Hej,

Jag står inför en badrumsrenovering som innebär att gamla avloppsrör och golvbrunn ska bilas bort och nya läggas in istället. Jag har fått en offert från en entreprenör där de skriver att reparation av tak för grannen tillkommer om de skulle bila igenom.

Borde inte en sån grej vara något som de bör stå för och vara försäkrade emot? Om jag ändå skulle acceptera offerten med den lydelsen, skulle hemförsäkringen täcka merkostnad för att hantverkarna kommer igenom till grannen. (Dvs skulle risken vara begränsad till min självrisk, eller skulle jag behöva stå för hela risken?)
 
E
G Gramphos skrev:
Hej,

Jag står inför en badrumsrenovering som innebär att gamla avloppsrör och golvbrunn ska bilas bort och nya läggas in istället. Jag har fått en offert från en entreprenör där de skriver att reparation av tak för grannen tillkommer om de skulle bila igenom.

Borde inte en sån grej vara något som de bör stå för och vara försäkrade emot? Om jag ändå skulle acceptera offerten med den lydelsen, skulle hemförsäkringen täcka merkostnad för att hantverkarna kommer igenom till grannen. (Dvs skulle risken vara begränsad till min självrisk, eller skulle jag behöva stå för hela risken?)
Är det inte din BrFs prylar, så får hantverkaren och BrF göra dealen, du är ju bara brukare av badrummet och ska givetvis inte ha något ansvar, detta får de ta med sin beställare.
 
Njaa.. om man som en del av en badrumsrenovering byter golvbrunn, så ligger det i normalfallet på den medlem som renoverar. I vissa föreningar har man tagit ett generellt beslut om att föreningen tar kostnad för brunnsbyte. Men det är inte standard.

Risken för genombilning är så hög att det får ses som en normal del av en badrumsrenovering. Det behöver alltså inte bero på oaktsamhet från hantverkaren, om det blir hål ned till grannen. Därmed får man nog räkna in det som en kostnad för badrumsrenoveringen.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Är det inte din BrFs prylar, så får hantverkaren och BrF göra dealen, du är ju bara brukare av badrummet och ska givetvis inte ha något ansvar, detta får de ta med sin beställare.
Jo, rent tekniskt är avloppen brfs ansvar, och brf bekostar stambyte till vertikal stam samt byte av golvbrunn vid badrumsrenovering, men det är fortfarande jag som beställer arbetet för att jag vill renovera inne i badrummet på de delar som är mitt ansvar.
 
Men, menar du att föreningen tar kostnaden för brunnsbyte, i din förening? I så fall borde även risken för genombilning ligga på föreningen.
 
Låter som om två offerter är att föredra. En på brfs jobb, skickas till brf med dig som beställare, och en på ditt.
Låter rimligt att firman friskriver sig från ansvar för genombilning. Har svårt att tro att hemförsäkringen skulle täcka en nästan förväntad skada.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
Men, menar du att föreningen tar kostnaden för brunnsbyte, i din förening? I så fall borde även risken för genombilning ligga på föreningen.
Hänvisa, peka, delegera.

Du är bara en människa och vill bo.

Är hantverkaren med i någon reklamfilm för Gevalia ska det inte vara eller kunna bli ditt problem.

Ställ ordföranden mot väggen.
 
E El-Löken66 skrev:
Hänvisa, peka, delegera.

Du är bara en människa och vill bo.

Är hantverkaren med i någon reklamfilm för Gevalia ska det inte vara eller kunna bli ditt problem.

Ställ ordföranden mot väggen.
Om man bara vill bo får man nog leta sig till en hyresrätt eller flytta hem till mamma. Varför skall föreningens ordförande ta ansvar för en medlem som vill bila upp sitt badrumsgolv? Nä så funkar det inte, och tur är det!
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Peonies skrev:
Om man bara vill bo får man nog leta sig till en hyresrätt eller flytta hem till mamma. Varför skall föreningens ordförande ta ansvar för en medlem som vill bila upp sitt badrumsgolv? Nä så funkar det inte, och tur är det!
Du fick ut något meningsfullt av Lökens inlägg? Jag trodde han felpostat. Om inte. Vem syftar "du" (som vill bo), på? Den citerade Hempularen eller TS?

Hur som helst, tror jag inte att de rekommenderade Gestapofasonerna, är vägen till framgång.

Staffan
 
  • Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
E
Varför skulle en BRF-medlem ta på dig ansvaret för BRF prylar. Förklara dig @Staffan2000, vems är ansvaret och vem har de ekonomiska förutsättningarna?
 
Det är ju en viss skillnad om en BRF har beslutat om och upphandlat stambyte och badrumsrenoveringar, eller om en enskild medlem tycker att det är dags att renovera just sitt badrum.
 
  • Gilla
polaris78 och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Varför skulle en BRF-medlem ta på dig ansvaret för BRF prylar. Förklara dig @Staffan2000, vems är ansvaret och vem har de ekonomiska förutsättningarna?
Om föreningen vill genomföra ett stammbyte, eller av annan anledning beslutar att byta golvbrunnar. Då känns det ju rätt naturligt att kostnaden ur alla aspekter skall ligga på föreningen. Men om jag som enskild medlem väljer att renovera mitt badrum, och i den processen ”måste” byta ut golvbrunnen, så finns det ingen anledning eller skyldighet för föreningen att stå för bytet.

Men just det här med genombilning vid byte av golvbrunn öppnar för en del juridisk gråzon och spetsfundigheter.

Det kan faktiskt vara så illa att om ett sådant fall hamnar i rätten, så skulle det kunna vara grannen som drabbas, som själv får stå för skadorna i sin lägenhet. Jag säger inte att det blir så, men det skulle kunna vara en tolkning av lagen.

Du är inte nödvändigtvis ersättningsskyldig för en skada du orsakar för någon annan. Bara om du varit vårdslös eller oaktsam (eller om det var med uppsåt). Då beror det på litet om skadan kan anses bero på oaktsamhet. Å andra sidan, kan man kanske hävda att om genombilning är ”standard” så finns uppsåt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men, menar du att föreningen tar kostnaden för brunnsbyte, i din förening? I så fall borde även risken för genombilning ligga på föreningen.
De ersätter brunnsbyte med en schablonersättning.
 
Om hantverkaren skulle stå för att han bilar igenom taket så måste han ju ta med det i beräkningen när han ger dig pris på badrumsrenoveringen och du skulle få ett högre pris oavsett om han behöver laga grannens tak eller inte. Nu har han informerat dig innan arbetet påbörjats att om grannens tak behöver lagas så kostar det extra men om han lyckas byta golvbrunn utan att skada grannens tak så behöver du inte betala för att laga det.

Jag föredrar det senare upplägget.
 
  • Gilla
polaris78 och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om hantverkaren skulle stå för att han bilar igenom taket så måste han ju ta med det i beräkningen när han ger dig pris på badrumsrenoveringen och du skulle få ett högre pris oavsett om han behöver laga grannens tak eller inte. Nu har han informerat dig innan arbetet påbörjats att om grannens tak behöver lagas så kostar det extra men om han lyckas byta golvbrunn utan att skada grannens tak så behöver du inte betala för att laga det.

Jag föredrar det senare upplägget.
Det jag funderar på är hur jag ska veta att de gör sitt bästa för att inte bila igenom golvet. Om nu all merkostnad för att de gör det täcks av mig.

Jag hade hellre sätt ett upplägg där vi delar på risken. Typ kraftigt rabatterad arbetskostnad för ev reparation. Jag hade nog kunnat sträcka mig till att det hade räckt att de inte hade några marginaler på reparationen, men att jag fortfarande betalar dem för den faktiska kostnaden. Då har de tillräckligt incitament för att försöka undvika skador och samtidigt blir deras risk liten. (De får göra arbete dom inte ger vinst istället för att gå vidare och göra arbete hos någon annan.)

Men som sagt jag ville mest veta om detta var ett vanligt upplägg. Entreprenören sa att det var ovanligt att de kommer igenom, möjligen kunde det bli små sprickor som de får spackla och måla hos grannen. Och det låter ju bra. Men vad händer om hela golvet rasar in och krossar grannens badrummsinredning? Jag tänker att någonstans borde ju en försäkring bli tillämplig.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.