Hejsan,

Jag ska lägga in ett massivt golv, 25-30 mm tjockt. I rummet har jag ett par "normala" trösklar, bl a mot nyinsatta fönsterdörrar från SP. Mot dessa trösklar kan jag enkelt lägga in en plåt/profil över springan mellan golv och tröskel. Mitt problem är hur jag ska lägga golvet mot tröskeln vid ytterdörren, se bild.

Tröskel vid ytterdörr som sluttar från högre till lägre nivå bredvid ett oslipat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tröskelns höjd mot ytterdörren är ca 30 mm, men tröskelns höjd in mot bostaden är ca 13 mm. Tröskeln sluttar från ca 30 mm till ca 13 mm vilket framgår av bilden. Där tröskel och golv möts är alltså tröskelns höjd är ca 13 mm och golvets höjd 25 eller 30 mm. Hur får man till detta på ett snyggt sätt? Tacksam för all input!!!

Vänligen,
Per
 
Åsa Lund
Byt tröskeln?
 
Tack för input, det är ett alternativ, även om jag helst undviker det. Dörr och tröskel är precis installerade.
 
En kil...
 
A
Golv och ök.tröskel blir väl i samma höjd,fasa av golvet efter tröskeln och sätt en metallist över skarven,bäst hade förstås varit att höja dörren,men en smaksak som mycket annat :)
 
  • Gilla
Hur_göra
  • Laddar…
Håller med Handyman 1, dörren öppnas ju utåt, så bara lägga en metall-list.
Jag skulle försöka få skarven så långt in att metall-listens ändar helt möter karmen, tror det blir snyggast.
 
  • Gilla
Hur_göra
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Golv och ök.tröskel blir väl i samma höjd,fasa av golvet efter tröskeln och sätt en metallist över skarven,bäst hade förstås varit att höja dörren,men en smaksak som mycket annat :)
Ja, det är riktigt. Golv och tröskel blir ungefärligen i samma höjd så jag borde kunna sätta en metallist över skarven mot ovankanten på tröskeln. Den plana ovankanten av tröskeln mot dörren är visserligen bara typ 12 mm bred, men det borde funka med en metallist som fästs dels i den plana ovankanten, dels i golvet. Självhäftande skarvlist kanske......
 
A
Visst,dom brukar sitta bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.