Hej har tänkt sätta upp 6 spotar och en ledlist i bastun och har lite funderingar hur man gör detta på rätt sätt. Har beställt dessa
https://molectric.com/bastu-belysni...transparent.html?search_query=bastu&results=5

Taket ska bytas och
12 volts transformator finns redan utanför bastun med inkopplad dimmer. Spottarna ska borras i taket 14mm, det blir ju relativt litet hål om man någon gång vill byta dessa hur är smartast att göra? vill ju kunna dra ut dessa ur taket och kunna koppla in nya på ett enkelt sätt utan att riva ner taket vilka kabelskarvar/klämmor rekommenderar ni för detta projekt? Dragna kablar parallellt till varje lampa hade jag tänkt. Vet inte säkert hur fukttåligt installationen behöver vara när den är i innertaket men jag gör den gärna vattentät när man ändå ska fixa detta.
Enkelt elektriskt schema som visar installation av belysning med spotar och ledlist i bastu kopplade till en dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför takbelysning i bastun? Räcker väl normalt med lite ljus ( LED-list ? ) under lavarna, på baksidan av frontbrädan?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
B brandklipparen skrev:
Hej har tänkt sätta upp 6 spotar
Spottar i tak på bastu inget bra,100 C där och ljuskällor klarar inte den tempen någon längre tid, utan går sönder p.g.a värmen, Ljuslist under laven är perfekt och håller länge.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Hidealite säljer spottar som ska vara konstruerade för värmen. Finns säkert från andra också.

Ska det vara riktigt, så fiberljus tex Cariitti
 
Jag tycker ledlisten gav för lite ljus och jag vill kunna välja att ha upplyst eller lite ljus därför har jag köpt dimmer med 2 kanaler som jag kan välja hur mycket ljus jag vill ha. Spottarna är från molectric och ska enligt sidan vara till för bastubelysning däremot funderar jag om jag ska sätta spottarna i typ ett ryggstöd istället och ledlisten under laven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.