldCS2CqpNsUTkplGMPvMHlhojjMMXL9DDxPe6zCy6U6OD8l61Ocd=w1257-h942-no
har förlängt ledningen från nätaggregatet med en bit högtalarledning och lödhylsor
 
Hur kommer det sig att du valde en skärmad nätverkskabel?
 
A Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att du valde en skärmad nätverkskabel?
jag använder skärmade kablar för att få mindre luftburna störningar som stör radiomottagning, men även bättre egenskaper för överförning av datatrafik, jag använder skärmad kabel till alla enheter :cool:

(har amatörradiocertifikat)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.