R
Tittar på ett 60-tals hus som tyvärr är byggt med enbart direktverkande el-element.

Huset har källare och vind. Självdragsventilation.

Finns en taksida som skulle kunna vara hyffsat lämplig för solvärme/solceller (sydväst-riktning).

Man har på senare tid kompletterat med två luft-luft-värmepumpar, men de har ju begränsad spridningseffekt.

Jag undrar ifall man kan "mata" någon slags FTX-ventilation med bergvärme? Borde ju i så fall att ordna bostadsplanets värme via sådant system som byggs på vinden?

Annars ser jag väl mest att en mindre bergvärmepump skulle kunna mata golvvärme i våtutrymmena (som ändå behöver renoveras) och kanske vattenburna element i källaren?

Eller kanske en värmepump med FTX-funktion? (Hittade denna https://www.rec-indovent.se/produkter/temovex-luftbehandlingsaggregat/rec-vp/ ) Helst då en som kan installeras på vinden.

Tankar och råd?
 
Redigerat:
Hur stor yta invändigt och var i landet finns huset?
 
R
Vi pratar om 110 + 110 kvm.
I Stockholm.
 
Då säger jag bergvärme + FTX, det bästa och klart dyraste men det kostar att ligga på topp :=)
 
  • Gilla
RundBerg
  • Laddar…
Någon annan får gärna rätta mig här. Men vad jag förstått är det önskvärt att tilluften från FTX-aggregatet håller nån/några grader lägre än inomhusluften. Så luften kan falla o blanda sig bättre. Besök ett äldreboende med uppvärmd tilluft o känn vad det luktar där..

Med det argumentet är det kanske tveksamt att man vill ha en FTX-värmepump? (om du inte har tilluftsventilerna i golvet vill säga).
 
  • Gilla
RundBerg och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte värma huset med ett "vanligt" FTX-system. Med normala flöden så behövs orimligt höga tilluftstemperaturer. Det man i så fall får göra är att blanda tillluften utifrån med återcirkulerad inneluft. Det blir sällan speciellt bra.
 
  • Gilla
RundBerg
  • Laddar…
Kolla på fläktkonvektorer till bergvärmen. Är som innedelen av luft/luft men värms med vatten från värmepump.
 
  • Gilla
RundBerg
  • Laddar…
R
S Surgubbe skrev:
Kolla på fläktkonvektorer till bergvärmen. Är som innedelen av luft/luft men värms med vatten från värmepump.
Hmm, Då borde man kanske även kunna få kyla på sommaren?
 
R
Det finns i alla fall alternativ så det kan vara värt att köpa huset.
Befintliga el-element fungerar så vi behöver ju inte hitta lösningen akut.
 
R Olle Blomberg skrev:
Hmm, Då borde man kanske även kunna få kyla på sommaren?
Ja precis. Det är en stor fördel. Men personligen vet jag inte hur rörinstallationen går till. Men är det nära till bergvärmepumpen är det väl inte krångligt med 4 st rör om det krävs. Jag tänkte dra egna rör till frikylan. Tänkte bara kyla sovrum och där har jag inte fläktkonvektor utan vanlig radiator.
 
H
Luftvärmesystem är rätt knepigt.

Det är inte så lätt att styra värmeflödet individuellt för varje rum på samma sätt som termostater utan man får lätt för varmt eller för kallt i de olika rummen.
 
R
H halj skrev:
Luftvärmesystem är rätt knepigt.

Det är inte så lätt att styra värmeflödet individuellt för varje rum på samma sätt som termostater utan man får lätt för varmt eller för kallt i de olika rummen.
Jo, man får nog räkna med att det bara ger full effekt där se sitter och blir som stöttning till övriga rum.
 
Har snarlik setup, direktverkande el med en LLVP centralt placerad. Förvisso 60mil söderut nere i Skåne, så aningen mildare vintrar. Efter samråd med kommunens energirådgivare tänker jag konvertera till FTX med vattenbatteri(er) som är kopplade till en LVVP. Vattenbatteriet sitter på tilluftkanalerna och ger helt enkelt tillskottsvärme. Tyvärr kommer inte denna lösningen kunna tillgodose hela energibehovet när det är riktigt kallt, så därför behåller vi de direktverkande elementen som får ge värme när det är riktigt kallt. Nu befinner jag mig iofs nere i Skåne, så vintrarna är väl aningen skonsammare.

Eventuellt kan man även byta ut el-elementen mot vattenburna element i rum som visar sig behöva extra mycket tillskottsvärme från el-elementen. På det viset kan systemet byggas ut efter hand.
 
  • Gilla
RundBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.