Hej
Skall bygga ett enklare fritidshus på ca. 30cm grus som grundlager och sedan lecablock som plintar.
Någon som har åsikter om hur understa bjälklagret skall behandlas,har ej inpregnerat trä. Har blivit rekomenderad någon slags olja (3l ca300kr)med mögel och träskydd som skulle vara bra.
Vad är bäst oljehärdad board eller afaboard i golvet under isoleringen.
Någon som har erfarenheter av Byggmax budgetisolering 95mm 19kr/m2,låter lite väl billigt,finns det någon hake,lambdavärdet är ju helt OK.
Tänkte ha det till golvet, räcker det med 95mm.skall bara vara där lite då och då på vintern så man får väl elda lite extra i kaminen.
 
Du behöver egentligen inte behandla bjälkarna med någonting. Vad gäller material till blindbottnen har boarden en tendens att sacka ner lite, så jag föredrar råspont. Vilken dimension är det på bjälklaget? Och hur mycket luft är den ner till gruset?
 
Vilket snabbt svar!!!
Jag tänkte regla ganska tätt med reglar mellan "huvudreglarna"så det borde inte sacka ner.Jag tror att jag bara lägger ett lager lecablock= 19 cm luft,för lite?
 
Nja, det ska nog funka med 19 cm, om du har ordentligt med kapillärbrytade material under. Tvättad makadam.

Men igen, hur tjockt blir bjälklaget? Alltså vilken dimension på golvreglarna? Och hur tätt tänkte du sätta dem?
 
Jag vet faktiskt inte,blir troligtvis ett hus från VVP i Soderköpig (Ekö) så jag har inte 100 koll på exakta måtten, det är längsgående reglar 5meter med cc.60cm.
Lägs med dessa sätter jag reglar 45x45 och ett antal reglar tvärs över.
Har du någon koll på isoleringen?
 
Ja, det är ju just för isoleringens skull jag frågar. Det känns ju lite dumt att inte fylla utrymmet i bjälklaget med isolering, särskilt om den bara kostar 19 spänn kvadratmetern för 95 mm. Det blir inga stora pengar.

Tänkte du sätta 45x45 på sidorna av reglarna längst ner för att hålla i blinbottenskivorna? För det bli både onödigt dyrt och mycket arbete. Spika på en bräda på undersidan av reglarna istället, som sticker ut minst 25 millimeter på varje sida. Då får du ett upplag för skivan, och dessutom tar du inte så mycket av höjden på bjälklaget utan kan lägga vettigt med isolering. Reglarna tvärs över ska inte behövas.

Förresten 60 c/c på golvbjälklaget är inte särskilt tätt. Det är det glesaste man bygger med. Min erfarenhet är att skivorna säckar ner på 60 c/c. Råspont är inte dyrare.

(Förresten igen, ska du köpa en byggsats alltså, det är inte lösvirke? Är inte konstruktionen redan avgjord då med isolering och blinbottenmaterial o s v?)
 
Tack för svaren nu har jag bättre koll på läget.
byggsatsen kan man få hur man vill,isolering är tillval, men det blir betydligt billigare att fixa själv.
Reglar kan jag fixa gratis på jobbet så det kan jag slösa med.
 
Okej, lycka till. :)
 
Intressant det här med plintar eller lecablock.Flera hustillverkare menar att på ett fast bra underlag räcker det med lecablock och gjutna plintar är helt onödigt.Räknar man med vikten/lecablock blir det max ca.100kg/block vid en stuga på 45m2.
Väljer man lecablock så kan man lägga ut betydligt fler än om man gjuter plintar och om något skulle röra sig med tiden så kan man lättare justera lecablocken än plintarna.
Jag tycker inte att det borde hända något om man lägger ca.30cm "paddad" grov makadam på fiberduk med väldrenerad fast lerjord under.Är jag helt fel ute eller vad har ni för åsikter.
 
Ja, det handlar ju, som du skriver, om markens beskaffenhet. Om det är risk för tjälskjutning så vill man komma ner med grundläggningen. I ditt fall blir jag lite tveksam, "väldränerad lerjord"..? Finns det? I regel är det just lera som suger och håller vatten och orsakar rörelser i marken. Men är den väldränerad som du säger så kanske det inte blir några problem.
 
Okej lite dumt motiverat. Om man säger så här,när det var som blötast i december så provgrävde jag lite.Marken var förhålladevis torr fast det hade regnat flera dagar. Marken lutar svagt och det är väl ingen riktigt "äkta" lerjord.
 
Okej. Det låter som att det borde funka med Leca. Men du kan ju gräva ur lite extra och fylla med makadam där blocken ska stå. Eventuellt kan du lägga lite markisolering runt dem också. Men det borde funka som du tänkt från början.
 
jag tycker det låter litet med 19cm luft under stugan, inte så mycket för ventilationen men väl för att hålla rent under stugan. Kommer i regel upp en del ogräs där som kan bli svårt att få bort, med för litet höjd på stugan.
Men det där med lecablockan är inget ovanligt som grund/plintar, men de måste vara fastgjutna på något sätt, och sedan måste stugan vara väl förankrad i sitt fundament/lecan.
 
Har man markduk och sen tvättad makadam så har jag aldrig varit med om att det kommer ogräs. Jag tror dessutom att det brukar vara för lite ljus för att det ska vilja växa något. Fast det kanske växer med när man har högre höjd under kåken, det kommer ju in myckt mer ljus då.

Man brukar nog inte sätta fast lecan i marken eller stugan i lecan i de fallen vi pratar om nu. De brukar bara ställas på i alla fall jag sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.