Hej!

Har ett problem jag utifrån radiatorprespektiv skulle behöva råd om och hur jag kan göra för att lösa det snyggast.
Helst vill jag ur värmesynpunkt inte plocka bort radiatorn och sätta rundgång.

Behöver på något sätt bygga in radiatorn ca 50mm för att få skåplådorna att gå fritt.

Tips?
 
  • Radiator vid fönster med tillbehör, intill ofärdig köksinredning och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator framför en vägg med synliga rör och inbyggnadsskenor för skåp ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skåpslucka i stället för lådor? Annars blir det nog att ta bort radiatorn alternativt ett smalare skåp så du får en passbit son räcker till.

Hur stor är passbiten idag? Purmo har ett som bygger 90mm inc luft spalt.
 
Du kan ju bygga en nisch till den. Hur tjock är ytterväggen? Kanske ersätta isoleringen med PU då för att inte tappa för mycket.
 
F falkn skrev:
Du kan ju bygga en nisch till den. Hur tjock är ytterväggen? Kanske ersätta isoleringen med PU då för att inte tappa för mycket.
Smart!
Har inte koll på ytterväggen men ska kolla upp det. Älvsbyhus. Tror det är 145 reglar.
Dum fråga - finns pu-isolering att köpa på typ sprayburk eller skiva?
Kan inte ta dit ett företag för att sprutisolera 0,5m2...
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Skåpslucka i stället för lådor? Annars blir det nog att ta bort radiatorn alternativt ett smalare skåp så du får en passbit son räcker till.

Hur stor är passbiten idag? Purmo har ett som bygger 90mm inc luft spalt.
Jo vi har funderat kring skåpslucka istället, men vi tycker det är så förbannat opraktiskt.
Passbiten in mot väggen menar du? Den är 60mm idag och mer kunde vi inte bygga ut väggen
 
BirgitS
Vi har en liknande situation och där är en skåplucka med ett hyllplan bakom så vi har en större förvaringslåda på vardera hyllan som är lätt att dra fram. Lådorna är väl 10-15 cm smalare än hyllan så bredvid får vattenkannan resp. extra hushållspappersrullar plats. Inte något man vill ha till saker man behöver varje dag utan vi har ju valt att ha sånt man inte behöver så ofta där.
 
L leachim skrev:
Smart!
Har inte koll på ytterväggen men ska kolla upp det. Älvsbyhus. Tror det är 145 reglar.
Dum fråga - finns pu-isolering att köpa på typ sprayburk eller skiva?
Kan inte ta dit ett företag för att sprutisolera 0,5m2...
Du kan köpa vanlig fogskum på sprayburk.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en liknande situation och där är en skåplucka med ett hyllplan bakom så vi har en större förvaringslåda på vardera hyllan som är lätt att dra fram. Lådorna är väl 10-15 cm smalare än hyllan så bredvid får vattenkannan resp. extra hushållspappersrullar plats. Inte något man vill ha till saker man behöver varje dag utan vi har ju valt att ha sånt man inte behöver så ofta där.
 
Ytterligare fråga, kan jag stänga från- och tillopp genom att skruva in ventilen som sitter på sidan i denna bild?
Hade varit bra, så kan jag göra mitt och sen ta hjälp av en vvs-montör för att göra en snygg inkoppling
 
  • Ventiler på uppkoppling av radiator med möjlig till- och frånloppsstängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ventilen kan vara för att ställa om kopplet mellan 1-rörs och 2-rörs system. Max skruvad moturs är 1-rörs och max skruvad inåt medurs är då 2-rörs. Är det 1-rörssystem i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.