R
2 2tum och metrik skrev:
Det verkar så. Ett innerhus med skal.
Jag är lite osäker på om väggarna klarar av renoveringen dock. Alla vibrationer och friläggning av allt innan jag börjar bygga tillbaka allt igen. Tänker också på vajer eller järnstång för stabilitet. Att renovera fogar för bättre stabilitet etc.

Söker efter mer info om bärighet med pelare och järnbalkar typ IPE, IPN etc.
Grunden är nyckel till all bärighet
Ytterväggarna om de är vittrade kan bli knepigt för då krävs det kunskaper om bruk
Antagligen är det kalkbruk ?
Då måste du fortsätta med det i alla lagningar
Kvalitet på murarbetet avgör hur väggarna håller
Om de lagningar du sett är cement Borde de göras om
Man kan fräscha upp kalkbruk med kalkvatten

Börja med att fixa en ny inre grundläggning för ditt inre hus
 
  • Gilla
Hakanolander
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Grunden är nyckel till all bärighet
Ytterväggarna om de är vittrade kan bli knepigt för då krävs det kunskaper om bruk
Antagligen är det kalkbruk ?
Då måste du fortsätta med det i alla lagningar
Kvalitet på murarbetet avgör hur väggarna håller
Om de lagningar du sett är cement Borde de göras om
Man kan fräscha upp kalkbruk med kalkvatten

Börja med att fixa en ny inre grundläggning för ditt inre hus
Tack så mycket Herr Renoverajämt.
Ska också försöka att återanvända så mycket som möjligt av rivningsmassorna (ekbalkar ä dyl.)

Kommer hålla dig uppdaterad.
 
R
2 2tum och metrik skrev:
Tack så mycket Herr Renoverajämt.
Ska också försöka att återanvända så mycket som möjligt av rivningsmassorna (ekbalkar ä dyl.)

Kommer hålla dig uppdaterad.
Tack det blir kul att peppa dig... du är inte arbetsskygg precis....
Jag har aldrig byggt mitt inne i en by så det blir massa nytt i ditt projekt
Spanien är ju också ett annat klimat och byggkultur
så har du koll med myndigheter när det gäller budgeten?
 
Gratulerar till ett vackert hus!

Jag rekommenderar att du anlitar lokal expertis / arkitekter. Var även noga med att kontakta spanska myndigheter, reglerna är många men även vettiga enligt min erfarenhet. Har ägt fastighet i Spanien i 10+ år.

Är huset skyddat (typ K-märkt)? Viktigt att sätta sig in i dessa frågor: böter är höga och skoningslösa i flera sammanhang i Spanien!

Vi har mycket att lära av spansk arkitektur. Det vore ett misstag att inte ta till sig det under byggprocessen.

Lycka till.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag har en idé!
Stålrör för att bära upp IPE eller H balkar som bärlinor för bjälklaget. Att gjuta en sula och sedan noggrant loda in och justera höjden för att sedan gjuta ca 30-40 cm runt röret.
Fördelen är att fukt och ev skadedjur inte kommer att ställa till några problem och att rör och IPE balkar är lättare än limträ och att blanda tusentals säckar för att fylla gjutrör. Undrar vilka dimensioner (ex 4 meter IPE a 160 mm och rör i ca 20 mm i diam. Har läst om svetsade, seamless eller kallvikda profiler (runda eller kvadratiska. Det ska bära upp en våning och en mindre del på ca 3 meter för några sovrum ovanför.. Totalt är bredden på huset mellan 10-14 meter (dvs: 4+4+4meter IPE) och jag vill ha ca 6 meter djupt på en höjd av ca 3 meter (källarplanet är ganska högt och användes för djur förr i tiden) Tänkte mig tre bärlinor med 3 meter mellan varje bärlina. Sedan som bjälklag tror jag det borde gå med 45x145mm på CC 30-40cm, spånskivor eller liknande och sist trägolv.

Behöver man förbereda stålrören och IPE balkar för att fästas på plats? Förborrade hål med plattor och bult i både rör/kvadratiska järnpelare och balkar? Man är ju snickare men jag behöver tänka utanför min lilla box.

Vad tror experterna?
 
E Erik JL skrev:
Gratulerar till ett vackert hus!

Jag rekommenderar att du anlitar lokal expertis / arkitekter. Var även noga med att kontakta spanska myndigheter, reglerna är många men även vettiga enligt min erfarenhet. Har ägt fastighet i Spanien i 10+ år.

Är huset skyddat (typ K-märkt)? Viktigt att sätta sig in i dessa frågor: böter är höga och skoningslösa i flera sammanhang i Spanien!

Vi har mycket att lära av spansk arkitektur. Det vore ett misstag att inte ta till sig det under byggprocessen.

Lycka till.
Tack. Ska kolla upp allt detta.Var i Spanien har du hus?
 
R
2 2tum och metrik skrev:
Jag har en idé!
Stålrör för att bära upp IPE eller H balkar som bärlinor för bjälklaget. Att gjuta en sula och sedan noggrant loda in och justera höjden för att sedan gjuta ca 30-40 cm runt röret.
Fördelen är att fukt och ev skadedjur inte kommer att ställa till några problem och att rör och IPE balkar är lättare än limträ och att blanda tusentals säckar för att fylla gjutrör. Undrar vilka dimensioner (ex 4 meter IPE a 160 mm och rör i ca 20 mm i diam. Har läst om svetsade, seamless eller kallvikda profiler (runda eller kvadratiska. Det ska bära upp en våning och en mindre del på ca 3 meter för några sovrum ovanför.. Totalt är bredden på huset mellan 10-14 meter (dvs: 4+4+4meter IPE) och jag vill ha ca 6 meter djupt på en höjd av ca 3 meter (källarplanet är ganska högt och användes för djur förr i tiden) Tänkte mig tre bärlinor med 3 meter mellan varje bärlina. Sedan som bjälklag tror jag det borde gå med 45x145mm på CC 30-40cm, spånskivor eller liknande och sist trägolv.

Behöver man förbereda stålrören och IPE balkar för att fästas på plats? Förborrade hål med plattor och bult i både rör/kvadratiska järnpelare och balkar? Man är ju snickare men jag behöver tänka utanför min lilla box.

Vad tror experterna?
Bra ansats men stålbyggnadsteknik är inte så trivial
Man bör klä in ståldelar i trä och gips för brandskydd

Sedan måste du ha kraftigare dimensioner än 145 på frilängd 3 m
Ett sätt att få styrka och stadga är att svetsa ihop en kub
Det kan bli rejäla oljud i en sådan konstruktion
Om du ska använda spån så hade jag valt bärlinor i limträ med upplägg på kuben som kläs in i trä och gips eller puts
Bärlinor 60cc
 
Jag skulle vara väldigt försiktig med att kombinera stålkonstruktioner med kalbruksmurade stenväggar. Kalkbruksmurverk är nämligen elastiskt och rör sig en del utan att det är något fel på det,

Hellre då sätta in nya rejäla träbjälkar efter gammal modell med genomgående murankare fästa i träbjälkarna så att bjälklagen ger ett något elastiskt men ändå stöd åt murarna.

Takkonstruktionen skulle jag bygga på åsar och sparrar efter äldre principer och så uttänkt att vikten fördelas så jämt som möjligt på alla väggar. Moderna takstolar lägger all takvikt på långväggarna och det är inte helt lämpligt.

Kalkbruksmurverk skall naturligtvis repareras med våtsläckt kalkbruk eller möjligtvis med hydraulisk kalk. Ingen cementinblandnng för då går det illa när materialen inte samverkar.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Jag skulle vara väldigt försiktig med att kombinera stålkonstruktioner med kalbruksmurade stenväggar. Kalkbruksmurverk är nämligen elastiskt och rör sig en del utan att det är något fel på det,

Hellre då sätta in nya rejäla träbjälkar efter gammal modell med genomgående murankare fästa i träbjälkarna så att bjälklagen ger ett något elastiskt men ändå stöd åt murarna.

Takkonstruktionen skulle jag bygga på åsar och sparrar efter äldre principer och så uttänkt att vikten fördelas så jämt som möjligt på alla väggar. Moderna takstolar lägger all takvikt på långväggarna och det är inte helt lämpligt.

Kalkbruksmurverk skall naturligtvis repareras med våtsläckt kalkbruk eller möjligtvis med hydraulisk kalk. Ingen cementinblandnng för då går det illa när materialen inte samverkar.
Idéen vad det verkar är att bygga en inre konstruktion utan att fästa i ytterväggar och att om material möts bilda rörelsefog alternativt spalt mellan stålet trä och murverket
Taket borde också bäras av den inre konstruktionen då skicket av murverket är okänt
Dessutom måste stålkonstruktionen kläs in av brandskyddsskäl
Håller helt med om kalkbruks diskussionen
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle vara väldigt försiktig med att kombinera stålkonstruktioner med kalbruksmurade stenväggar. Kalkbruksmurverk är nämligen elastiskt och rör sig en del utan att det är något fel på det,

Hellre då sätta in nya rejäla träbjälkar efter gammal modell med genomgående murankare fästa i träbjälkarna så att bjälklagen ger ett något elastiskt men ändå stöd åt murarna.

Takkonstruktionen skulle jag bygga på åsar och sparrar efter äldre principer och så uttänkt att vikten fördelas så jämt som möjligt på alla väggar. Moderna takstolar lägger all takvikt på långväggarna och det är inte helt lämpligt.

Kalkbruksmurverk skall naturligtvis repareras med våtsläckt kalkbruk eller möjligtvis med hydraulisk kalk. Ingen cementinblandnng för då går det illa när materialen inte samverkar.
Att inte blanda cement med kalkbruk... Ok detta är noterat.

Tackar!
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Hej! Hur har projektet fortskridit? Jag är klart nyfiken då jag är i liknande situation med ett renoveringsprojekt i norra Spanien. Jag har endast vad som I generösa ordalag kan beskrivas som lekmannaerfarenhet av trähus i Sverige så detta är helt klart något nytt!
 
Hej
Har ännu inte köpt något. Räntor och fallande huspriser har gjort att vi är i standby.
Jag är vad man kallar expert på trähus (25 års erfarenhet) och jag älskar mitt jobb.
Vi bor i Logroño, var är ni?
Gamla stenhus... Ett stort ämne. Var börjar man? Det bästa är ändå ett bra byggt trähus. Vackert med sten...
Hur går det för er?
 
Vi är i by nära gränsen Baskien/Kantabrien så inte särskilt långt bort. Hur det går... Ja rivningsarbetet har gått bra även om vi har litegrann kvar. Taket behöver lagas lite innan det byts helt på längre sikt. Bärande bjälkar överlag i hyfsat skick men tanken är att byta även dessa men kanske blir det aldrig av. Just nu ligger huvudfokus på kök och badrum på en gjuten del av andra våningen samt ett sovrum i andra änden av huset som är tänkt att rivas ur på sikt. Mycket kulturkrockar och olika åsikter. Det är jag, sambon och en lokal byggarbekant som håller på att bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.