É
”Ja” angående att totalpriserna inte är direkt jämförbara eftersom spotpriserna är olika?
 
A
É ÉlPontus skrev:
Jag resonerar bara samma som bolån. Från valfri första söksida:

Välja fast eller rörligt elpris? | Energimarknadsbyrån (energimarknadsbyran.se)

"Ofta är det billigare med ett rörligt elpris eftersom elhandelsföretag tar en risk när de erbjuder ett fast pris då prisutvecklingen under avtalets bindningstid inte är känd."

Tycker det är samma argument som bolån? Varför skulle elbolaget bjuda mig på massa pengar när jag binder, detta tar de väl höjd för?
Ja,oftast har ju rörligt varit billigare,inte alltid.Beror förstås på var man bor mm,men fastpris på 25öre var ju inte ovanligt i fjol,kan man med rörligt tjäna speciellt mycket utslaget på året i jämförelse? med tanke på priset i vinter speciellt.
 
É ÉlPontus skrev:
Tycker det är samma argument som bolån? Varför skulle elbolaget bjuda mig på massa pengar när jag binder, detta tar de väl höjd för?
Du har betalat 78 öre per kWh. Jag har bundet elpris och betalar inte ens hälften av det. Vem bjuder elbolaget på pengar?

Som sagt går det inte att jämföra rakt av med bolån. Räntan fluktuerar inte i närheten så mycket som elpriset gör. Spotpriset har varierat mellan negativt i somras och uppåt 250 öre per kWh i veckan som gick, räntorna rör sig men bara på promillenivå...
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har betalat 78 öre per kWh. Jag har bundet elpris och betalar inte ens hälften av det. Vem bjuder elbolaget på pengar?
Du, när det blir sommar och du betalar hälftenm av det medan vi andra får elen i stort sett gratis.
 
Redigerat:
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
É
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har betalat 78 öre per kWh. Jag har bundet elpris och betalar inte ens hälften av det. Vem bjuder elbolaget på pengar?

Som sagt går det inte att jämföra rakt av med bolån. Räntan fluktuerar inte i närheten så mycket som elpriset gör. Spotpriset har varierat mellan negativt i somras och uppåt 250 öre per kWh i veckan som gick, räntorna rör sig men bara på promillenivå...
Jag vill inte direkt argumentera för rörligt och binder hellre om det är billigare. Men förstår inte riktigt varför du ska jämföra dyraste månaden för rörligt mot din nuvarande fasta? I augusti var spotpriset 12 öre istället för 53 öre. Jag vet att jag hade mycket lägre förbrukning i augusti än i januari när det är dyrare. Men så länge citatet nedan stämmer så bör väl rörligt alltid vara bättre även om vissa kan pricka in lägre priser på bundet eller om man kan spå kommande års väder bättre än elbolagen? Detta nedan måste väl gälla oavsett om elpriserna varierar mer än bolån. Eller bjuder elbolagt dig medvetet på pengar?

"Ofta är det billigare med ett rörligt elpris eftersom elhandelsföretag tar en risk när de erbjuder ett fast pris då prisutvecklingen under avtalets bindningstid inte är känd."

Sen handlade inte tråden om rörligt vs bundet egentligen. Men jag är såklart glad om jag hittar ett billigare abonnemang.
 
É ÉlPontus skrev:
Tycker det är samma argument som bolån? Varför skulle elbolaget bjuda mig på massa pengar när jag binder, detta tar de väl höjd för?
De gör de så klart, men det är svårare att jämföra om man tjänar på rörligt på el, eftersom ens förbrukning variera över året samtidigt som spotpriset också varierar För att kunna göra en jämförelse så skulle man behöva kolla på genomsnittlig förbrukning över tid, t ex 1 år, och även genomsnittligt spotpris över samma tid, och sedan summera spotpris * förbrukning för varje given tidpunkt.
 
Jag byter varje år till den billigaste elleverantören jag hittar på elskling.se (med vettiga villkor). Jag orkar inte jämföra, jag kör så billigt som möjligt. Det kostar mer tid att jämföra olika leverantörer än att ta den billigaste och genomföra bytet.
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Du, när det blir sommar och du betalar hälftenm av det medan vi andra får elen i stort sett gratis.
Absolut. Pilutta mig i augusti, pilutta dig i februari !
 
É ÉlPontus skrev:
"Ofta är det billigare med ett rörligt elpris eftersom elhandelsföretag tar en risk när de erbjuder ett fast pris då prisutvecklingen under avtalets bindningstid inte är känd."

Sen handlade inte tråden om rörligt vs bundet egentligen. Men jag är såklart glad om jag hittar ett billigare abonnemang.
Jag påstår inte att de ljuger, men det finns en faktor till att räkna med: vad respektive företag kan tänka sig att pruta på för att få/behålla dig som kund! När du ber om offert på bundet elpris (eller bunden ränta på ditt bolån) vet företaget att de måste ge dig ett bra erbjudande och lågt pris - annars är risken stor att du vänder dig till en annan elleverantör (eller bank).

Oavsett hur du tänker kring detta, är det klokt att låta Vattenfall veta att du kollar runt...
Om jag gissar rätt har du ett anvisningsavtal eftersom du inte aktivt valt elleverantör tidigare, och det brukar tyvärr vara det allra dyraste alternativet.
 
  • Gilla
John Elljung
  • Laddar…
Jag vet inte riktigt vad tråden går ut på längre men jag delar TS frustration över hur svårt det är att jämföra avtal. Priset består av olika delar och det som står på Elskling benämns inte alltid som på din egna faktura.

På Vattenfall är jag osäker på om man ens kan se aktuellt pris? Jag hittar iallafall inte och spotpriset på senaste fakturan blir ju rätt oväsentligt när man skall jämföra.

Annars håller jag helt med om att man ska ha rörligt om man vill ha billigaste elen över en längre period, precis som lån.
 
É
Jag har kommit fram till att skippar man spotpris som är lika för alla så är mitt elpris 5,83 öre/kWh (spotpåslag+elcert) plus en fast avgift på 432 kr (som de bjöd på första året eller nåt). På 22000kWh/år blir det 1282kr+432kr=1714kr.

Med nytecknande Borås elhandel som har enligt bifogad bild blir det 3,98+2,54-8,78=-2,26öre/kWh. Vilket alltså ger att jag "får" 497,2kr per år (vi räknar inte med spotpriset)

Detta ger en prisskillnad på 1714+497=2211kr.

Alltså tjänar jag 2211kr på att byta till Borås Elhandel, tänker jag rätt eller helt fel ute? :crysmile: Jag har ju inte fått några räkneförslag än så måste chansa med ett eget:D Bortsett från om man behöver ta hänsyn till momsen i ena eller andra uträkningen...

Varför jag tagit Borås är för att de låg två billigast efter Vattenfall som jag redan har och nog inte kan nyteckna igen med engångsrabatter.

Tabell över elpriser med poster som spotpris, påslag, och rabatter, totalt 58,49 öre/kWh, med "Prisgaranti"-stämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É ÉlPontus skrev:
Jag har kommit fram till att skippar man spotpris som är lika för alla så är mitt elpris 5,83 öre/kWh (spotpåslag+elcert) plus en fast avgift på 432 kr (som de bjöd på första året eller nåt). På 22000kWh/år blir det 1282kr+432kr=1714kr.

Med nytecknande Borås elhandel som har enligt bifogad bild blir det 3,98+2,54-8,78=-2,26öre/kWh. Vilket alltså ger att jag "får" 497,2kr per år (vi räknar inte med spotpriset)

Detta ger en prisskillnad på 1714+497=2211kr.

Alltså tjänar jag 2211kr på att byta till Borås Elhandel, tänker jag rätt eller helt fel ute? :crysmile: Jag har ju inte fått några räkneförslag än så måste chansa med ett eget:D Bortsett från om man behöver ta hänsyn till momsen i ena eller andra uträkningen...

Varför jag tagit Borås är för att de låg två billigast efter Vattenfall som jag redan har och nog inte kan nyteckna igen med engångsrabatter.

[bild]
Ringer du till vattenfalls kundtjänst så kan du nyteckna hos dem. Man måste bara ligga på, men det orkar jag inte utan då tar jag tvåan, precis som du gjorde.
 
Gällde fakturan för Januari, i så fall kan du jämföra med mitt rörliga pris, jag fick betala 53,83öre + moms
+ 15 kr i månadsavgift.
Om jag inte räknade bort mig helt hade du fått betala 2264 kr då...

Vad som är mest frustrerande är att man är fast i elnätsavgiften... jag har också vattenfall, och dom verkar vara dyra i elöverföringsavgiten, om jag sett rätt bland det dyraste i landet??

För min egen del skulle jag ungefär halvera mina elöverföringskostnader om jag fått elen från elbolaget i grannkommunen istället... från dagens 5 - 6000 till 2500 - 3000kr ungefär... om jag nu hittat rätt siffror....
Det är ju en liten djungel och svårt att jämföra....
 
Fast elpris lönar sig ALDRIG över tiden, precis på samma sätt som bunden ränta inte gör det.
Därmed inte sagt att det inte kan finnas enstaka perioder där det i efterhand visar sig att fast/bundet hade lönat sig men, som sagt, över tiden lönar det sig ALDRIG.

Spotpriset är detsamma för ALLA aktörer så försök enbart ha fokus på Spotpåslag, fast avgift (årsavgift) och ev. bindningstid.

Här i Norge är konkurrensen stenhård mellan bolagen så nyligen kunde jag byta till ett bolag som erbjöd 2 månaders gratis ström UTAN bindningstid! :)
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Gällde fakturan för Januari, i så fall kan du jämföra med mitt rörliga pris, jag fick betala 53,83öre + moms
+ 15 kr i månadsavgift.
Om jag inte räknade bort mig helt hade du fått betala 2264 kr då...

Vad som är mest frustrerande är att man är fast i elnätsavgiften... jag har också vattenfall, och dom verkar vara dyra i elöverföringsavgiten, om jag sett rätt bland det dyraste i landet??

För min egen del skulle jag ungefär halvera mina elöverföringskostnader om jag fått elen från elbolaget i grannkommunen istället... från dagens 5 - 6000 till 2500 - 3000kr ungefär... om jag nu hittat rätt siffror....
Det är ju en liten djungel och svårt att jämföra....
Eftersom det inte framgår i vilket elområde TS bor blir det helt meningslöst att jmf priser,
T,ex, är priset på 1 kwh mellan 5-6pm imorgon 44öre i område 1-2 mens det är 84öre i område 3-4...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.