Jag planerar att bygga ett glashus och behöver hjälp att räkna ut dimensionerna på ett par balkar. På bilderna nedan kan man se några skisser jag gjort på hur det ungefär ska se ut. Skisserna är inte kompletta och saknar t.ex. takstolar för kanalplasttaket. Så här har mina tankebanor gått:
  • Rummets tak består till viss del av befintligt takutsprång. Längden från där husets tak slutar och yttre väggen där balk D går är 1700mm.
  • Pelare C vill jag helst slippa. Men blir dimensionerna för kraftiga på balk A och D så får jag leva med den.
  • Balk A går hela uterummets bredd. Fritt från befintligt tak. I den tänkte jag fästa takstolarna för kanalplasttaket.
  • Kanalplasttaket går in precis under husets tak och slutar vid balken där hustak finns. Där inte hustak finns går det över balken till bakkant.
  • Balk/takstol B förankras i husets vägg (betong) för att avlasta balk A
  • Då jag har begränsad takhöjd där husets tak slutar är jag mån om så låga balkar som möjligt.
  • Jag är inte främmande för att bygg stommen i stål. 120x120x5 KKR som stolpar borde hålla. Skulle överliggande balkar kunna vara 120x???x? vore det perfekt. Balk A får också gärna vara i KKR eller VKR
  • Snözon 2.0

Skiss av glashus med måttmarkerade balkar A och D, pelare C, samt anslutning till befintligt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett planerat glashus med markerade balkar A och D samt pelare C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av glashus med dimensioner, existerande takutsprång och planerade balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så sammanfattningsvis behöver jag hjälp med att beräkna balk A och D. Antingen i limträ eller stål. Hoppas det finns någon som hjälpa mg med det :)
 
Jag förtydligar min fråga med en skiss. Hoppas någon kan hjälpa mig räkna ut vad jag behöver för balkar. Teknisk ritning av en byggkonstruktion med måttangivelser och markerade balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte svaret på din fråga, men beroende på kommun och om bygglov krävs kan det också komma att bli aktuellt med K-ritningar. Har ett pågående bygglov hos kommunen för ett uterum och där kräver kommunen ett utlåtande från konstruktör som intygar att konstruktionen är fullgod.
Kolla isf med din kommun, för behöver du ett intyg på din egenritade konstruktion så kan det kanske vara lika bra att kontakta en konstruktör redan nu i designfasen.
 
Ok, tack för tipset!
 
S
Behöver du fortfarande hjälp?
 
Tackar dom frågar, men jag tog hjälp av en konstruktör som räknat på det.
 
  • Gilla
scorp1on
  • Laddar…
S
M Mattaz skrev:
Tackar dom frågar, men jag tog hjälp av en konstruktör som räknat på det.
Får man fråga vad det kostade dig att få hjälp av konstruktören?
 
Jag tog in flera offerter och fick pris från 4 500:- till 30 000:-. Tog en av de med lägst pris. Spontant känns det ganska dyrt för att räkna på ett par balkar. De matar väl in siffrorna i ett konstruktionsprogram som räknar ut det. Men man ska veta vad man gör och jag orkade inte sätta mig in i allt.
 
S
Tycker också att det låter dyrt. Även om de inte använder något program eller färdiga excelark så kan det inte ta mer än 2-3h att sätta sig in i problemet och utföra beräkningen som är rätt så simpel. Men tack, då vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.