É
På min senaste faktura ser det ut enligt bifogad bild. Vad är det man ska titta på om jag ska leta billigare leverantör?

Posten ”El” ändras ju öre/kWh varje månad. Kan jag strunta i denna och enbart kolla Spotpåslag, Elcertifikat och årsavgift?

Eller skiljer ”El” mellan bolagen med? Känns väldigt svår jämföra om det skulle vara så... är detta det så kallade Spotpriset som ej går att påverka?

Förutom El och moms så är ju övriga avgifter låga i sammanhanget nu när det är hög förbrukning. Kan man bara påverka ”övriga” avgifter känns det inte som att man kan påverka nåt så mycket (förutom förbrukningen i sig då).

På jämförelsesiter för rörligt visas jämt ett totalpris typ 57öre/kWh vilket säger ingenting, därav dessa frågor.


Faktura från Vattenfall med detaljerad kostnadsuppdelning för elnät och elhandel inklusive energiskatt och moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Saintus och 1 till
  • Laddar…
Vill du ha ett förutsägbart elpris ska du binda elpriset under en period. Kolla runt med ett antal elhandelsföretag vad de har att erbjuda! T ex bundet pris på 1 år, vad kostar det?

Om du vill fortsätta med rörligt pris kan du också byta leverantör om du vill. Det ser ut som om du har ett sk anvisningsavtal, att du har fått nätägarens elhandelsföretag som leverantör automatiskt. Det brukar vara dyrt. Jämför på liknande sätt vad andra leverantörer har för rörliga priser!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
É
Rörligt brukar ju sägas vara billigaste i längde i snitt, ungefär som boräntor. Jag behöver inget förutsägbart utan bara billigaste.
Men jag kan inte jämföra med något om jag inte vet vilka siffror jag ska jämföra.

Öre/kWh går det att jämföra eller är det samma på alla bolag? ”Spotpris”. Förutom att man kan välja miljöval och annat men brukar vara svårt välja annat nu för tiden.
Se egentligen frågorna jag hade i första inlägget...
 
É ÉlPontus skrev:
Rörligt brukar ju sägas vara billigaste i längde i snitt, ungefär som boräntor. Jag behöver inget förutsägbart utan bara billigaste.
Men jag kan inte jämföra med något om jag inte vet vilka siffror jag ska jämföra.

Öre/kWh går det att jämföra eller är det samma på alla bolag? ”Spotpris”. Förutom att man kan välja miljöval och annat men brukar vara svårt välja annat nu för tiden.
Se egentligen frågorna jag hade i första inlägget...
Du kan jämföra elpriset på https://www.elskling.se/. Rörligt är kanske billigast om man tittar över året månadsvis. Tyvärr är dock förbrukningen störst när elpriset är högst, så den parametern måste också beaktas. Billig el på sommaren är inte lika värdefullt som på vintern.
 
É
Det var det jag gjorde men gav upp... men jag gjorde nu igen och det verkar vara enligt mitt påstående tidigare att avgiften ”El” är samma för alla bolag, det så kallade spotpriset. Så denna och moms kan man skippa. Sen MÅSTE man i detalj gå in och jämföra alla andra rader OM man vill jämföra nuvarande abonnemang med ett nytt. Just eftersom totalpriset inte säger något då spotpriset varierar hela tiden.

Vill man däremot endast jämföra nya abonnemang med varandra kan man på elskling jämföra totalpriset öre/kWh med varandra eftersom alla utgår från samma exempel på spotpris.

Tyvärr verkar Vattenfall ännu billigast, om jag hade varit ny kund.

Men tråkigt att man inte kunde jämföra befintligt abonnemang med nya på ett tydligare sätt. Typ visa allt utom spotpris på faktura, och sen samma sak på elskling.
 
Hur kan det vara krångligt? Slog in mitt postnummer, villa, 20000 kWh/år och valde 3 år fast.
Resultat (topp 3);
Jämförelse av fastpris elavtal från Stockholms Elbolag, Telinet Energi och Svealands Elbolag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Men den större delen av din elräkning, Summa Elnät i din faktura ovan, kan du inte göra något åt förutom att sänka elförbrukningen eller säkra ner till 16A.
 
É
Om jag skriver in på elskling rörligt så får jag totalkostnad 58 öre/kWh (vattenfall) och det kan jag ju inte jämföra med på min januari-faktura på totalt 78 öre/kWh? Denna siffra (78 öre, 2534kr/3364kwh) står ju inte ens på fakturan. Och största skillnaden på totalpriset är spotpriset som väl varierar hela tiden? Alltså måste jag in och jämföra detaljer för att dra en slutsats?

Är jag helt fel ute eller varför borde det vara så enkelt?
 
É ÉlPontus skrev:
Om jag skriver in på elskling rörligt så får jag totalkostnad 58 öre/kWh (vattenfall) och det kan jag ju inte jämföra med på min januari-faktura på totalt 78 öre/kWh? Denna siffra (78 öre, 2534kr/3364kwh) står ju inte ens på fakturan. Och största skillnaden på totalpriset är spotpriset som väl varierar hela tiden? Alltså måste jag in och jämföra detaljer för att dra en slutsats?

Är jag helt fel ute eller varför borde det vara så enkelt?
Jo, totalkostnaden på 58 öre/kWh du får fram på elskling kan jämföras med dina 78 öre/kWh du betalade senast.
 
A
Vill du verkligen ha rörligt pris idag? vad jag kan se betalar du idag på elhandel över 74öre/kwh,+årsavgift dessutom på 432kr:thinking:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
É ÉlPontus skrev:
Men tråkigt att man inte kunde jämföra befintligt abonnemang med nya på ett tydligare sätt. Typ visa allt utom spotpris på faktura, och sen samma sak på elskling.
Det verkar råda viss begreppsförvirring här...
Abonnemang är det du har hos det företag som äger det lokala elnätet. Det kan du inte byta.
Däremot kan du byta elhandelsföretag, även kallad elleverantör.

Du jämför alltså priserna rakt av: vad kostar en kWh just nu om jag väljer rörligt elpris? Energiskatt och moms är samma procentuella påslag oavsett, så där finns inget att jämföra.
Jämför på samma vis om du vill binda elpriset: vad kostar en kWh om jag binder elpriset idag?

Man kan inte rakt av jämföra ränta på bolån med kostnad för elförbrukning. Bolånet är lika stort året om, det krymper bara i takt med amorteringen. Elförbrukningen varierar över året, du förbrukar 3500 kWh per månad nu, men kanske en tredjedel i juli månad, och då har du ingen större glädje av att det rörliga priset är lågt. Nu på vintern kan elpriset i teorin bli hur högt som helst, speciellt den här vintern när det är så kallt även här i södra Sverige.
 
É
K Kane skrev:
Jo, totalkostnaden på 58 öre/kWh du får fram på elskling kan jämföras med dina 78 öre/kWh du betalade senast.
Vet inte om jag håller med här... Spotpriset på elskling är beräknat på 49,05 öre. Spotpriset på min faktura var vid just januari 53,58 öre. Spotpriset kan man väl inte påverka förutom om det skiljer typ vind/vatten, kärnkraft etc? Inser nu att det endast skiljer 4,5 öre så de är nästan jämförbara men hur menar du att jag rakt av kan jämföra 58 mot 78?
 
  • Gilla
Adan
  • Laddar…
É
Handyman 1 skrev:
Vill du verkligen ha rörligt pris idag? vad jag kan se betalar du idag på elhandel över 74öre/kwh,+årsavgift dessutom på 432kr:thinking:
Jag resonerar bara samma som bolån. Från valfri första söksida:

Välja fast eller rörligt elpris? | Energimarknadsbyrån (energimarknadsbyran.se)

"Ofta är det billigare med ett rörligt elpris eftersom elhandelsföretag tar en risk när de erbjuder ett fast pris då prisutvecklingen under avtalets bindningstid inte är känd."

Tycker det är samma argument som bolån? Varför skulle elbolaget bjuda mig på massa pengar när jag binder, detta tar de väl höjd för?
 
É
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det verkar råda viss begreppsförvirring här...
Abonnemang är det du har hos det företag som äger det lokala elnätet. Det kan du inte byta.
Däremot kan du byta elhandelsföretag, även kallad elleverantör.

Du jämför alltså priserna rakt av: vad kostar en kWh just nu om jag väljer rörligt elpris? Energiskatt och moms är samma procentuella påslag oavsett, så där finns inget att jämföra.
Jämför på samma vis om du vill binda elpriset: vad kostar en kWh om jag binder elpriset idag?

Man kan inte rakt av jämföra ränta på bolån med kostnad för elförbrukning. Bolånet är lika stort året om, det krymper bara i takt med amorteringen. Elförbrukningen varierar över året, du förbrukar 3500 kWh per månad nu, men kanske en tredjedel i juli månad, och då har du ingen större glädje av att det rörliga priset är lågt. Nu på vintern kan elpriset i teorin bli hur högt som helst, speciellt den här vintern när det är så kallt även här i södra Sverige.
Jag pratar om den delen som går att påverkar och det är bara där mina siffror har kommit from. Sorry om jag rör till det med begreppen. elhandelsföretag/elleverantör...

Hela tråden handlade om att jämföra rörligt. Jämföra bundet är enklare antar jag.

Angående jämförelse bolån så skrev jag om det i förra inlägget till Handyman 1.
 
É ÉlPontus skrev:
Vet inte om jag håller med här... Spotpriset på elskling är beräknat på 49,05 öre. Spotpriset på min faktura var vid just januari 53,58 öre. Spotpriset kan man väl inte påverka förutom om det skiljer typ vind/vatten, kärnkraft etc? Inser nu att det endast skiljer 4,5 öre så de är nästan jämförbara men hur menar du att jag rakt av kan jämföra 58 mot 78?
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.