Hej alla :)

Har tvättmaskin ( Electrolux EWF16980W) som ska kopplas in, men undrar om de är okej att ha den över diskon som finns. Den används aldrig . Men ser de som enklast o bästa lösning. Tvättmaskinen att på stativ . Hittar ingen tydlig info om de på manualen därför frågar jag här.

Tvättmaskin vid badkaret i badrum med duschdraperi och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskin bredvid ett badkar och en diskho monterad på väggen, med synliga rör och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metall ballofix-ventil med ansluten rörkonstruktion på en vit vägg, avsedd för vattenanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa fråga är angående Tilloppet . Har köpt en slang från tillverkaren men den är i plast . Går de bra att gänga den i de som finns som är metal. Slangen är 20mm och ballofixen som finns är 15. Så behöver en bussning som jag förstått. Stämmer det eller är det något som saknas ?
Bild på en metallbussning R20xR15 för anslutning av VVS-komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det kommer att fungera!
 
electroluxaren skrev:
Det kommer att fungera!
Tack för svar :) :) de jag är mest osäker på är väl höjden av tvättmaskin och vart dräneringsslang ska vara.
och angående metallgängan och plastslangens gänga :(
Bussningen och ballofixen behövs smörjas in med pasta och lin ?

men bussningen och plastslangens gänga, vad behövs där för att de ska va tätt? Räcker de med gummipackningen som kommer med plastslangen?
 
A
Och en packning till bussningen/adaptern
 
Vad för packning ? Och vilket håll ska den vara på?
 
Fairlane
Christian645 Christian645 skrev:
men undrar om de är okej att ha den över diskon som finns.
Vad är den i sammanhanget, dvs vad är det som ska vara över diskhon?
Tvättmaskinen?
Anslutning till vatten?
Anslutning till el?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är den i sammanhanget, dvs vad är det som ska vara över diskhon?
Tvättmaskinen?
Anslutning till vatten?
Anslutning till el?
förlåt för otydlighet . My bad.

den , menade dräneringsslangen.
Anslutning till el finns precis bakom/över tvättmaskinen . Rätt ip klass . 44 om jag inte missminner mig.

men problemet eller kluringen va dränerginsslangen om den får stå så över ”diskhon” när maskinen står på stativ.


Och är osäker på kopplingen för tilloppet , vilka packningar som behövs o så.
 
Fairlane
Menar du att du vill dra avloppsslangen tvärs över badkaret?

Ser inte hopplöst svårt ut att dra plaströr under isåfall, på samma sätt som badkaret är kopplat till avloppet. Bakom/bredvid tvättmaskinen sätter du ett avloppsrör för tvättmaskin, exempelvis det från Biltema nedan.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/tvattmaskinsavlopp-2000018295

Vad gäller inkommande vatten, så har jag gjort det några gånger, men jag minns inte säkert nu, så hellre än att svara fel så passar jag på den och överlåter till någon annan.
 
Avlopsslangen ska gå under badkaret och in i tvättstället/diskhon där.

hade kikat på en sån men vet inte hur jag ska få ner de röret sen i avloppet där duschröret åker ner samt de smala röret från diskhon/tvättstället. Har ej hittat en ny sån sil med två hål plus de hålet i mitten. Därav tänkte jag att lägga de upp på diskhon.
 
Är det meningen att göra ben på tvättmaskinen så den hamnar ovanför utslagsvasken?
Verkar lite farligt med en centrifugerande tvättmaskin på den höjden.
Varför inte skruva bort utslagsvasken, ser ut som bara 4 skruvar.

Protte
 
Behövs väl inte koppla ihop med badkaret, gör ett hål till i golvbrunnsgallret, eller som hemma hos mig, tappa bort gallret helt.

Protte
 
Jo de borde nog funka oxå.Bra idé . Tack så mycket . Blir att köra en sån förgrenare om den inte ska hänga in i ”diskhon”.

Fairlane Fairlane skrev:
Borde det inte vara möjligt att dra ihop avloppet från badkar och tvättmaskin till ett, innan du går den i golvbrunnen?
Tänker mig något i stil med denna: [länk]
Fairlane Fairlane skrev:
Borde det inte vara möjligt att dra ihop avloppet från badkar och tvättmaskin till ett, innan du går den i golvbrunnen?
Tänker mig något i stil med denna: [länk]
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att du vill dra avloppsslangen tvärs över badkaret?

Ser inte hopplöst svårt ut att dra plaströr under isåfall, på samma sätt som badkaret är kopplat till avloppet. Bakom/bredvid tvättmaskinen sätter du ett avloppsrör för tvättmaskin, exempelvis det från Biltema nedan.
[länk]

Vad gäller inkommande vatten, så har jag gjort det några gånger, men jag minns inte säkert nu, så hellre än att svara fel så passar jag på den och överlåter till någon annan.
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att du vill dra avloppsslangen tvärs över badkaret?

Ser inte hopplöst svårt ut att dra plaströr under isåfall, på samma sätt som badkaret är kopplat till avloppet. Bakom/bredvid tvättmaskinen sätter du ett avloppsrör för tvättmaskin, exempelvis det från Biltema nedan.
[länk]

Vad gäller inkommande vatten, så har jag gjort det några gånger, men jag minns inte säkert nu, så hellre än att svara fel så passar jag på den och överlåter till någon annan.
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att du vill dra avloppsslangen tvärs över badkaret?

Ser inte hopplöst svårt ut att dra plaströr under isåfall, på samma sätt som badkaret är kopplat till avloppet. Bakom/bredvid tvättmaskinen sätter du ett avloppsrör för tvättmaskin, exempelvis det från Biltema nedan.
[länk]

Vad gäller inkommande vatten, så har jag gjort det några gånger, men jag minns inte säkert nu, så hellre än att svara fel så passar jag på den och överlåter till någon annan.
 
De är ett stativ för tvättmaskin . Så de ska inte va någon fara. Men som du säger angående där dräneringsslang tänkt ligga kanske blir för högt.
de är hyresrätt så vill helst inte koppla ut sånt . Frågade hyresvärden och de vill inte ändra på nåt tyvärr...

prototypen prototypen skrev:
Är det meningen att göra ben på tvättmaskinen så den hamnar ovanför utslagsvasken?
Verkar lite farligt med en centrifugerande tvättmaskin på den höjden.
Varför inte skruva bort utslagsvasken, ser ut som bara 4 skruvar.

Protte
 
Ja den lösningen funderade jag oxå på. Att ta bort solen helt känns riskabelt. Har två småttingar hemma plus katt. Alla tre är mer än nyfikna .

prototypen prototypen skrev:
Behövs väl inte koppla ihop med badkaret, gör ett hål till i golvbrunnsgallret, eller som hemma hos mig, tappa bort gallret helt.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.