Hej, mitt första inlägg här.
nu hoppas jag att jag kan få lite synpunkter från någon som gjort liknande projekt.
Vet inte om jag hamnat i rätt kategori heller.

har idag ett rum i källaren som inte är till nån speciell användning. Började flytta prylar där inne o såg att laminatgolvet som låg hade svullnat.
Rev upp golvet och under låg grålump papp
Inte vidare genomtänkt av den som lade in golvet där.. men men allt golv borta och papp.
Såg sen att det va fukt i golv/vägg vinkeln mot yttervägg..
Rev då den väggbeklädnaden med. Bakom satt det träreglar och isolering direkt mot ytterväggen som är uppbyggd på leca.
Allt detta rivet och nu till uppbyggnad. Ett röjt rum i en källare med synliga fuktfläckar på betonggolvet och en svart sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt: Avtäckta träreglar på en betongvägg och avlägsnat golv i ett rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke är då. Nu när allt är upptorkat o lukten försvunnit.
Renoveringsarbete i källare med nakna tegelväggar och betonggolv, fläktar och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterväggen kommer jag regla med stålreglar och cellplast isolering och ha en luftspalt på ca 20-40mm kommer ha mekanisk ventilation.

Golvet däremot. Jag kommer dela av rummet i två delar i ena delen kommer det bli förråd med laminatgolv andra delen kommer det bli bastu samt dusch och en liten sittgrupp/relaxgrupp.

Där förrådet blir kommer jag lägga platonmatta och sen typ 10-20mm cellplast sen laminatgolv. Kan det vara en bra lösning samt ventilerade golvlister och ventilationen kommer vara mekanisk som väggen.

hur gör jag då i relax/dusch bastu avdelningen?
Går det att köra platonmatta sen 10mm cellplast, armering och efter det el-golvvärme och flytspackla? Ska ändå ner med en brunn. Då blir ju även plattan ventilerad där också på samma sätt som övriga rummet.
Samt att det blir tätskickt i duschutrymmet

tänker jag helt fel?
Kom gärna med kommentarer om vad som är rätt/fel så kanske vi kan enas om vilken som är bäst.

kan även tillägga att dränering och isolering från utsidan inte är ett alternativ då förra husägaren byggde en 45kvm inglasad och isolerad altan efter långsidan på huset.
 
Också mitt första inlägg :)

Menar du att du ska ha en Platonmatta under flytspackel/ kakel? Är den verkligen tillräckligt styv för det? Det låter lite knasigt i min värld iaf

Dempan87 Dempan87 skrev:
Hej, mitt första inlägg här.
nu hoppas jag att jag kan få lite synpunkter från någon som gjort liknande projekt.
Vet inte om jag hamnat i rätt kategori heller.

har idag ett rum i källaren som inte är till nån speciell användning. Började flytta prylar där inne o såg att laminatgolvet som låg hade svullnat.
Rev upp golvet och under låg grålump papp
Inte vidare genomtänkt av den som lade in golvet där.. men men allt golv borta och papp.
Såg sen att det va fukt i golv/vägg vinkeln mot yttervägg..
Rev då den väggbeklädnaden med. Bakom satt det träreglar och isolering direkt mot ytterväggen som är uppbyggd på leca.
Allt detta rivet och nu till uppbyggnad.[bild][bild]

Min tanke är då. Nu när allt är upptorkat o lukten försvunnit.
[bild]
Ytterväggen kommer jag regla med stålreglar och cellplast isolering och ha en luftspalt på ca 20-40mm kommer ha mekanisk ventilation.

Golvet däremot. Jag kommer dela av rummet i två delar i ena delen kommer det bli förråd med laminatgolv andra delen kommer det bli bastu samt dusch och en liten sittgrupp/relaxgrupp.

Där förrådet blir kommer jag lägga platonmatta och sen typ 10-20mm cellplast sen laminatgolv. Kan det vara en bra lösning samt ventilerade golvlister och ventilationen kommer vara mekanisk som väggen.

hur gör jag då i relax/dusch bastu avdelningen?
Går det att köra platonmatta sen 10mm cellplast, armering och efter det el-golvvärme och flytspackla? Ska ändå ner med en brunn. Då blir ju även plattan ventilerad där också på samma sätt som övriga rummet.
Samt att det blir tätskickt i duschutrymmet

tänker jag helt fel?
Kom gärna med kommentarer om vad som är rätt/fel så kanske vi kan enas om vilken som är bäst.

kan även tillägga att dränering och isolering från utsidan inte är ett alternativ då förra husägaren byggde en 45kvm inglasad och isolerad altan efter långsidan på huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.