Vi har mätt ut på tomten hur vi vill att vårt hus ska ligga och mätt avståndet till grannen. Skulle rita in det på en ritning enligt tomtens storlek. Vi har tomtens storlek på en ritning där den mättes ut med järnpinnar i berget 1940.
Nu när vi ritar in huset stämmer inte måtten med verkligenheten. Vi inte förstod varför det inte stämde, eftersom det gjorde det när vi markerade upp huset med band i verkligheten. Det visar sig då att bredden på tomten är större då vi mäter mellan järnpinnarna än vad det är på pappret. Vad gäller: pappret eller verkligheten som lantmäteriet mätt ut?? Grejen är den att pinnarna står inte rakt och enda måttet som stämmer är hörnpinnarna- hjälp !!..
 
Diffar det meter så har någon eller något flyttat på pinnarna. Rör det sig om centimeter tycker jag inte det spelar någon roll men är det mycket kan det vara idé att ta ut lantmätarna för att göra en ny uppmätning av tomten med nya käppar. Man vill ju inte råka ut för problem längre fram när någon får för sig att du/ni ställt huset för nära tomtgräns eller liknande.
 
Ok, men om någon har flyttat pinnarna så måste det väl finnas hål i berget..
Ska vi bekosta en ny utstakning av tomten?....
 
Jag tror att det är pappret som gäller. Men det kan vara komplicerat.

Du skriver att hörnpinnarna stämmer? Vad är det då för pinnar som inte stämmer?
 
det är pinnarna på långsidan på ena sidan tomten(ingen granne brevid)som sitter snett och inte i 90 graders vinkel, tror tyvärr också att pappret gäller men det känns ju så trist att behöva ändra på måtten vilket påverkar vår design på huset för att lantmäteriet satt snett..
 
Hur mycket diffar måtten mellan papper och verklighet?
 
lite drygt 2meter och det är just där vi ska lägga huset...! Nederkant av tomt mot väg stämmer och dom har liksom placerat järnpinnarna i en liten "båge"!
 
Med en sådan differans så blir det nog att kontakta lantmäteriet. Jag vet inte vad det är för papper du har men man kan anta att det är en fastighetskarta, därvidlag känns det som om det ligger i lantmäteriets intresse att markera fastiheten på ett korrekt sätt.
 
Ok...hoppas det kan vara så i vårat fall :) nu är det kartan med inritade mått från 1940 som vi jämför med, har inte köpt nybyggnadskartan ännu. Men en dum fråga - om det står tomtstorlek med angivna mått på utmätningskartan hur vet man då om det är måtten som är felaktiga på kartan eller om dom placerat järnpinnarna fel för 67 år sedan..
 
Just det känns som en bra fråga att ställa till Lantmäteriet i din kommun. Prata med dem och låt oss veta vad du får för svar.
 
lillemannen skrev:
Ok...hoppas det kan vara så i vårat fall :) nu är det kartan med inritade mått från 1940 som vi jämför med, har inte köpt nybyggnadskartan ännu. Men en dum fråga - om det står tomtstorlek med angivna mått på utmätningskartan hur vet man då om det är måtten som är felaktiga på kartan eller om dom placerat järnpinnarna fel för 67 år sedan..
Järnpinnarna lär ju gälla om man kan fastställa att de markerar den ursprungliga tomten. Oftast är utmätningskartan area approximerad efter ett flygfoto. I vårt fall var den "officiella" arean enligt Lantmäteriet 911m2. Enligt alla andra papper och verkligheten 932m2. Den blev 932m2 sedermera även hos Lantmäteriet.

Det är lite roligt med gamla välmarkerade tomter. Vi har 4 smidda järnpinnar med en i berget inhuggen fyrkant 10x10 cm runt. På referenspunkten är det två fyrkanter och en pinne som är något högre och rund.
 
Ja, det är kul med gamla pinnar dom använda förr, våra är runda i toppen.
Jag har fått ett svar från Lantmäteriet.
Först svaret: ""Normalt" är det tomtmarkeringen som gäller vilket jag tror stämmer. Har du kollat på en tomtkarta? Den ska stämma. Kontakta gärna lokala lantmäteriet så får du bättre svar." (men det var ju måtten på tomtkartan som inte stämmer med verkligheten...)
plus detta "Angivna sidländer på förrättningskartor är horisontella mått, vilka bör överensstämma med koordinatberäkningen. Förekommer avvikelse kan förrättningsman i berörd kommun kontaktas."
Vi ska ta en extra extra noggrann kontroll i helgen innan vi kontaktar förättningsmannen. Men helt klart skiljer sig måtten.Är det någon som vet hur man räknar ut koordinaten?
Dom siffrorna har jag men säger mig inte mycket :)
 
Lilleman: "... det är pinnarna på långsidan på ena sidan tomten(ingen granne brevid)som sitter snett och inte i 90 graders vinkel".

Är du alldeles säker på att vinkeln på kartan ÄR 90 grader (och inte bara TYCKS VARA 90 grader)? Normalt redovisas på förrättningskartorna endast koordinatpunkter för gränsrören plus sträckorna som sammanbinder dem. Eller hur?
 
Vi har kontrollmätt och jo, det diffar allt dryga 2 meter.. Ska till Lantmäteriet idag och kika på färrättningskartan. Stadsbyggnad har bara den gamla då det utfördes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.