Jag har 9st ”fönsterlampor” runt huset och skulle kunna tänka mig att dom är släckta dagtid...... men ”besparingen” är i princip obefintlig sitter 0,5W dioder i dom och det finns ingen enhetlig matning till dom skulle nog behöva 5-6 ”puckar” för att styra dom.....
Samma med belysningen vid ytterdörren.... tänkte haft en rörelsedeckare där men dom verkar ha samma standbyförbrukning som 1W dioden......?

Ända platsen jag vill kunna ”fjärrstyra” blir en lyktstolpe och där verkar plejd vara bästa alternativet ;)

I övrigt har jag ”styrt” belysningen med ”fasta” ljuskällor......
Fast vid ett nybygge kanske ett ”smartsystem” blir aktuellt...... men vad är ”bäst” om 20år? Eller vad av dagens lösningar lever kvar?
 
J jassaj skrev:
verkar mycket, du blandar ju äpplen i päron.

fokus på vad bara styrning skulle kosta.
Fibaro HC3 Light 1300:-
3 puckar á 380:-
1 st Schenider z-wave dubbel tryckknapp ca 1000:-

Totalt ca 3500:- för själv styrningen.

stabilt ja
hyfsat enkelt för gds:arn att skapa scenarier.

det är sådan bullshit att säga att Plejd skulle var bäst.
Äpplen och päron ? Jag tittar på exakt vad allt material kostar, inte bara en liten del som du.

PLEJD på samma sätt som du:
2 st DIM02 1400:-
2 st fjädrar till lampkontakt (kronkontakt schneider) 20:-

Summa 1420:-

Och jag vet att det fungerar.
I utmaningen ingick att jag idag hade lysrör med elektroniska ballaster där ballasterna måste bytas (2 av 6 trasiga)., fungerar dina Puckar (vilka de nu är) direkt mot lysrör eller ....

Som sagt hela denna diskussion om Pejd är skev, detta blir nog mitt sista inlägg i denna fråga. Frågan i detta ämne var "Har din elektriker också rekommenderat Plejd", och jag tycker att svaren har visat sig. Motståndarna till Plejd svarar i allmänna termer och brösttoner och tittar inte på totalkostnaden.

Med plejd vet man vad man får.
Priset är lågt.
Fungerar tillräckligt bra för 99.5% av kunderna.
Bra flexibilitet: kan jobba med Astrour (inbyggt), dimmers (inbyggt), effektstyrning (inbyggt), direkt matning av LED CC o 12 VDC, 4 stycken scenarios (per puck), kan fjärrstyras och fjärrkonfigureras, kan jobba mot rörelsesensorer, begriplig för vanliga kunder/installatörer. Man kan i de flesta fallen använda befintliga strömbrytare/lampor.
Kan styras via Google home, home assistant m.m.
Mycket enkel programmering.

Saknar: Plejd kan inte själv styra andra system.

Tack för mig.

Hälsningar
Claes Börjesson.
Hemmapulare med elbehörighet.
 
  • Gilla
Esdie och 4 till
  • Laddar…
R
C claesborjesson skrev:
Kan styras via Google home, home assistant m.m.
Home assistant borde du väl plocka bort ur den listan eftersom det är ett inofficiellt stöd som när som helst kan sluta fungera utan att kunden har möjlighet att klaga.

Vilka system är m.m. ?

Jag har fått för mig att det bara är Google home som fungerar officiellt?
 
D
T Taxture skrev:
Jag har 9st ”fönsterlampor” runt huset och skulle kunna tänka mig att dom är släckta dagtid...... men ”besparingen” är i princip obefintlig sitter 0,5W dioder i dom och det finns ingen enhetlig matning till dom skulle nog behöva 5-6 ”puckar” för att styra dom.....
Samma med belysningen vid ytterdörren.... tänkte haft en rörelsedeckare där men dom verkar ha samma standbyförbrukning som 1W dioden......?

Ända platsen jag vill kunna ”fjärrstyra” blir en lyktstolpe och där verkar plejd vara bästa alternativet ;)

I övrigt har jag ”styrt” belysningen med ”fasta” ljuskällor......
Fast vid ett nybygge kanske ett ”smartsystem” blir aktuellt...... men vad är ”bäst” om 20år? Eller vad av dagens lösningar lever kvar?
Att styra ljuskällor som kan ersättas av "smarta" sådana med puckar, känns just "puckat" (pardon the pun). Dessa är så billiga att ersätta och att göra så ger så mycket mer möjligheter, dimma, ändra färg/färgton, styra och koppla samman med annat.

Ibland är puckar, astrour, skymningsreläer, etc det rätta och då ska man ju köra det där!
 
D
R RoAd skrev:
Home assistant borde du väl plocka bort ur den listan eftersom det är ett inofficiellt stöd som när som helst kan sluta fungera utan att kunden har möjlighet att klaga.

Vilka system är m.m. ?

Jag har fått för mig att det bara är Google home som fungerar officiellt?
Personligen har jag större förtroende för stöd över tid i open source-produkter än många sk "supportade" produkter, för dessa styrs stödet av allianser som formas och upplöses, de har också en tendens att taktiskt blocka varandra osv, inget av detta drabbar sådana som HA och Domoticz.
 
D djac skrev:
Att styra ljuskällor som kan ersättas av "smarta" sådana med puckar, känns just "puckat" (pardon the pun). Dessa är så billiga att ersätta och att göra så ger så mycket mer möjligheter, dimma, ändra färg/färgton, styra och koppla samman med annat.
Tittar jag på Phillips hue finns det ingen passande i mina armaturer.....

Och billigt var det inte heller......
kr2-400:-/lampa med livslängd på 15000timmar
 
D
T Taxture skrev:
Tittar jag på Phillips hue finns det ingen passande i mina armaturer.....

Och billigt var det inte heller......
kr2-400:-/lampa med livslängd på 15000timmar
Så kan det ju vara, även om det är ovanligt idag, kör Ikea, långt billigare
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Personligen har jag större förtroende för stöd över tid i open source-produkter än många sk "supportade" produkter, för dessa styrs stödet av allianser som formas och upplöses, de har också en tendens att taktiskt blocka varandra osv, inget av detta drabbar sådana som HA och Domoticz.
Ja om du läst vad jag skrivit tidigare i tråden så håller jag med till 100%. Och min största kritik mot Plejd är att de valt att använda stängda gränssnitt.

Så min invändning här att att det inte går att säga att Plejd, en stängd produkt, har stöd för HA när det beror på att någon har reverse-engineerat (finns det något bra svenskt ord) kommunikationen med dem. Det kan sluta fungera imorgon utan att någon annan än plejd kan göra något åt det. Det är ju snarast HA, med hjälp av open sourcesommunity, som har stöd för Plejd, inte tvärtom.

Dessutom verkar installationen inte vara den enklaste så vad hände med "det är enkelt och bara funkar" :) Mina shelly dyker automatiskt upp i HA med de egenskaper de har.

Så vitt jag vet har Plejd stöd för google home och inte så mycket mer (var är Sonos-stödet som lovats ett bra tag ;) ).
 
Hoppas ni är medvetna om att röststyrning med uppkopplade produkter spelar in era konversationer i hemmet och är tillgängliga för tillverkaren att analysera...
 
D
J JockeHX skrev:
Hoppas ni är medvetna om att röststyrning med uppkopplade produkter spelar in era konversationer i hemmet och är tillgängliga för tillverkaren att analysera...
Ja det är de, med vissa förbehåll såklart. Personligen tycker jag inte det är så himla smidigt med rösstyrning heller, men det finns det olika åsikter om.
 
H
J JockeHX skrev:
Hoppas ni är medvetna om att röststyrning med uppkopplade produkter spelar in era konversationer i hemmet och är tillgängliga för tillverkaren att analysera...
Ja hur folk frivilligt kan tänka sig plantera mikrofoner i sitt hem övergår mitt förstånd. Sjukt less på " Jag har inget att dölja" mentaliteten.

Allt mitt "smarta" ligger på ett eget nät utan internetåtkomst. Behöver jag komma åt något när jag inte är hemma vpn:ar jag in på mitt nätverk.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
D
H halj skrev:
Ja hur folk frivilligt kan tänka sig plantera mikrofoner i sitt hem övergår mitt förstånd. Sjukt less på " Jag har inget att dölja" mentaliteten.

Allt mitt "smarta" ligger på ett eget nät utan internetåtkomst. Behöver jag komma åt något när jag inte är hemma vpn:ar jag in på mitt nätverk.
Jag kan hålla med, därför gillar jag Apples Homekit, de använder iClouds infrastruktur för att ansluta och den är mycket robust och sinnrikt säkrad.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
D djac skrev:
Så kan det ju vara, även om det är ovanligt idag, kör Ikea, långt billigare
Fast ikea har inte heller passande lampor

Skulle jag dra en ny slinga skulle jag klara behovet på en ”puck” men skulle aldrig tjäna in kostnaden.....

Men dra parallellen med gamla ”byggsolar” 1000W glödlampa ersattes sen med 500W halogenrör och nu klarar man sig med 50W led

Vill man vara först eller är intresserad men för väldigt många av oss är den klassiska strömbrytaren tillräcklig......,

Men det finns ju ställen där ”smartstyrning” är användbart
 
D
T Taxture skrev:
Fast ikea har inte heller passande lampor

Skulle jag dra en ny slinga skulle jag klara behovet på en ”puck” men skulle aldrig tjäna in kostnaden.....

Men dra parallellen med gamla ”byggsolar” 1000W glödlampa ersattes sen med 500W halogenrör och nu klarar man sig med 50W led

Vill man vara först eller är intresserad men för väldigt många av oss är den klassiska strömbrytaren tillräcklig......,

Men det finns ju ställen där ”smartstyrning” är användbart
Ja, jag gillar det och övriga familjen har motvilligt fått erkänna att de nu tycker det är rätt skönt och att det känns ganska självklart :)
 
J JockeHX skrev:
Hoppas ni är medvetna om att röststyrning med uppkopplade produkter spelar in era konversationer i hemmet och är tillgängliga för tillverkaren att analysera...
Bara om man ger tillåtelse till det. Gäller alla produkter, läs Appel avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.