Har målat om ett rum och ska sätta nya golvlister längs en betongvägg. Förutsättningarna är dessa:

- Betongen är tokhård
- Väggen är något ojämn
- Jag vill ha möjlighet att ta bort listerna om typ två år och lägga nytt golv, men då helst inte behöva göra om väggarna (= det ska vara hyfsat lätt att ta bort listerna).

Tror att de suttit med spikplugg förut, de var ett helvete att få bort och det slutade med att jag drog sönder listerna för att spiken satt så hårt, sen fick jag bända loss spiken med en kofot och det blev kratrar i väggen. Jag tänker mig att lim är olämpligt eftersom väggen är lite ojämn och dessutom sabbar jag ju väggen den dagen golvet ska läggas om. Har jag fel? Vilket är bästa sättet att fästa dessa lister?
 
. Hej, bygglim som duttas ut i kluttar på spikavstånd kan man ju sen mo tera bort med en spackelspadeåm bakom list. Kan ej tnkamig annat montage
 
Mats-S
"Tändsticksmetoden" funkar om du inte vill limma, tar lite mer tid dock.
- Såga listen
- Förborra listen med en typ 3mm borr där du vill skruva/spika
- Markera borrhålen på betongen genom att slå en tunn spik genom hålen i listen
- Borra betongen på markeringarna med en 4mm borr
- Sätt in tändstickor i hålen i betongen
- Spika/skruva listen

Dimensionerna på borr och spik/skruv får du avgöra själv, ju mindre desto lättare att borra i betongen :) ... men desto lösare kommer det att sittta.

Det här ska du kunna riva utan att sabba listen, spikpluggen som du rev sitter mycket hårdare än det här, eftersom den garanterat drar listen tajt mot väggen.
Nu är det är troligen en balansgång mellan hur hårt du vill fästa listen mot väggen, och hur stora springor som du kan acceptera mot väggen ...
Skruv är givetvis det bästa om du kan acceptera dom större synliga huvudena som det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.