Hej! I allmänhet funderar jag på att ersätta dåligt timmer, men i synnerhet de som ligger i botten/själva syllen. Jag tror inte att byggnadsvårdaren som gillar klassiska lösningar gör sig besvär, men ni är välkomna ;)

Vad tror ni om att ersätta de ruttna nedre liggande stockarna (kanske 1-2 rader) med stående reglar? Jag tänker alltså att man kanske behöver domkrafter, men sätter stående reglar, ursågade i sin topp, passandes den tredje raden timmer. Är det livsfarligt ur ett stabilitetsperspektiv?

Om det är möjligt, tror ni samma metod är möjlig på andra enstaka delar av timmerhuset?

sätter såklart panel på sen.
 
Problemet är att det förstör stabiliteten på hela timmerstommen. Ibland går det bra men man kan också träffa på väldiga följdskador när folk har gjort sådär.
 
Hur stor är kåken?
Har själv gjort så på en liiten timrad lagård.
Väggen bestod av ett timrat fackverk, antagligen för att de bara fick överskottsvirke. Ersatte den med en vanlig reglad vägg.
 
L lat skrev:
Hur stor är kåken?
Har själv gjort så på en liiten timrad lagård.
Väggen bestod av ett timrat fackverk, antagligen för att de bara fick överskottsvirke. Ersatte den med en vanlig reglad vägg.
Jag lånar tråden lite eftersom TS inte fortsatte...

Har liknande tankar kring ett litet torp, 10x5 meter ca. Det är syllen på en långsida som skulle behöva bytas ut på 2 ställen. Alltså inte hela. Och på andra långsidan saknas idag ca 1,5 meter av syllen helt under dörren. Tror nått djur rivit ut den.

Tänker att under dörren borde det ju gå att regla, annars hade väl huset rasat nu. Och eftersom kortsidorna är bra, och det är väl de som håller ihop huset mha takstolarna.

Borde gå eller? På med en bräda runt om som döljer syllen för det estetiska och även skydd.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Jag lånar tråden lite eftersom TS inte fortsatte...

Har liknande tankar kring ett litet torp....
Tjenare, det är jag som är TS! Jag har inte gjort något än, men jag kommer ersätta med stående reglar på två bagarstugor. När det kommer till det större bostadshuset, och det visar sig att några stockar behöver bytas kommer jag förmodligen ta in ett proffs.

Förövrigt tror jag på dina lösningar, som sagt, annars hade det rasat.
 
  • Gilla
cederbusch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.