Hej, jag har ärvt ett bekymmer att lösa. Det är en verkstad/garage med ramverkstakstol utan hjärtvägg på 6x7,2 meter. Innertaket sviktar väldigt mycket, och jag försöker komma på en lösning, då jag vill kunna använda övervåningen som förråd.

Givet; spännvidd takstolar är 6 meter. 5 stycken takstolar på jämna mellanrum CC 1200mm mellan gavlarna. Gavlarna reglade traditionellt cc600mm med /50x125mm virke. Underram 50x145mm virke, överram, hanbjälke och stödben 50x125mm.

Idag är undervåning helt öppen planlösning på insidan. Jag kan tänka mig lösningar utan väggar eller pelare där.

Idag ligger som isolering mellan bjälklag i underram så kallad "elefantmatta", vansinnigt tung isolering. På detta golvspånskivor 22mm. Sen finns kanske 500kg gamla sängar, bord, flyttkartonger och annat bös där.

Taket i sig är lättast möjligt. En eller två råspontplank direkt på överramen varje meter som håller i ett plåttak, inget mer.

Hela kalaset står på traditionella platsbyggda regelväggar xc60 , 50x125mm virke. Ingång till vinden från utsidan på ena gaveln.

Jag tänker kasta ut allt bös på övervåningen, inklusive isoleringen och försöka stabilisera upp underramen eller liknande, för att i slutändan få ett enkelt förråd däruppe, som är lätt isolerat mellan hanbjälkar och stödben. Mest för att få ett förråd utan getingar och fukt, då jag tänker mig att ha ett element däruppe som håller temperaturen på plus, eller något över utetemp vid vår och höst.

Så. Hur går jag lämpligast tillväga för att få bjälklaget mellan våningarna att sluta svikta och böja sig som en banan? limträbalk längsmed (mellan) varje underramsbalk och krysstag? Limträbalk istället för hjärtvägg?

Jag har reserverat takstolsboken på bibblan, vet inte om den kan hjälpa mig. Jag är huvudsakligen ute efter en lösning som bara fungerar, så att jag slipper att allt kollapsar. Interiör av ett vindutrymme med synliga träbjälkar och takstolar samt ett plåttak. Oreda med kartong och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak i garage med sviktande träbjälklag och synligt plåttak, samt rörledningar och röran på vinden.
 
T Twilight81 skrev:
Hej, jag har ärvt ett bekymmer att lösa. Det är en verkstad/garage med ramverkstakstol utan hjärtvägg på 6x7,2 meter. Innertaket sviktar väldigt mycket, och jag försöker komma på en lösning, då jag vill kunna använda övervåningen som förråd.

Givet; spännvidd takstolar är 6 meter. 5 stycken takstolar på jämna mellanrum CC 1200mm mellan gavlarna. Gavlarna reglade traditionellt cc600mm med /50x125mm virke. Underram 50x145mm virke, överram, hanbjälke och stödben 50x125mm.

Idag är undervåning helt öppen planlösning på insidan. Jag kan tänka mig lösningar utan väggar eller pelare där.

Idag ligger som isolering mellan bjälklag i underram så kallad "elefantmatta", vansinnigt tung isolering. På detta golvspånskivor 22mm. Sen finns kanske 500kg gamla sängar, bord, flyttkartonger och annat bös där.

Taket i sig är lättast möjligt. En eller två råspontplank direkt på överramen varje meter som håller i ett plåttak, inget mer.

Hela kalaset står på traditionella platsbyggda regelväggar xc60 , 50x125mm virke. Ingång till vinden från utsidan på ena gaveln.

Jag tänker kasta ut allt bös på övervåningen, inklusive isoleringen och försöka stabilisera upp underramen eller liknande, för att i slutändan få ett enkelt förråd däruppe, som är lätt isolerat mellan hanbjälkar och stödben. Mest för att få ett förråd utan getingar och fukt, då jag tänker mig att ha ett element däruppe som håller temperaturen på plus, eller något över utetemp vid vår och höst.

Så. Hur går jag lämpligast tillväga för att få bjälklaget mellan våningarna att sluta svikta och böja sig som en banan? limträbalk längsmed (mellan) varje underramsbalk och krysstag? Limträbalk istället för hjärtvägg?

Jag har reserverat takstolsboken på bibblan, vet inte om den kan hjälpa mig. Jag är huvudsakligen ute efter en lösning som bara fungerar, så att jag slipper att allt kollapsar. [bild] [bild]
Tittar man i dimensioneringsprogram för 6m för förrådslast så krävs 245mm på cc300 som bjälklag utan hjärtvägg och balk under.
Men skruvlimmar du spån på detta och skruvar bjälkarna i underarmarna så räcker det garanterat med 220mm.
Ville du åtgärda nerböjningen så bör en balk under med med en stolpe räcka och du kan du så klart gå ner i dimension i bjälklaget. Då räcket det med 145mm cc600
 
T Tompafix skrev:
Tittar man i dimensioneringsprogram för 6m för förrådslast så krävs 245mm på cc300 som bjälklag utan hjärtvägg och balk under.
Men skruvlimmar du spån på detta och skruvar bjälkarna i underarmarna så räcker det garanterat med 220mm.
Ville du åtgärda nerböjningen så bör en balk under med med en stolpe räcka och du kan du så klart gå ner i dimension i bjälklaget. Då räcket det med 145mm cc600
"Skruvar bjälkarna i underarmarna" vad menar du då?

220 och 245 mm, är det limträbalk eller vanliga reglar?

Skulle ju vara smidigt med ett dimensioneringsprogram, men det verkar svårt att få tillgång till.
 
T Twilight81 skrev:
"Skruvar bjälkarna i underarmarna" vad menar du då?

220 och 245 mm, är det limträbalk eller vanliga reglar?

Skulle ju vara smidigt med ett dimensioneringsprogram, men det verkar svårt att få tillgång till.
Vanliga reglar, Om du skruvar golvbjälkarna i takstolens underarm det golvspånet ligger på idag.
Svenskt trä har detta gratis. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Nu har jag fått hem takstolsboken och tittat lite på länken från Svenskt trä.
Tror att jag begriper allt utom "nyttjandegrad" i beräkningarna. Någonstans runt 30% verkar vara för mycket vad jag förstår. Men vad innebär det?

Men jag förstår fortfarande inte meningen: "Om du skruvar golvbjälkarna i takstolens underarm det golvspånet ligger på idag."

Ska jag skruva på en stående 220 regel uppepå underramen? Är underram och underarm samma sak?
Jag misstänker att vi missförstår varandra någonstans.

Jag tänker mig att låta det som finns ligga kvar, 50x145mm underram takstol cc1200.
Hiva ut spånskiva och isolering på övervåningen.
Lägga X antal bjälkar med mått Y*Z parallellt med underramen, med cc-mått W.

Sedan med stämp eller liknande lyfta böjningen underifrån, så att spånskivan på undersidan, och underramen kommer upp till de nya bjälkarnas nivå, kladda i en massa trälim mellan, skruva underifrån genom spånet, sen lägga på (skruva+limma) lagom grov regel på de gamla underramsbjälkarna för att komma upp i samma golvnivå överallt.
Slutligen nya (kanske lite tunnare spånskivor) uppepå, limma, skruva.
När allt torkat, och jag tar bort stämpen önskar jag såklart böjningen helst ska ha försvunnit, men främst att det inte ska svikta så att jag blir rädd att det ska rasa även efter att jag gjort ett nytt rum med 4-500 kg spån och isolering + kanske ett halvt ton bös jag tänker mig förvara i framtiden.

Eller är jag ute och cyklar nu?

Kan krysskolvning/ Kortlingar vara till någon hjälp, eller adderar de bara vikt?
 
Det finns flera sätt att lösa problemet på, mer eller mindre komplicerade. I ditt fall skulle jag lägga in limträbalkar mitt imellan takstolarna och lägga ett nytt golv på dessa balkar. Om du använder 90x315 mm limträ och skruvlimmar 24 mm k-plywood ovanpå det får du en lösning som garanterat känns bra. Det finns ingen chans att få acceptabel svikt med vanligt konstruktionsvirke när spännvidden är 6 meter. En annan lösning är att bygga om takstolarna, men det bedömer jag som mycket mer komplicerat.
 
  • Gilla
Jt300 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gjort som du beskriver men istället för att lägga något uppe på nuvarande takstol så hade jag skruvat/limmat golvbjälken direkt på sidan av takstolen. Då förstärker du samtidigt takstolen. Sedan följt träguiden beroende på val av utan stöd underifrån eller ej. Kortlingar mellan golvreglarna är bara bra. Då fördelas lasterna ut över flera bjälkar och svikten minskar. Sedan skruvlimmat du minst 22mm golvspån alt dyrare 24mm plywood.
 
Ok, då har jag en någorlunda uppfattning om att vi tänker lika här. Jag känner också spontant att konstruktionsvirke antagligen inte räcker till, utan att det handlar om att hitta den lämpligaste kombinationen av antal limträbalkar och dess dimension, jämfört med vad de kostar. Jag kan möjligen tänka mig att köra 270 mm limträbalkar, men mer än så börjar vi prata om att inte kunna stå upprätt därinne. är inte så sugen på att krypa in med prylar. Ska mäta lite på det vid tillfälle och se.

Om jag skulle vända på det hela, och smälla till med en herrejösses-balk på undersidan som stöd istället, 7,2 meter lång istället för en hjärtvägg, och stödjer den bara i ändarna? Då skulle det nog vara möjligt med uppåt 400 mm balk. Dock verkar den längden inte vara standard direkt. Skulle det vara en bättre eller sämre lösning sett till svikten tror ni?
 
Risken är väl att det finns lite grejor i vägen när man ska skruvlimma mot takstolarnas underramar, annars har metoden vissa fördelar. När c/c-avståndet mellan bjälkarna är så stort som 1200 mm ger k-plywood betydligt större fördelar än golvspån. Skillnaden i elasticitetsmodul kan vara en faktor 4. Normalt använder man annars 11/2 tums golvvirke till så stora avstånd, men skivmaterial är bättre om man vill få samverkan med golvbjälkarna.
 
Ja får du till ett stöd under så blir ju spännvidden bara 3m om du kan lägga den i mitten. Det är ju bara att mata in värdena så får du svaret på vilken dimension golvbjälkarna ska ha. Men det blir nog en stålbalk som stöd under med en spännvidd på 7m Sätter du en stolpe i mitten så klara du dig garanterat med limträ.
Limträ i golvbjälkarna känns som overkill. Men det är dina pengar
 
Underramens dimensioner (45x145) är i klenaste laget äen för en lösning med en mittbalk under takstolarna. Du kan välja 115x270 i stället för 90x315. 6 st 6 meter långa 115x270 kostar drygt 10000 kr.
 
J justusandersson skrev:
Underramens dimensioner (45x145) är i klenaste laget äen för en lösning med en mittbalk under takstolarna. Du kan välja 115x270 i stället för 90x315. 6 st 6 meter långa 115x270 kostar drygt 10000 kr.
Han måste väl kunna bygga upp ett nytt bjälklag med vanligt konstruktionsvirke med stöd underifrån utan att involvera 145mm underarm
 
Med stöd under så att spännvidden blir 3 m kan man givetvis använda konstruktionsvirke, förslagsvis 45x195. Alternativet med stålbalk blir betydligt dyrare. Om man tänker sig en HEA 280 balk så kostar bara den ca 14000 kr. Sedan ska man få den på plats. Det gäller också att välja en lösning som man tycker sig behärska.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Tack för input alla!
Just nu går tankarna åt att lägga 6 stycken 66 eller 90x270 mellan takstolarnas underram, och skruvlimma 5 styck kanske 56x270 på ena sidan av varje underram, så att man får en ungefär cc600 att krysskolva mellan läng mitten, sen skruvlimma 22mm golvspån uppepå.

Skulle det sen visa sig att det fortfarande böjer ner kanske jag kan komplettera med en 90x315 på undersidan med stöd i varje ände.
Ska mäta lite på saken. Vad tror ni om det? Lagom?
 
T Twilight81 skrev:
Tack för input alla!
Just nu går tankarna åt att lägga 6 stycken 66 eller 90x270 mellan takstolarnas underram, och skruvlimma 5 styck kanske 56x270 på ena sidan av varje underram, så att man får en ungefär cc600 att krysskolva mellan läng mitten, sen skruvlimma 22mm golvspån uppepå.

Skulle det sen visa sig att det fortfarande böjer ner kanske jag kan komplettera med en 90x315 på undersidan med stöd i varje ände.
Ska mäta lite på saken. Vad tror ni om det? Lagom?
Kortlingar är bättre har jag för mig än krysskolva, då kan du limma och skruva i dessa också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.