Hjälp med val av Luft vatten system, För och nackdelar med nedan val?

Fakta: ca 270m2 villa med källare
Har idag: IVT 290 ver2 och Optima 700 ifrån 2007 som börjat krångla och tänkte byta
Fått in lite olika offerter, har fastnat för Daikin pga av designen, priser jag fått skiljer inte jätte mycket men ca 113-127 TKR med all installation och bortforsling av gamla anläggningen plus allt material rör o el

*IVT Air X 417 med Air module E15

*Mitsubishi Ecodan PUD-SHWM120
Inne del EHST 20D YM9D
Plus en fristående volym tank 100liter (sliter mindre på kompressorn)


*Daikin Altherma 3 H
Daikin Topgrade 160 DAH

Synpunker? :)
 
  • Gilla
HasseL64
  • Laddar…
Vad blir prisskillnad mot en bergvärme-anläggning?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad blir prisskillnad mot en bergvärme-anläggning?
Ca skiljer ca 70-90 Tkr till ca 200 Tkr utan att plocka in massa offerter, har fått till mig att de inte riktigt är värt det
 
Jag 115+115, värmer med en Nibe f2120 och vvm 320, funkar klockatrent, inne på år 4 med den nu.
2020 förbrukade jag drygt 14 000 kwh, två vuxna och tre barn, innetemp på 21 grader året om. Även i källaren.
 
Har själv en lite mindre kåk (90+90källare, köpte den sommarn 2020) en dig och nuvarande luft/vatten orkar inte hålla temperaturen i huset då det blir kallare än -10C. Och kryper temperaturen ned till -15C måste elpatroner in och hjälpa till.
Iofs bara en 2-3v per år det är kallare än minus 10 här där jag bor, men en innetemp på 18-19C (och 12-13C i källare) är hyfsat irriterande.
Så jag funderar med på att byta.
Har själv fastnat för
Mitsubishi Ecodan lösning pga dels köldmedia R32 ut genom väggen, så det dels inte fryser sönder om strömmen skulle gå en längre tid.
Litar inte på att det kommer att klaras att levereras effekt/ström närmaste 10åren då Svenska elleverans systemet inte idag håller måttet och det tar tid att bygga så det gör det.
Och dels så kommer det inte att gnällas om årlig köldmediebesiktning.

( läste att regering/riksdag har bestämt att ALLA inl privatpersoner behöver ha sin VP anläggning besiktigad en gång per år om anläggningen har en CO2-ekvivalent på mer än 5 ton och vad hindrar dem att ändra det så att blir ännu mindre ?? Och då sitter man där med en extra kostnad per år som säkerligen överstiger 1500 (timpeng + framkörnings avg etc etc) R32 har ca 1/3 mot R410a som är det "vanliga" köldmediet idag)
PS tror det var på https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=34.0 jag läste det om detta med CO2-ekvivalent på mer än 5 ton och årlig besiktning
 
Sikta på bergvärme, det lönar sig lätt inom tio år! Framför allt är det snyggt och tyst. Annars, välj inte bosch/ivt för luft/vatten. Välj Nibe i båda fallen!
 
Mitsubishi har jag dålig koll på.
Daikin har krångliga menyer och numera en i princip obefintlig support, men är väl ok i övrigt.
Skippa IVT Air X. Det har varit mycket problem med dem. De kanske iofs har blivit av med barnsjukdomarna.

Personligen skulle jag säga CTC eller Nibe, men de fanns inte med på din lista.
 
E Erik Uncas skrev:
Sikta på bergvärme, det lönar sig lätt inom tio år! Framför allt är det snyggt och tyst. Annars, välj inte bosch/ivt för luft/vatten. Välj Nibe i båda fallen!
? Varför ska man välja Nibe ?
IVT’s luft vatten pumpar har ju slagit Nibe i både kvalitet och effektivitet i många år.
IVT’s senaste AW slår till och med Nibes bästa bergvärmepump med hästlängder i SCOP.
Dessutom slipper du borrningen för 50-100’ kronor...
 
L lordi skrev:
Mitsubishi har jag dålig koll på.
Daikin har krångliga menyer och numera en i princip obefintlig support, men är väl ok i övrigt.
Skippa IVT Air X. Det har varit mycket problem med dem. De kanske iofs har blivit av med barnsjukdomarna.

Personligen skulle jag säga CTC eller Nibe, men de fanns inte med på din lista.
Fick faktiskt det bästa priset på denna
CTC EcoAir 614M
CTC EcoZenith i255

Men kanske utomhus delen är lite klen
 
C cinoc skrev:
Läs gärna mina tankar kring mitt byte av värmesystem.
[länk]
helt klart intressant men R32 gasen!
 
Vad är det för fel på R32? Tänker du på brandfaran så glöm det!
För att R32 ska brinna, så krävs en öppen låga, det räcker inte med en gnista. Så fort du tar bort lågan, så slocknar också elden!
 
  • Gilla
Fd-röris
  • Laddar…
Hej.
Vi lät installera en Daikin i våran villa för drygt ett år sedan och vi är supernöjda.
Den är snygg (om nu det är viktigt för er) innedelen ser ut som ett svart kylskåp, väldigt modern, utedelen är liten och framförallt supertyst. Någon nämnde i tråden att det va krångliga menyer vilket jag inte alls håller med om, tycker den är superenkel att konfigurera. Men det kan ju handla om hur tekniskt man är.

Jag har aldrig ägt någon annan luft/vatten pump men det jag har att jämföra med är svärföräldrarnas Nibe som både låter betydligt mer och jag upplevde som krångligare att konfigurera.

Nu låter som jag är Daikin säljare, vilket jag inte är, bara en nöjd kund.
Hoppas ni hittar en bra pump tillslut.
 
  • Gilla
grunch och 1 till
  • Laddar…
Supertysta är utedelar bara när dom är avstängda :cool:

Med dom mängderna luft som passerar genom utedelen när utedelen jobbar ordentligt så kommer det att låta , man kan först vara hos en kund som tycker det är ett fruktansvärt ljud och sen är man hos en kund med snarlikt ljud som säger att den knappt hörs alls.
Ljud upplevs väldigt olika och är man väldigt ljudkänslig så bör man nog försöka provlyssna på en maskin som jobbar ordentlig vintertid (y)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Vad är det för fel på R32? Tänker du på brandfaran så glöm det!
För att R32 ska brinna, så krävs en öppen låga, det räcker inte med en gnista. Så fort du tar bort lågan, så slocknar också elden!
tror du missförstod min kommentar, det verkar R32 som är mer miljövänligt och slipper undan en årlig besiktning som är på tapeten vilket Cinoc upplyste om ovan via en länk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.