Behöver hjälp med att utröna vem som idag är leverantör för AGA´s radiatorkoppel och termostater eller var jag kan hitta informatiom om dessa.

Mina radiatorer av fabrikatet Thermopanel är försedda med dessa koppel och termostater men då jag vill injustera värmen enligt kompendiet "Injustering Värmesystem" måste varje radiator ha tillgång till antingen en justerbar returventil eller termostat.

Kopplen har iofs någon slags ventil bestående av en insexskruv som är skruvad i botten men så fort den öppnas får jag ett vattenläckage med relativt högt tryck så det verkar inte vara någon typ av returventil och termostaterna är helt demonterade för rengöring och därefter ihopsatta men då jag inte vet något om deras injustering så skiter det sig där oxå.

Värmesystemet är från 1981 så det är inte lastgammalt.


en frågande jiteatria ???
 
Tack för svaret men den där sidan har jag allt sett tidigare och vad jag kan förstå så är det endast vad namnet säger "en katalogtjänst" och antyder inte det minsta vem som företräder just AGA som fabrikat men du kanske har sett något annat ?

en fortfarande frågande jiteatria ??? ???
 
jiteatria, ett tag sen du postade denna fråga men fick du nåt svar? Verkar som jag har samma problem. Vill justera enligt "Injustering Värmesystem" men jag har inte heller nån justerbar termostatventil eller returventil vad det verkar som

koppel7rq.jpg
 
AGA:s tillverkning av radiatorer och ventiler är sedan många år sålt till företaget Thermopanel.

/Mario
 
Hej!
Thermopanel (AGA) levererades med bl.a. MMA radiatorkoppel som standard.
De finns i 2 utförande. AN och NR.

Om man vill göra en förinställning på AN, gör så här:
Plocka av termostatventilen.
Demontera packbox (13 mm) och stift.
Innanför sitter det en reglering som ser ut som torx.
Justera med hjälp av denna rätt flöde genom radiatorn.

På NR, gör så här:
Plocka av termostatventilen.
Justera in käglans lyfthöjd med hjälp av packboxen (8 mm).
Alltså hela packboxen kan skruvas i botten.

Kanske kan denna information hjälpa er.
Lycka till!
 
Hej. Har du 1 eller 2 rörs system? För att kunna justera ett 1 rörs system (har en röd tejp på tilloppet på kopplet) behövs en sk trimventil som sitter på returslingan. Med den justeras returtempen på varje slinga, det skall skilja 10 grader mellan tillopp och returen då termostaterna är fullt öppna.
 
Hej!

Jag har också AGA termostater/kranar (Från 82).
Hur vet jag om det är termostater eller om det bara är flödesventiler/kranar som sitter på mina radiatorer.

Det enda som står på dem är AGA std.

Jag har 1 rörs system, vad är bäst att ha alla ventiler / kranar öppna för fullt och justera shunten eller att ha ganska konstant temp på vattnet och försöka justera varje termostat (förutsatt att jag har termostater)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.