Jag har en friggebod som står på tomtgräns mot min granne.
På ena gaveln av friggeboden är det utbyggt med tak över en uteplats. Total yta kanske 30 kvm

Om jag river den befintliga byggnaden och bygger en ny byggnad på samma plats, behöver jag då ha godkänt från granne? Det finns inget vatten indraget till friggebod nu. Min tanke är ju att inreda det som bostad, så antar att det då kommer räknas som en bostad? Och bygglov behövs?
 
M
Du behöver bygglov, ingen idé att riskera.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
harry73
För de första handlar det om ett svartbygge och inte en friggebod. Man får inte bygga ett bygglovsbefriat skärmtak mot en friggebod. Står boden med skärmtak där i mer än 10 år, kan kommunen inte längre dela ut vite eller kräva rivning. I resten av svaret utgår jag från att så är fallet.

Du få renovera befintlig byggnad, men då kan du inte först riva byggnaden för att sen bygga upp på samma plats. Man får göra det bit för bit (vägg för väg) och fotodokumentera så att det kan fungera som bevisning.

Att samtidigt isolera byggnaden går säkert bra om man inte ändrar byggnadens form och storlek, och att dra ditt vatten, borde också gå. Men blir det toa, dusch och kök, då behövs det nog bygglov/bygganmälan.

Jag tror att det finns möjlighet att uppgradera befintlig svartbyggnad till hemmakontor eller gästrum utan att det blir bostad och därmed ändrad användning, men då befinner du dig på gränsen. Att bygga in skärmtak så att boden blir 30 kvm kräver definitiv bygglov eller bygganmälan enligt attefallsreglerna, och det inkluderar skriftligt godkännande av berörd granne.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
För att riva kan du även behöva ett rivningslov.
 
  • Gilla
matillin
  • Laddar…
Är det tak plus bod som är 30kvm? hur stor är själva boden? Om den är max 15 kvm så har du en friggebod som du kan renovera (eller bygga ny om du får tillstånd från grannnarna då den står närmare gränsen än 4,5 meter) vatten har ingen betydelse i just den frågan
 
  • Gilla
matillin
  • Laddar…
Det är en friggebod + en uteplats bredvid som tidigare ägare byggt över med tak. Om de haft bygglov osv för det vet jag ej, de hade bott här i 40 år när jag köpte radhuset.

Bäst är väl som ni skriver att söka bygglov. Inte börjat grotta ner mig i detta ännu så ville bara kolla härinne, där kunskap oftast finns om det mesta :)
Ville kolla om det fanns någon chans att man kunde sätta en byggnad på samma plats där det redan stått en :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.