Du ser vad som kan hända om man har lite på fötterna som det kallas, när man ska argumentera något.
Grattis :):):)
 
Tack. :) Det var underbart med värme i golven, kan jag säga. :)

Nu hände ju även en incident ytterligare, vilket jag inte kan klandra rörmokaren för... Dock höll den på att ta knäcken på oss.
När pumpen hade gått klockrent i drygt en vecka, var jag och min man till Umeå. Vår dotter på 14 år skulle sköta våra hästar denna dag. När hon skulle vattna dem (de har termobars i boxarna, vilket gör att vi fyller dem med slang) så var slangen frusen. Hon rullade ihop slangen och lade in den i källaren för att den skulle tina upp. Dock glömde hon att vrida av kranen. Hon tänkte inte på detta då det inte kom något vatten...
Lördagmorgon kom, och känslan när det är iskallt på nedervåningen och endast 13 grader återigen, gjorde att jag höll på att bryta ihop. Än en gång fick jag göra eld i kakelugnen och dra igång elementen. Allt kändes hopplöst. Än värre blev det när min man gick ut för att gå ner i källaren och undersöka vad som hänt med pumpen. Slangen hade tinat upp... Det sprutade vatten och hade så gjort under lång tid. Det stod vatten som tryckt ut UTANFÖR dörren, och som hade hunnit bilda is. Vi blev alldeles kalla. I dubbel bemärkelse - det var -25 grader ute, och vi såg hur det bildats is utanför dörren, det stod vatten upp till handtaget. Just i det ögonblicket hade jag kunnat lämna gården och aldrig åkt tillbaka. Översvämmad källaringång med is och snö utanför ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I svinkall kyla fick vi försöka börja pumpa bort vattnet som fanns utanför dörren, försöka få upp den, säkerställa att all el var bortkopplad, och pumpa bort det 1,5 meter höga vatten som bildats där inne. Jag behöver väl inte säga att värmepumpen inte mådde så bra..... Det var inte bara dottern som grät. Jag kände att jag verkligen inte orkade med detta.
Men min man, tillsammans med goda vänner pumpade och slet, och fick ut allt vatten med pumpar och våtdammsugare. Jag kontaktade vårt försäkringsbolag som TACK OCH LOV ställde upp på ett suveränt sätt. De skickade dit både byggföretag och saneringsfirma, och vi har nu fått en ny pump installerad (av samma rörmokare) och vi har varmt igen.
Jag behöver väl inte säga att hon nog aldrig gör om sitt misstag, och jag hoppas att jag aldrig mera behöver se den syn som mötte mig den morgonen.
Men nu hoppas vi att vi haft vår beskärda del av otur, och håller tummarna för att det kommer att fungera. Jag har bett om ett svar från rörmokaren huruvida han är färdig med sin installation. Vi kommer att bekosta en besiktning av ett annat företag för att verkligen veta att det är korrekt installerat. Detta känns som en liten summa att bekosta i sammanhanget. Nu återstår diskussionen med rörmokaren om vem som skall betala elen som förbrukats. Men... vi har varmt i huset, vi kan duscha och slipper frysa om fötterna. Tack alla fina för alla bra råd. Jag har lärt mig massor på kuppen, och känner att detta om något, är positivt. Det finns inget ont som inte för något gott med sig. :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I början var det så här:devilish:men sen blev det bättre med hjälp:)Hoppas att det lugnar ned sig nu och njut värmen och ta ett par extra andetag. Inget kan vara så dåligt utan kan bli bättre.
 
Hur gick det för er med allt som hänt. är allt tillfylles nu hoppas jag
 
Ja, allt är nu bra. Efter dialog med den andre delägaren på firman är vi nu överens. Systemet fungerar fortfarande och det känns skönt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
C
B Blondienr1 skrev:
jag hoppas att jag aldrig mera behöver se den syn som mötte mig den morgonen.
Åh neeeej :seenoevil:
Finns det inget avlopp i källaren?
 
Jo. Men det visade sig inte fungera så bra. Vi har aldrig använt det... Huset är hundra år gammalt, vi köpte det för fem år sedan och ska gräva om både källartrappa och avlopp från källaren. Men vi fokuserade på att få värme i kåken.. Hade liksom inte tänkt att det skulle bli så där.
MEN NU ÄR DET VARMT! :love:
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
C
B Blondienr1 skrev:
Hade liksom inte tänkt att det skulle bli så där.
Trist när olyckan är framme innan man hunnit åtgärda saker som hade behövt fixas för länge sedan. :(
Vi har också ett äldre hus med kraftigt eftersatt underhåll, så jag känner igen mig. Listan över saker som måste fixas är oändligt lång och man lever konstant med pågående och hägrande katastrofer man inte hinner fixa.

Se nu till att fixa det där avloppet omgående så att det åtminstone fungerar okej i väntan på det stora stambytesprojektet, för sånt där tar alltid längre tid än man tror.
 
C cpalm skrev:
Trist när olyckan är framme innan man hunnit åtgärda saker som hade behövt fixas för länge sedan. :(
Vi har också ett äldre hus med kraftigt eftersatt underhåll, så jag känner igen mig. Listan över saker som måste fixas är oändligt lång och man lever konstant med pågående och hägrande katastrofer man inte hinner fixa.

Se nu till att fixa det där avloppet omgående så att det åtminstone fungerar okej i väntan på det stora stambytesprojektet, för sånt där tar alltid längre tid än man tror.
Redan gjort!!! :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.