Hej

Vi har köpt ett äldre hus (Skånelänga från ca 1865 som har renoverats i omgångar) och ska lägga om taket då det blev utdömt (typ) att besiktningsmannen. Huset har ett snedtak och det är öppet till nock. Det finns en öppning i innertaket från en genomföring för tidigare expansionskärl, där man kan se konstruktionen fram till råspont. Taket är uppbyggt enligt nedan vad vi kan se:

Innertak av gips
Ca 10 cm stenull med en inbyggd plastfolie mot gipssidan (plastfolien är av äldre typ och i tveksamt skick)
Råspont (ingen luftspalt mellan isolering och råspont)
Takpapp (äldre och tveksamt skick)
Eternitpannor
Reglar och läkt
Betongpannor

Vi har tänkt att vi i samband med byte av pannor osv även ska åtgärda avsaknaden av luftspalt. Vi har fått lite olika bud från olika takläggare. Ena takläggaren som kändes väldigt förtroendeingivande har en tanke om att riva allt ner till råsponten. Och om råsponten ser bra ut och inte behöver bytas så är tanken att göra en luftspalt ovan den befintliga råsponten och lägga ny råspont och takpapp ovan det (sen läkt och ny betongpannor).

Takläggaren menar att det inte spelar någon roll vilken sida om den bef. råsponten som luftspalten hamnar på och att den befintliga råsponten i princip får samma funktion som när man gör en ny luftspalt med masonit. Spontant låter det rimligt, men kan inte hitta lösningen när jag googlar runt.

Dvs takkonstruktionen blir enligt nedan.

Bef. innertak av gips
Bef. ca 10 cm stenull med en inbyggd plastfolie mot gipssidan (plastfolien är av äldre typ och i tveksamt skick)
Bef. råspont (ingen luftspalt mellan isolering och råspont)
Luftspalt
Råspont
Takpapp
Reglar och läkt
Betongpannor

En annan takläggare som också verkar vettig förordade istället en lösning där takuppbyggnaden blir enligt nedan. Jag tänker att nedanstående lösning måste väl motsvara att lufta bef. råspont från ovansidan? Sen blir det såklart mindre materialåtgång osv för denna lösning, men det är framförallt funktionen och vilken lösningen som verkar vettigast mtp fukt och luftning som jag är ute efter.

Bef. innertak av gips
Bef. ca 10 cm stenull med en inbyggd plastfolie mot gipssidan (plastfolien är av äldre typ och i tveksamt skick)
Bef. råspont (ingen luftspalt mellan isolering och råspont)
Diffusionstät väv
Reglar och läkt
Betongpannor

I övrigt kommer vi att försöka förbättra ventilationen i huset genom att komplettera med frånluftsfläktar. På så sätt hoppas vi att det inte kommer bli några problem med den äldre plastfolien och isoleringen längre fram (vill gärna slippa att åtgärda detta inifrån så långt det går). Vi har inga problem idag vad vi har kunnat se.

Så det stora frågan är väl om lösningarna ovan för takkonstruktionen verkar vettiga och om någon är bättre eller sämre?
 
Om inget problem finns idag undrar jag om det överhuvutaget skall förändras i konstruktionen.
Bort med takpappen och inspektera och därefter ta beslut.
Är allt ok, lägg på bra kvalle av takpapp och läkta och lägg på TEGELPANNOR.
Mycket snyggare, men det kanske finns något ännu bättre som smälter in på ditt fina hus.

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om inget problem finns idag undrar jag om det överhuvutaget skall förändras i konstruktionen.
Bort med takpappen och inspektera och därefter ta beslut.
Är allt ok, lägg på bra kvalle av takpapp och läkta och lägg på TEGELPANNOR.
Mycket snyggare, men det kanske finns något ännu bättre som smälter in på ditt fina hus.

/W
Kunde inte hålla mig, så var uppe på taket och tog bort pannorna och en liten bit papp. Inte för att jag har någon expertkunskap, men jag tyckte att råsponten såg torr ut därunder (iaf i ett område med 10 cm diameter). Så utgångspunkten kanske kan vara att råsponten är ok för resten av taket också och kan behållas.

Men kan det ändå inte vara värt att antingen sätta diffusionsöppen väv (skrev nog fel i första inlägget, borde vara öppen, inte tät, antar jag), eller passa på att ordna en luftspalt ovan bef råspont som en extra säkerhet om det kommer in fukt? Vi har bara bott här några få veckor och har inte några särskilda förkunskaper i ämnen (första huset), så jag är ju inte helt säker på om allt är som det ska...

Det kan väl inte skada att fixa detta (förutom att det kostar mer såklart)? Vore tråkigt om det visar sig bli/finnas problem så man måste plocka bort taket igen och åtgärda.

Samt kommer första lösningen med att anordna luftspalt ovan bef. råspont sen lägga ny råspont ovan luftspalten fungera som lösning så jag kan ta ställning till detta?
 
Hur länge har det varit som det är nu då? Det är lätt att såga konstruktioner baserat på modernt tyckande men om allt är torrt och fint och du inte har nå synbara påväxtproblem vare sig inne i konstruktionen eller inne under undertak så förstår jag inte varför man ska ens krångla? Förbättra ventilation säger du, är den dålig? Isåfall borde du ha nåt som indikerar det.
Annars finns ju risken att man bara skapar nya problem...........
 
S Stefan1972 skrev:
Hur länge har det varit som det är nu då? Det är lätt att såga konstruktioner baserat på modernt tyckande men om allt är torrt och fint och du inte har nå synbara påväxtproblem vare sig inne i konstruktionen eller inne under undertak så förstår jag inte varför man ska ens krångla? Förbättra ventilation säger du, är den dålig? Isåfall borde du ha nåt som indikerar det.
Annars finns ju risken att man bara skapar nya problem...........
Har inget exakt år, men ca 40 år kanske (för betongpannorna alltså). Eternit, papp och råspont måste ha legat där betydligt längre.
S Stefan1972 skrev:
Hur länge har det varit som det är nu då? Det är lätt att såga konstruktioner baserat på modernt tyckande men om allt är torrt och fint och du inte har nå synbara påväxtproblem vare sig inne i konstruktionen eller inne under undertak så förstår jag inte varför man ska ens krångla? Förbättra ventilation säger du, är den dålig? Isåfall borde du ha nåt som indikerar det.
Annars finns ju risken att man bara skapar nya problem...........
Har inget exakt år, men kanske 40 år för betongpannorna. Eternit, takpapp och råspont har nog legat där betydligt längre, så som du säger är det nog en fungerande konstruktion. Kommer ju bli en viss ändring av konstruktionen när vi tar ner eterniten nu dock. Att vi funderar på luftspalten handlar väl om att vara på säkra sidan och att vi har lyssnat på vad takläggarna har rekommenderat. Men det låter som att jag får ta ett till snack med takläggarna.

Angående ventilationen så har vi i ena badrummet där vi duschar endast tilluft, så där tänkte vi sätta in en frånluftsfläkt. I andra badrummet där vi tvättar så har vi en frånluftskanal. Tänkte komplettera med en fläkt i kanalen där (blir väldigt varmt och fuktigt när man tvättar, vilket vi gör typ dagligen). Sen saknas det tilluft i vårt ena barnrum, så där tänkte vi sätta in ett tilluftsdon i fasaden bara.
 
Jag tycker allting låter som de bara vill pracka på dig en massa jobb som inte behövs. Ett tegeltak går utmärkt att underhålla och då ev byta ut trasiga pannor. Ett betongtak måste ju se helknäppt ut på en äldre skånelänga.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
När man lade om gamla tak genom att lägga nytt ovanpå det gamla, fungerar normalt det gamla som tillräcklig luftspalt. Tex där man lagt plåt eller pannor (plus grova läkt eller råspont o läkt) på gammalt spån, så blir spån-lagret en rejäl luftspalt. I ditt fall är det inte osannolikt att eternit lagret fungerar som en luftspalt.
Om din isolering är torr o fin och även råspontent frisk finns det ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept :)
 
S Stefan1972 skrev:
Jag tycker allting låter som de bara vill pracka på dig en massa jobb som inte behövs. Ett tegeltak går utmärkt att underhålla och då ev byta ut trasiga pannor. Ett betongtak måste ju se helknäppt ut på en äldre skånelänga.
S Stefan1972 skrev:
Jag tycker allting låter som de bara vill pracka på dig en massa jobb som inte behövs. Ett tegeltak går utmärkt att underhålla och då ev byta ut trasiga pannor. Ett betongtak måste ju se helknäppt ut på en äldre skånelänga.
Betongpannorna passar faktiskt väldigt bra in på huset och området i övrigt, så det kommer vi nog fortsätta köra på.
 
G guggen skrev:
När man lade om gamla tak genom att lägga nytt ovanpå det gamla, fungerar normalt det gamla som tillräcklig luftspalt. Tex där man lagt plåt eller pannor (plus grova läkt eller råspont o läkt) på gammalt spån, så blir spån-lagret en rejäl luftspalt. I ditt fall är det inte osannolikt att eternit lagret fungerar som en luftspalt.
Om din isolering är torr o fin och även råspontent frisk finns det ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept :)
Hmm ok. Kanske missförstår något, men hur fungerar eterniten som luftspalt om den ligger ovanpå en takpapp? Det hjälper väl inte med luftspalt mellan papp och eternit - det är väl för råsponten jag vill ha luftspalt?

Du menar att jag ska låta eternit osv vara kvar och bara byta betongpannorna? Med tanke på att man spikat upp reglar på eterniten och lagt betongpannorna på det så förutsätter jag att eterniten inte är helt tät längre (spikhål/genomföring mm). Besiktningsmannen konstaterade att pappen under inte var mkt att ha längre heller. Det verkar förvisso ha fungerat fram tills nu, men pannorna och pappen har suttit där ett bra tag och slits ju med tiden, så bara för att det har fungerat fram tills nu betyder väl inte det att det kommer att fortsätta fungera?

Bättre att riva och byta papp osv nu när jag ändå ska byta betongpannor än om 5-10 år när råsponten kanske också blivit skadad tänker jag. Och då blir ju frågan hur jag bäst löser luftningen av råsponten?
 
T thatkrille skrev:
Hmm ok. Kanske missförstår något, men hur fungerar eterniten som luftspalt om den ligger ovanpå en takpapp? Det hjälper väl inte med luftspalt mellan papp och eternit - det är väl för råsponten jag vill ha luftspalt?

Du menar att jag ska låta eternit osv vara kvar och bara byta betongpannorna? Med tanke på att man spikat upp reglar på eterniten och lagt betongpannorna på det så förutsätter jag att eterniten inte är helt tät längre (spikhål/genomföring mm). Besiktningsmannen konstaterade att pappen under inte var mkt att ha längre heller. Det verkar förvisso ha fungerat fram tills nu, men pannorna och pappen har suttit där ett bra tag och slits ju med tiden, så bara för att det har fungerat fram tills nu betyder väl inte det att det kommer att fortsätta fungera?

Bättre att riva och byta papp osv nu när jag ändå ska byta betongpannor än om 5-10 år när råsponten kanske också blivit skadad tänker jag. Och då blir ju frågan hur jag bäst löser luftningen av råsponten?
Läste inte in att du har tät papp mellan eternity och råsponten, sorry. Som du säger får du nog riva ner till råsponten och då avgörs hur skicket är på den.
 
G guggen skrev:
Läste inte in att du har tät papp mellan eternity och råsponten, sorry. Som du säger får du nog riva ner till råsponten och då avgörs hur skicket är på den.
Du kan iofs ha en poäng. Takpappen är från när huset byggdes typ, så den är säkert inte tät och har nog inte varit det på ett bra tag. Så det är väl möjligt att fukten kunnat vandra inifrån och ut genom råspont och papp för att sedan luftas under eterniten... Kanske därför konstruktionen har fungerat.

I vilket fall, om man nu river till råspont och råspont ser ok ut, vad tror du bästa lösningen är för att få till luftningen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.